Mis on lahti Ferrari ja McLareniga?
Vormel 1 MM-sarjas juhtub seletamatuid asju. Mulluse konstruktorite karika arvestuse neljast edukamast tiimist – Ferrari, McLaren, Renault ja BMW – on tänavu pärast viit etappi nelja hulgas üksnes McLaren, temagi neljas. Tipus troonivad Honda varemeile loodud Brawn GP, Red Bull ja Toyota – otsekui hobuse unenägu.
Paljude aastate suurnimi Ferrari on saanud vaid kuus punkti ning asetseb meeskondade pingereas seitsmendal kohal. Samal kohal on sõitjaist tiitlikaitsja Lewis Hamilton McLarenist.
Meeskondadest on Brawn GP kahuripaugu kaugusel ees, sõitjaist juhivad selle talli mehed Jenson Button ja Rubens Barrichello. Mõni päev tagasi esitas sarja liider Button vabanduse, et ta on olnud sel hooajal lubamatult kiire ja MM-sarjalt põnevuse võt-nud. Buttonil olla kahju. Tegemist pole võllanaljaga, Buttonil pole peiari kuulsust, pigem hoiab ta tänavu varju. Enam kui veider: võitja palub vabandust.
Muidugi pole ei Brawn GP ega Button veel võitjad, sest sõita on 12 etappi. Ent nad on tõenäolised võitjad, üha vähem on neid, kes usuvad liidrite ebaõnne. Kui McLaren lubab, et nende auto muutub kohe kiireks, juba Monacos, siis Ferrari on kollapsi äärel ja loobunud lubamast.
Kui hooaja avaetappidel põrutas Ferrari boss Luca di Montezemolo, et tiim on esine-nud oma maine kohta ebaväärikalt ja nõudis tulemusi, siis nüüd ollakse Ferraris nõutud. Tiimijuht Stefano Domenicali pakub töökohta mehele, kes oskab öelda, mida Ferrari on uut autot arendades valesti teinud ja kuidas vigu parandada.
„Olen töötanud Ferraris 20 aastat ja olen esimene, kes lahkub, kui seda nõutakse. Ma ei karda vastutust,” kinnitas Domenicali ja pani sule sappa meeskonna taktikule Luca Baldisserile. Järeltulija Chris Dyer pole olnud parem. Lisaks kehvale autole on kadunud Ferrari kunagine trump, hiilgav meeskonnatöö.
Juba sosistatakse, et Domenicali on liiga pehme mees, et hoida lõa otsas kampa keevalisi itaallasi. Ferrari võib üldse loobuda tänavuse ebaõnnestunud sõi-duki arendamisest ning keskenduda uuele vormeliversioonile. Nii tegi eelmisel hooajal Honda. Ja tulemused on kõigile näha.
Ferrari pidas teisipäeval koguni kriisikoosoleku, et otsustada, kas MM-sarjast poleks mõttekas lahkuda. Ferrarile ei meeldi FIA idee kululimiidi kehtestamiseks. Selle vastu on ka Red Bull, kes ähvardab nagu Toyota ja Renault’gi ukse kinni lüüa.
Vahetagu tablette
Brawn GP juht Ross Brawn usub, et tema meeskonna tõsiseimaks konkurendiks jääb Red Bull. Ka tema ei looda enam Ferrari või McLareni uuestisündi. Miks Brawn GP nii hea on? Alguses nähti põhjust uuelaadses kahekorruselises difuusoris, nüüd hakatakse nägema tervikut.
Meie selle ala asjatundja Marko Asmer rõhutab, et difuusori või teiste tehniliste uuendustega pole lugu sama nagu mantli külge nööbi õmblemisega. „Autot ehitatakse ja arendatakse kui tervikut. Ei aita, kui olemasolevale autole uus difuusor külge keevitatakse. Brawn ehitas oma auto koos uuendustega ja jääb kiireks hooaja lõpuni,” väidab Asmer.
Maailmameister Hamilton tahab uskuda, et mantli külge saab nööpe ajada. „Kogu McLareni auto ei ole mäda. Olen veendunud, et MP4-24 saab kiireks veel tänavusel hooajal,” kuulutab Hamilton.
Ent McLareniski on olukord pingeline. Heikki Kovalainen istus päevi vormeliimitaatori rooli taga, võttes järeleaitamistunde.
Flavio Briatore soovitab Brawni vastu sõdida teiste vahenditega. Ta arvab, et Brawn GP kui uus meeskond ei peaks FIA-lt teleõigustest laekuvat 30 miljonit dollarit saama. Brawn ja FIA peavad meeskonda Honda õigus-järglaseks ega näe takistusi. „Briatore peaks tablette vahetama,” kommenteerib Ross Brawn, kes tegi veel ühe huvitava avalduse: ta oleks pidanud oma Ferrari-aastail tiimi palkama Buttoni.
Vormel 1 ootavad ees suured mullistused. MM-sari võib lõhki minna, kui FIA ei leia kõiki pooli rahuldavaid kompromisse. Majanduskriis võib jagada uskumatuid hoope. „Ükskõik mis ka ei juhtuks, suured ja jõukad tiimid tulevad raskustest välja kergemalt kui väiksemad konkurendid. Ja leiavad ka üksmeele, kui see on nende huvides,” osutab noor Asmer, kes tunneb vormel ühe köögipoolt.
Pilootidel tuleb valmis olla palgakärbeteks. Palk on küll suurus, mida tiimid hoolega varjavad. Palk ei kuulu ka FIA kulukärbete alla. Eri allikatest tilgub üht-teist läbi. Soome MTV3 andmeil on kõrgeima palgaga piloot ikka Ferrari mees Kimi Räikkönen, ent temagi palk on kahanenud enam kui kümne miljoni euro võrra, 30 miljoni ringi. Ja võib tänavuse hooaja järel veelgi väheneda.
Mark Webber teenis mullu Red Bullilt 17,5 miljonit, tänavu saavat ainult 4,3 miljonit. Fernando Alonso palk Renault’s vähenes 13 miljonilt 8,7-le. Tiitlikaitsja Lewis Hamilton teenivat McLarenilt 13,4 miljonit eurot.
Vähemate meeste teenistus on palju kordi väiksem. Näiteks Nelson Piquet rahulduvat 270 000 euoga aastas.