Vor­mel 1 MM-sar­jas juh­tub se­le­ta­ma­tuid as­ju. Mul­lu­se konst­ruk­to­ri­te ka­ri­ka ar­ves­tu­se nel­jast edu­ka­mast tii­mist – Fer­ra­ri, Mc­La­ren, Re­nault ja BMW – on tä­na­vu pä­rast vii­t etap­pi nel­ja hul­gas üks­nes Mc­La­ren, te­ma­gi nel­jas. Ti­pus troo­ni­vad Hon­da va­re­mei­le loo­dud Brawn GP, Red Bull ja Toyo­ta – ot­se­kui ho­bu­se unenä­gu.

Pal­ju­de aas­ta­te suur­ni­mi Fer­ra­ri on saa­nud vaid kuus punk­ti ning aset­seb mees­kon­da­de pin­ge­reas seits­men­dal ko­hal. Sa­mal ko­hal on sõit­jaist tiit­li­kaits­ja Le­wis Ha­mil­ton Mc­La­re­nist.

Mees­kon­da­dest on Brawn GP ka­hu­ri­pau­gu kau­gu­sel ees, sõit­jaist ju­hi­vad sel­le tal­li me­hed Jen­son But­ton ja Ru­bens Bar­ric­hel­lo. Mõni päev ta­ga­si esi­tas sar­ja lii­der But­ton va­ban­du­se, et ta on ol­nud sel hooa­jal lu­ba­ma­tult kii­re ja MM-sar­jalt põne­vu­se võt-nud. But­to­nil ol­la kah­ju. Te­ge­mist po­le võlla­nal­ja­ga, But­to­nil po­le peia­ri kuul­sust, pi­gem hoiab ta tä­na­vu var­ju. Enam kui vei­der: võit­ja pa­lub va­ban­dust.

Mui­du­gi po­le ei Brawn GP ega But­ton veel võit­jad, sest sõita on 12 etap­pi. Ent nad on tõen­äo­li­sed võit­jad, üha vä­hem on neid, kes usu­vad liid­ri­te ebaõnne. Kui Mc­La­ren lu­bab, et nen­de au­to muu­tub ko­he kii­reks, ju­ba Mo­na­cos, siis Fer­ra­ri on kol­lap­si ää­rel ja loo­bu­nud lu­ba­mast.

Kui hooa­ja avae­tap­pi­del põru­tas Fer­ra­ri boss Lu­ca di Mon­te­ze­mo­lo, et tiim on esine-nud oma mai­ne koh­ta ebavää­ri­kalt ja nõudis tu­le­mu­si, siis nüüd ol­lak­se Fer­ra­ris nõutud. Tii­mi­juht Ste­fa­no Do­me­ni­ca­li pa­kub töö­koh­ta me­he­le, kes os­kab öel­da, mi­da Fer­ra­ri on uut au­tot aren­da­des va­les­ti tei­nud ja kui­das vi­gu pa­ran­da­da.

„O­len töö­ta­nud Fer­ra­ris 20 aas­tat ja olen esi­me­ne, kes lah­kub, kui se­da nõutak­se. Ma ei kar­da vas­tu­tust,” kin­ni­tas Do­me­ni­ca­li ja pa­ni su­le sap­pa mees­kon­na tak­ti­ku­le Lu­ca Bal­dis­se­ri­le. Jä­rel­tu­li­ja Ch­ris Dyer po­le ol­nud pa­rem. Li­saks keh­va­le au­to­le on ka­du­nud Fer­ra­ri ku­na­gi­ne trump, hiil­gav mees­kon­natöö.

Ju­ba so­sis­ta­tak­se, et Do­me­ni­ca­li on lii­ga peh­me mees, et hoi­da lõa ot­sas kam­pa kee­va­li­si itaal­la­si. Fer­ra­ri võib üld­se loo­bu­da tä­na­vu­se ebaõnnes­tu­nud sõi-du­ki aren­da­mi­sest ning kes­ken­du­da uue­le vor­me­li­ver­sioo­ni­le. Nii te­gi eel­mi­sel hooa­jal Hon­da. Ja tu­le­mu­sed on kõigi­le nä­ha.

Fer­ra­ri pi­das tei­sip­äe­val ko­gu­ni krii­si­koo­so­le­ku, et ot­sus­ta­da, kas MM-sar­jast po­leks mõtte­kas lah­ku­da. Fer­ra­ri­le ei meel­di FIA idee ku­lu­li­mii­di keh­tes­ta­mi­seks. Sel­le vas­tu on ka Red Bull, kes äh­var­dab na­gu Toyo­ta ja Re­nault’gi uk­se kin­ni lüüa.

Vahetagu tablette

Brawn GP juht Ross Brawn usub, et te­ma mees­kon­na tõsi­sei­maks kon­ku­ren­diks jääb Red Bull. Ka te­ma ei loo­da enam Fer­ra­ri või Mc­La­re­ni uues­tisündi. Miks Brawn GP nii hea on? Al­gu­ses näh­ti põhjust uue­laad­ses ka­he­kor­ru­se­li­ses di­fuu­so­ris, nüüd ha­ka­tak­se nä­ge­ma ter­vi­kut.

Meie sel­le ala as­ja­tund­ja Mar­ko As­mer rõhu­tab, et di­fuu­so­ri või teis­te teh­ni­lis­te uuen­dus­te­ga po­le lu­gu sa­ma na­gu mant­li külge nöö­bi õmb­le­mi­se­ga. „Au­tot ehi­ta­tak­se ja aren­da­tak­se kui ter­vi­kut. Ei ai­ta, kui ole­ma­so­le­va­le au­to­le uus di­fuu­sor külge kee­vi­ta­tak­se. Brawn ehi­tas oma au­to koos uuen­dus­te­ga ja jääb kii­reks hooa­ja lõpu­ni,” väi­dab As­mer.

Maail­ma­meis­ter Ha­mil­ton ta­hab us­ku­da, et mant­li külge saab nöö­pe aja­da. „Ko­gu Mc­La­re­ni au­to ei ole mä­da. Olen veen­du­nud, et MP4-24 saab kii­reks veel tä­na­vu­sel hooa­jal,” kuu­lu­tab Ha­mil­ton.

Ent Mc­La­re­nis­ki on olu­kord pin­ge­li­ne. Heik­ki Ko­va­lai­nen is­tus päe­vi vor­me­li­imitaatori roo­li ta­ga, võttes jä­re­leai­ta­mis­tun­de.

Fla­vio Bria­to­re soo­vi­tab Braw­ni vas­tu sõdi­da teis­te va­hen­di­te­ga. Ta ar­vab, et Brawn GP kui uus mees­kond ei peaks FIA-lt te­leõigus­test lae­ku­vat 30 mil­jo­nit dol­la­rit saa­ma. Brawn ja FIA pea­vad mees­kon­da Hon­da õigus-järg­la­seks ega näe ta­kis­tu­si. „Bria­to­re peaks tab­let­te va­he­ta­ma,” kom­men­tee­rib Ross Brawn, kes te­gi veel ühe hu­vi­ta­va aval­du­se: ta oleks pi­da­nud oma Fer­ra­ri-aas­tail tii­mi pal­ka­ma But­to­ni.

Vor­mel 1 oo­ta­vad ees suu­red mul­lis­tu­sed. MM-sa­ri võib lõhki min­na, kui FIA ei leia kõiki poo­li ra­hul­da­vaid komp­ro­mis­se. Ma­jan­dusk­riis võib ja­ga­da us­ku­ma­tuid hoo­pe. „Ükskõik mis ka ei juh­tuks, suu­red ja jõukad tii­mid tu­le­vad ras­kus­test väl­ja ker­ge­malt kui väik­se­mad kon­ku­ren­did. Ja leia­vad ka üks­mee­le, kui see on nen­de hu­vi­des,” osu­tab noor As­mer, kes tun­neb vor­mel  ühe köö­gi­poolt.

Pi­loo­ti­del tu­leb val­mis ol­la pal­gakär­be­teks. Palk on küll suu­rus, mi­da tii­mid hoo­le­ga var­ja­vad. Palk ei kuu­lu ka FIA ku­lukär­be­te al­la. Eri­ al­li­ka­test til­gub üht-teist lä­bi. Soo­me MTV3 and­meil on kõrgei­ma pal­ga­ga pi­loot ik­ka Fer­ra­ri mees Ki­mi Räikkö­nen, ent te­ma­gi palk on ka­ha­ne­nud enam kui kümne mil­jo­ni eu­ro võrra, 30 mil­jo­ni rin­gi. Ja võib tä­na­vu­se hooa­ja jä­rel veel­gi vä­he­ne­da.

Mark Web­ber tee­nis mul­lu Red Bul­lilt 17,5 mil­jo­nit, tä­na­vu saa­vat ai­nult 4,3 mil­jo­nit. Fer­nan­do Alon­so palk Re­nault’s vä­he­nes 13 mil­jo­nilt 8,7-le. Tiit­li­kaits­ja Le­wis Ha­mil­ton tee­ni­vat Mc­La­re­nilt 13,4 mil­jo­nit eu­rot.

Vä­he­ma­te mees­te tee­nis­tus on pal­ju kor­di väik­sem. Näi­teks Nel­son Pi­quet ra­hul­du­vat 270 000 euo­ga aas­tas.