INDREK TREUFELDT: Paris Hiltoni maailm
Käsitlus ajakirjandusest kui üllatajast, ennekõike ootamatuse tootjast näib nüüd üsna vanamoelisena ning klassikalised õpikud koguvad kusagil tolmu. Miks muidu kaugeneb ajakirjandus sellest vanast printsiibist? Tegelikkuses on meediast saanud suur nämmutaja – nii Eestis kui ka laias ilmas.
Ka jutul postmodernismist on nüüd küljes kopituse maik. Kuidas see doktriin õigupoolest kõlas? Räägiti, et postmodernismi ajastul saab igaüks kokku panna oma maailmapildi, oma tõlgenduse tegelikkusest: kõik kokku on üks tore mosaiik, millel pole algust ega otsa. Tõepoolest – igaüks tahab oma meediapilti, kuid sealjuures jälgitakse üha järjekindlamalt, mida ikkagi arvavad teised, tahetakse mõelda nii, nagu mõtlevad teised.
Maailma internetikasutuse statistika vihjab, et külastatavate veebilehtede arv tegelikult väheneb. Aheneb otsingusüsteemidesse toksitavate sõnade mitmekesisus ning avalikkus võtab üles varasemast vähem päris uusi teemasid. Ka Eestis oleme üsna selgelt tajunud, kuidas ajakirjandus leierdab ikka üht ja sedasama. Ning sellel on üks tagajärg: teada-tuntud mõtete paljundamine ei jäta ruumi uutele mõttekäikudele.
Uuest tehnoloogiast on saanud keskpärasuse võimas relv. Püütakse oletada – mida publik ikkagi tahab? – ning tõeliselt uute sõnumite peale mõeldakse harvemini.
Klikitakse-kiigatakse ikka ja jälle ühtede ja samade objektide suunas. Iga nädal peame saama teatud annuse Paris Hiltonit. Ja mitte ainult, et peame saama – me ka tõepoolest tahame!
Niisugune on Paris Hiltoni avalikkus! Intellektuaalsed targutused kapitalistliku maailmakorra tuleviku üle või üldisest hiilivast poliitikatüdimusest, seal-hulgas ka demokraatiast, ühendavad väheseid. Hoopis rohkem on neid, keda seob Paris Hilton. Tõsi, algul me ei tahtnud sellest veidrast tüdrukust midagi teada, ent ajapikku võtsime ta tänulikult vastu ja nüüd tahame temast aiva kuulda, lausa hingata temaga ühes rütmis, süüa temaga ühest kausist ning kiskuda tüli tema uute meespartneritega. Õige pea taipasime, et Hiltoni kodukootud kloonid ajavad juuri sama hästi. Nädalast nädalasse kuuleme nende innustavaid mõtteavaldusi. Vanasti olid sotsialistliku töö kangelased, nüüd tõsielustaarid.
Valmisjahvatatud seisukohad
Kuid asi pole üksnes meedias kainelt ja hoolikalt valmis küpsetatud staarides. Asi on ka valmisjahvatatud seisukohtades ja käsitlusskeemides: pead tõstab uusnomenklatuur.
Ja seda mitte üksnes poliitikas, vaid ka vaimuelus ja rahvaliikumises.
Üksikisikul on muidugi lihtsam loobuda kahtlemisest ja loomulikust skepsisest, klammerduda kujunenud hoiakute külge ning lakkamatult korrata, kes on juhm, kes geenius. Millest muidu lakkamatu itk Venemaast või majanduse kustuvast kumast? See, millest lõputult räägitakse, saabki tõeks – nagu tõus, nii ka langus. Majanduskriisi semantiline püünis suretab igasuguse optimismi.
Üks poliitik kuulutas hiljaaegu, et poliitikas edu saavutamiseks tuleb omaks võtta meedia loogika. Tõepoolest: nagu Toompealt kuulda, jahub valitsus tundide kaupa istungitel sellest, mida ja miks ajalehed kirjutavad. Ehkki aeg nõuab tõsisemat suhtumist.
Ma arvan, et poliitika jäägu ikka poliitikaks ning ajakirjandus ajakirjanduseks, isegi siis, kui Paris Hilton ajab kõikjal juuri ja keskpärasus uimastab massid. Poliitika trügib ajakirjanduse põllule ning ajakirjandus mängib häbitult avalikkuse salatunnetel. Nõnda tekib suletud ring, millest ei pääse kuidagi enam välja. Nõnda tüdineb rahvas poliitikast, võib-olla isegi demokraatiast. Tõenäoliselt võib peagi näha valimistulemusi, mida ajakirjandus pole osanud oodata.
On vaid üks, mis püsib selles süsteemis – see on Paris Hiltoni lunastav naeratus.