„Tartu näitel võib öelda, et äri õitseb,” tõdeb Narva maanteel alles paari nädala eest uksed lahti löönud Exclusive Second-Handi juhataja Evelyn Nurmsalu. „Seal on meil viis kauplust ning nende edu andis tõuke ka Tallinna tulekuks.”

Nurmsalule sekundeerib ka Eesti ühe suurema second-hand’i keti Humana infojuht Mari-Helene Kaber, kes nimetab aastaseks kasvuks stabiilselt 5%. Kõige aktiivsemalt seatakse end sisse varem glamuursematele poodidele taskukohased olnud pindadel kesklinnades.

„Kaltsukatega” palistatud peatänavad kuuluvad tavapäraselt Eesti väiksemate linnade visiitkaardile ja nii võiks taaskasutuse pealinnaks pidada Viljandit, Võrut või ka Jõgevat.

Mänguasjad ja DVD-d

Nüüd on väikelinna trend jõudnud ka pealinna ja „kaltsukad” on võtnud kohad sisse isegi  Narva maantee ääres. Selliseid poode leidub hulganisti ka teistel suurematel tänavatel.

Endisse Videoplaneti poodi on kolinud Us 2 U nime kandev pood, mis toob oma kaubavaliku USA-st. Kõige populaarsem kaup olevat jalanõud ning kaubavalik sisaldab kõike: filmidega „Commando” ja „Rocky” DVD-sid, ingliskeelseid raamatuid, mänguasju ja suures koguses riideid.

Ka Exclusive Second-Hand on võtnud koha sisse endises elektroonikapoes, ent siit filme ja raamatuid ei leia. Värske välimusega riiete krooniks on 5600 krooni maksev mantel, klaaskapis paistavad müügil olevad portselankujud, taustaks mängib meelas džässmuusika ja poodleja võib jalgu puhata nurgas asetseval diivanil.

„Meil on tegelikult 90% uut toodangut ehk laoülejääke Euroo­past,” tunnistab poe juhataja Nurmsalu. „Tallinnas sellist nišši veel polegi, et tegelikult ta kvalifitseerub ikkagi second-hand’i alla, aga eksklusiivsel kujul.”

Reedese pärastlõuna kõige populaarsem riidepood kogu Narva maanteel on vaieldamatult Humana, kus vaatamata tööajale leidub paarkümmend inimest – valdavalt naissoost, sekka paar vanemat härrasmeest –, kes tuhnivad aktiivselt riidevirnades. Kes sisustab vaba tundi, kes otsib põnevaid riideesemeid.

Buum tühjendas ja kriis täidab

•• Humana infojuhi Mari-Helene Kaberi sõnul on kasutatud riietega kauplevate äride arvu suurenemine tingitud buumi ajal tühjenenud turuosast. „2008. aastal tõusid rendihinnad, transpordikulu ja sisseostetav kaup, mis sundis mitmeid poode uksi sulgema,” lausus Kaber. „Nüüd on trend tõesti uute poodide tekkimise poole ja selle tingib vahepeal tühjenenud turuosa, kus nüüd piisavalt uutele üritajatele ruumi on.”

•• Humana enda viimased avatud poed jäid just buumi algusaega, kus rendihinnad polnud veel langenud.

•• Kaberi kinnitusel pole kriis kaupluseketi käibele mingitki mõju jätnud – kasv on endiselt stabiilne. „Käive on kasvanud stabiilselt umbes 5% aastas, seda nii enne kriisi kui ka kriisi ajal,” lisas ta. „Inimeste soovide muutumist pole täheldada, sest palju sõltub kliendist – kes tahab odavat ja vastupidavat või kes tahab midagi originaalset.”