Ajaloo sügavaimas kriisis siplev vormel 1 otsib päästeinglit
Kuu lõpus käivituv vormel 1 MM-sari elab üle raskeid aegu, raskemaid, kui 70-ndate aastate naftakriisi ajal. „Alates 60-ndate lõpust, kui olin ise alaga seotud, on vormel 1 kõige tõsisemas kriisis,“ tõdeb rahvusvahelise autospordiliidu president Max Mosley. Vormelijuht muretseb koos sarja turundusõiguste omaniku Bernie Ecclestone’iga, kas paaril järgmisel aastal ei jää liiga palju vabu stardikohti.
„Meil on Ecclestone’iga kokkulepe, et vabad kohad täidetakse teise masinaklassi kuuluvate autodega. Tuletan meelde, et aastail 1952-53 kasutati MM-sarjas F2-klassi autosid,” meenutab Mosley, kes kardab, et tuleva aasta MM-sari ei ühenda enam 12 meeskonda.
Päästerõngas peaks olema F2-sarja elluäratamine. Teine lootus on uue USA meeskonna USF1 liitumine aastal 2010 ja Ameerika turu vallutamine.
Seda viimast on F1 sarjas loodetud sünnist peale. Skeptikud arvavad, et unistus ei täitu ka sel korral. „Kui Euroopast on ülimalt raske toetajaid leida, siis USA-s on see lausa võimatu. Tean oma kogemustest, et vaid mõni ameeriklane huvitub vormelisõidust,” tuletab meelde Paul Stoddart, endine Minardi omanik.
Mosley ja Stoddarti skepsisele vastukaaluks näevad teised kaugel valgust kumamas. „Ärge unustage, et F1 äratab endiselt sponsorhuvi,” osutab McLareni juhtimisest tagasi tõmbuv Ron Dennis. Mõjuka mehe sõnu kinnitab fakt, et müüki pandud Honda püsib endiselt vee peal ja osaleb arvatavasti vähemalt MM-sarja esimestel etappidel.
„Sarja päästmine peab olema FOTA (vormelitiimide organisatsioon – toim.) peamure,” kinnitab Renault’ meeskonna juht Flavio Briatore. „Kui kõik tiimid koos seda tahavad, on võimalik kulusid nii palju säästa, et MM-sarja jääb tosin meeskonda,” loitsib Briatore.
Ameerika messias
USF1 tiim on end jõudnud juba meediale esitleda. Mõned usuvad, et projekt sisaldab peale õhu veel midagi, kuigi oma rahaallikaid Peter Windsor ja Ken Anderson, uue tiimi kõneisikud ja väidetavalt ka omanike ringi kuuluvad mehed, ei paljasta.
Windsori sõnul tahab USF1 teha asju omamoodi. „Tahame tulla millegi uuega ega soovi osta raskustes Hondat. Sama loogika kohaselt võiksime osta General Motorsi, sest selle aktsiad on odavad,” selgitab Anderson. „Uue vormelitiimi loomisest pole õpikud kirjutatud,” teab Windsor.
USF1 peakorter on Põhja-Carolinas Charlotte’is, asukoht väljaspool Euroopat ei tee Andersonile muret. „Suurem osa vormelitehnoloogiast on Ameerika algupäraga. Pooled MM-etappidest korraldatakse väljaspool Euroopat. Meil on oskusteavet ja kogemusi. USA-s on vormelisõiduga tegelemine odavam,” loetleb Anderson. Paljud näevad USF1-s tõesti messiast, mis peab päästma vormeliäri.
Eespool viidatud Stoddart ameeriklaste ärisse ei usu, F1 tulevikku küll. „Aasta või paari jooksul saadatakse kulutused kontrolli alla, uusi meeskondi tuleb pigem Euroopast,” usub Stoddart, soovitades meeskondade kasvulavaks Suurbritanniat.
USF1 alustab Ameerika moodi. IndyCar-sarjas osavõistluse võitnud ja mullu kokkuvõttes kuues olnud seksikas naispiloot Danica Patrick kuulis Windsori ja Andersoni ideest ta piloodiks värvata ajakirjanikelt. Nii vormeliroolis kui poolpaljaste fotodega kuulsust kogunud Patrick võiks olla USF1-le õng, millega sponsorraha püüda.
„Danica on suurepärane, ta saab palju leheruumi. Testime teda ja loodame kasutada,” sõnab Anderson Patricki kohta, kes on poseerinud Playboys ja Sports Illustratedi „trikoovoorus”.
Seni on Patrick flirtinud Honda meeskonnaga, kellega ta leppis kokku testisõidud. Ometi jäid need seoses tiimi olukorra kehvenemisega ära.
Mosley ja Ecclestone hoiavad sõnades suuresti kokku, kuid oma tulusid kaitsevad kiivalt. Lewis Hamilton pidi eelmisel hooajal maksma FIA superlitsentsi eest kokku 3,5 miljonit krooni, USA-s saab Indy-sarja litsentsi
12 000 krooni eest. Teises suures USA sarjas, Nascaris pääseb rooli umbes 36 000 krooni eest. „Kes FIA litsentsi liiga kalliks peab, võib minna sõitma mõnesse odavamasse sarja,“ kehitab Mosley õlgu. FIA tõstis mullu litsentsi hinda märgatavalt.
2010. aasta hooaeg on veel kaugel, näis, kas Ameerika unelm saab teoks.
Õnnelaps Peter Windsor
•• USF1 juhtfiguure Peter Windsor on värvikas kuju, karjääri alustas ta 1985. aastal Williamsi PR-mehena. Järgmisel aastal oli ta eraautos, mis sõitis Paul Ricardi rajalt Nice’i lennuväljale. Roolis olnud Williamsi omaniku Frank Williamsi juhitud auto käis üle katuse. Williams on elu lõpuni aheldatud ratastooli, Windsor pääses õnnekombel kriimustustega.
•• 1989. aastal üritas Windsor koos golfikuulsuse Greg Normaniga osta F1 Brabhami meeskonda, kuid tehing luhtus. Windsor on lühikest aega seisnud ka Ferrari teenistuses. Viimastel aastatel on ta tegelnud pressibriifingute korraldamisega.