Näiteks pole siiani avalikustatud, kes kaheksast väidetavast piraadist oli nende juht ja organisaator. Ahmelov andis eile pärastlõunal Eesti Päevalehele Moskvas intervjuu, oodates Lefortovo eeluurimisvanglas kokkusaamist oma kaitsealusega.

**Oskate teie öelda, kellele neist kaheksast siiski on esitatud süüdistus n-ö jõugu juhtimises ja kuriteo organiseerimises? (Venemaa uurimiskomitee ei soovi seda siiani avaldada, süüdistused esitati 26. augustil – J. P.)

Ma ei tea ise ka, igatahes mitte minu kaitsealusele. Ma suhtlen veel kolme advokaadiga (kes kaitsevad Eesti kodanikku Jevgeni Mironovit, Eesti elamisloaga Dmitri Bartenevit ja Läti kodanikku Vitali Lepinit – J. P.) ja nemad on mulle kinnitanud, et ka nende kaitsealustele pole seda süüdistust esitatud. Teiste advokaatidega ma ei suhtle.

**Väga huvitav, miks seda fakti advokaatide eest varjatakse?

Üldse on palju küsimusi. Esiteks ei saanud nende kummipaat, nii palju kui mina tean, läbida niipalju meremiile. (Väidetavalt sõitsid kaheksa „kaaperdajat” kummipaadiga Pärnust üle Läänemere Rootsi rannikuni, kus siis justkui vallutasid laeva – J. P.) Teiseks, sama päeva öösel, mil minu kaitsealust süüdistatakse laeva hõivamises (24. juulil – J. P.), uppus seal piirkonnas vist viis Vene meremeest. Oli katastroof, inimesed hukkusid. Laev uppus tormis. (Eesti piirivalvel pole infot, et tollal oleks Läänemerel mõni laev uppunud –  toim.)

**Samas kohas, kus oli Arctic Sea?

Praktiliselt sealsamas, mitte kaugel.

**Mis oli uppunud laeva nimi?

Ei tea, tõesti ei tea, aga ma uurin kindlasti välja, sest see on kaitse seisukohalt oluline. Kõik see kinnitab, et oli tõepoolest torm, oli erakorraline olukord. Et bensiin (kummipaadil) pidi neil tõepoolest olema loogiliselt võttes ammu lõppenud.

Kolmandaks tean ma oma kaitsealuste sõnadest, ja mul pole põhjust neis kahelda, et nad kuulsid neli korda, kuidas kapten palus tuua laevale bensiini, et nad (kummipaadiga tulnud kaheksa meest – J. P.) saaksid ära sõita. Palus nelja eri sadama reidil neid teenistusi, kes veavad sadamatest mööduvatele laevadele vett, kütust, provianti jne, tuua bensiini. Kapten palus seda nende palvel ja nad ise kuulsid, kuidas kapten andis palve sadamateenistustele edasi. Kuid erinevatel põhjustel neile bensiini ei toodud.

**Väga huvitav, ei klapi kuidagi sellega, mida Vene võim on ametlikult ajakirjanduses rääkinud.

Isegi väga huvitav. Murrangi praegu pead selle üle, kuidas teha nendele sadamateenistustele, mis jäid nende teele, järelepärimisi. Küsisin juba abi Läti saatkonnast (Dmitri Savins elab Lätis – J. P.), kas nad saaksid ametlikult järele kontrollida, aga nad vastasid, et see võtvat väga kaua aega.

**Kas te ise usute, et nad sõitsid kummipaadiga, millel oli muidugi mootor, Pärnust üle Läänemere?

Ma ütlen teile, et ma ei usu eriti, et endised NSV Liidu kodanikud, kes teavad üksteise mentaliteeti, sooritasid sellise rünnaku ja hõivasid laeva. Ja teiseks ei tea ma ühtegi juhtu, kus Vene sõjalaevad oleks saadetud Vene meremehi piraatide käest vabastama.

**Kas te teate täpselt, kus kandis nad Rootsi rannikul Arctic Sea pardale võeti?

Täpselt ei tea veel, uurin alles. Meie kaitsealustel läksid tormis navigatsiooniseadmed rikki, sinna sattus vett. Nad ei teadnud ise ka täpselt, kus nad asusid. Kui Arctic Sea poleks neid pardale võtnud, oleksid nad kõik uppunud.

**Segane lugu. Arctic Sea pidi ju teadma, kus ta ise asub? Aga olgu. Kas selles olete kindel, et nad sõitsid paadiga välja Pärnust?

Teate, mida tähendab Pärnust välja sõitmine? See ei tähenda ju, et nad pidid tingimata sõitma välja ametlikult Pärnu sadama kaudu. Võib ju ka lihtsalt sikutada kummipaadi kuhugi merekaldale ja minna merele. Pole mingit probleemi. Ilmselt jäid nad pärast triivima (kui bensiin otsa sai).

**Aga mis Savins on öelnud: kuhu nad kavatsesid sõita, mis suunas?

Tegelikult ei kavatsenud nad eriti kuhugi sõita, nad kavatsesid tagasi pöörduda. Ja nagu ma olen aru saanud, siis ei kavatsenud nad tagasi tulles kodudesse laiali sõita, vaid jääda ööseks hotelli.

**Ühesõnaga, nad tahtsid lihtsalt teha paadiga väikse tiiru?

Jah, nad tahtsid kontrollida navigatsiooniseadmeid, paati ennast ja oma oskusi paati juhtida ja merel hakkama saada. Mitte midagi muud.

**Ja see oli ainult õnnetu juhus, et nad sattusid Arctic Seale ja edasi läks nagu läks?

Seal on veel üks huvitav moment. Kapten rääkis enne seda, kui nad (kaheksa meest Pärnust – J. P.) sinna sattusid – või oli see isegi samal ööl või päeval, ma täpselt ei teagi –, et neil oli olnud laevas läbiotsimine. Neid peatas võõras laev ja neid kontrolliti. Pärast sõitsid võõrad läbiotsijad minema ja mõne aja pärast sattusid meie omad (kaheksa meest Pärnust – J. P.) sinna ja palusid abi. Olen seda kõike ka ise ainult lehtedest lugenud.

Mul on veel üks küsimus. On välja kujunenud tava, et kui mõni riik peab piraadid kinni, siis antakse nad üle lähima riigi võimule, mitte ei võeta neid kaasa.

Üldse on selles loos küsimusi rohkem kui vastuseid. Ma ei saa näiteks aru, miks oli vaja meeskonda nii kaua kinni hoida. Kas need on üldse samad inimesed, kes olid algusest peale Arctic Seal?