•• Alkoholireklaami lubamine on vastuolus püüdlustega vähendada alkoholitarvitamisega seotud problemaatikat.

Kas äkki aitab, kui ütleme selge tõe taas kord välja – me lubame alkoholireklaamil propageerida meie ühiskonnale tõeliselt ohtlikku ainet. Bristoli ülikooli teadlased reastasid hiljuti ohtlikkuse järgi pingeritta erinevad sõltuvusained. Esimesed kohad hõivasid muidugi heroiin ja kokaiin, alkohol oli viies ja tubakas üheksas. Legaalsetele sõltuvusainetele järgnesid marihuaana üheteistkümnendana, LSD neljateistkümnendana, ecstasy kaheksateistkümnendana. Vahepeal ja tagapool nimekirjas olid veel mitmed illegaalsed narkootikumid. Legaalsete sõltuvusainete võrdluses osutus spetsialistide hinnangul ohtlikumaks see, mida väga laialdaselt jätkuvalt reklaamitakse.

Suur mõju noortele

Alkoholi ohtlikkuse üheks põhjuseks võrreldes illegaalsete meelemürkidega on selle mastaapsem levik noorte seas. Juunis avaldatud Florida ja Minnesota ülikooli ühisuuringu tulemused ütlevad: mida rohkem näeb noor alkoholireklaame, seda rohkem joob ta alkoholi. Mais avaldatud Rand Corporationi uurimus näitas, et kuuenda ja seitsmenda klassi lapsi mõjutasid alkoholi rohkem tarvitama lisaks telereklaamidele ja postritele ka alkoholifirmade logodega särgid, mütsid ja muud meened. Igasugune alkoholireklaam suurendab selle levikut noorte seas. Punkt.

Otsustasime ühenduses Alkoholivaba Eesti kutsuda erinevaid rahvaühendusi ja liikumisi liituma alkoholireklaami-vastase manifestiga. Usume, et see toob esile selge ühiskondliku kahestumise. On need, kes on alkoholireklaami poolt – alkoholitootjad ja edasimüüjad – ehk need, kelle puhul on mängus reaalne rahaline tulu. Ja siis alkoholireklaami keelustamise pooldajad. Kas ka kõik ülejäänud?

Korrastagem vastuseis

Ühendame oma hääled ja anname poliitikutele mõista, milline on rahva suhtumine. Ühel või teisel põhjusel on kõik püüdlused alkoholireklaami küsimuses jooksnud liiva. Aastaid ei ole suudetud reklaamipiiranguid teles hilisemaks tõsta, rääkimata selle keelustamisest, mille poolt kostub ikka ka toetushääli – siit ja sealt. Korrastagem see vastuseis ja otsustagem demokraatlikult, et me ei soovi, et meie ühiskonnas oleks igal sammul alkoholireklaamid.

Kuhu asetub meedia? Kas alkoholireklaamist tuleva suure tulu tõttu seisavad meediaväljaanded reklaamitoetajate poolel? Kui nii, kas siis meedia erapooletus ja usaldusväärsus pole löögi all?

Lauri Beekmann, ühenduse

Alkoholivaba Eesti esimees