Kiire kohanemisvõime tagas edu

18aastane Teppan sattus Inglismaa võidusõidumeeskondade huviorbiiti pärast suvise Opel Lotus sarja edukaid starte. “Indrek liitus sarjaga poole hooaja pealt ning saavutas esimeses stardis viienda koha,” meenutas isa suvist etteastet. “Teises stardis asus ta võistlust juhtima, ent pidi käigukasti- rikke tõttu taanduma. Ent vajalikele meestele silmajäämiseks sellest piisas ning tänavu F3 sarjaga liituv Performance Racing kutsus testima.”

Donington Parki ringrajal peetud testisõitude esimesel päeval osales 21 pilooti. Teppan suutis Dallara vormelautoga kiiresti kohaneda ning sõitis päeva kiireimad ringiajad.

Teisel päeval jätkas Teppan tõusvas joones ning kärpis parimast ajast veel kolm sekundit. Märga rajakatet arvestades peeti saavutatut väga heaks tulemuseks. “Kaks testipäeva veensid meid, et Indrek suudab rajal teha tõsist tööd,” tõdes Performance Racingi võidusõiduinsener Chris Smith. “Ta ei tegutsenud kordagi valesti ning oli võimeline sõitma kiiresti ka libedal rajal.”

“Testide tulemuste põhjal võib Indrekust saada koguni meeskonna esisõitja,” arutles Valter Teppan. “Tajusime, et liigume õiges suunas. Indrek on järk-järgult omandanud võidusõidu põhitõed. F3 on juba proffisport, siit edasi viib tee vormel ühte.”

Tippmeeskonnad nõuavad suurt rahakotti

Teppani kiired ringiajad tõid boksi ukse taha mitmeid tähtsaid autosporditegelasi. “Sarja tippmeeskondade hulka kuuluva Fortec Motorspordi omanik Richard Dutton märkis, et näeks Indrekut meeleldi oma meeskonnas,” rääkis Valter Teppan. “Seal saaksime kasutada tuliuusi autosid, ent kaasavarana nõutav pool miljonit naela käib meile ilmselt üle jõu.”

Performance Racingis kasutatakse kaks aastat vanemaid vormeleid. “Seetõttu saab Indrek osaleda B-klassi arvestuses,” selgitas võidusõitja isa. “Ent siin nõutav summa on väiksem ja maksegraafikut lubatakse ajatada.”

Valter Teppan otsib uusi tähti

Poeg Indrek Teppaniga võidusõidumaailma telgitagustesse murdev Valter Teppan üritab vahendada suurde autosporti endise NSV Liidu võidusõitjaid.

“Koos Indrekuga käis testisõitudel 20aastane Venemaa meister Aleksander Kuzmin,” rääkis Teppan. “Paraku jäi ta autovalitsemisel hätta. Venelaste stiil pole aastatega muutunud, tänapäevane sõidukoolitus on neil läbimata.”

Vaatamata esimestele ebaõnnestumistele näeb Teppan idanaabritel tulevikku. “Euroopa autosporti oodatakse värsket verd,” teadis ta. “Vanast ajast säilinud sidemed tulevad siin kasuks. Saadame lootustandvaid noori madalamatesse sarjadesse õppima,” tutvustas Teppan oma äriprojekti.

Tippsõitjad ülistavad Briti F3 sarjas omandatud kogemusi

Jackie Stewart (Ðotimaa, F1 maailmameister 1969, 1971 ja 1973, Briti F3 tðempion 1964)

“Briti F3 sarjas veetsin fantastilise aasta. Võitsin 11 sõitu, olin korra teine ja korra katkestasin. Meeldiv oli noppida tulevaste ässade nina eest esikohti. Hakkasin mõistma, et minust võib asja saada. Alati, kui viibin F3 võidukihutamistel, räägin noorte sõitjatega kui tulevaste F1 staaridega.”

Jody Scheckter (LAV, F1 maailmameister 1980, Briti F3 meistrivõistluste kolmas 1971)

“F3 sarjas käis suur mäng. Olenevalt rajast seadsid sa end liidri sappa teiseks või kolmandaks ja tuiskasid viimasest kurvist esimesena välja ja võidule. Õppisin väiksematel autodel rohkem kui F1 sarjas. Rada oli puupüsti täis noori ja vihaseid mehi. Kui keegi su ees pidurdas, pidid lugema kaheni ja alles siis piduri põhja suruma. Vastasel korral maandus taganttulija su seljas. Vormel kolmes polnud aega vastast austada, sest tuli tulevikku silmas pidades viimseni heidelda.

Briti F3 sari on koht, kus hea sõitja varju ei jää. Laenasin endale masina ning tegin sellega korraliku hooaja - sügisel kutsuti mind F1 meeskonda. Tahaks, et mu poeg Suurbritannias kaasa lööks, kuid kahtlen, kas ta on piisavalt hea. Papist poistel pole vormel kolmes midagi teha.”

Nelson Piquet (Brasiilia, F1 maailmameister 1981, 1983 ja 1987, Briti F3 tðempion 1978)

“Briti F3 sarjas veetsin elu parimad aastad. Mul oli oma tiim ja ma õppisin palju. Näiteks, et ei saa tellida furgoonautot stardipaika sõiduks, kui sul pole raha selle eest maksta. Vormel kolmes sõitsin esmakordselt slick-kummide ja antitiibadega. Õppisin seadistama autot vastavalt rajale. Edaspidi olid need oskused hädatarvilikud. Muide, mina olin see, kes tõi F1-sarja kummide eelsoojendid, mida kasutasime vormel kolmes.

Praegu astub poeg mu jälgedes. Loodan, et õige pea istub ta vormel kolme rooli. Mõtlesin, et tuleks ka ise aastaks rajale ja näitaks poisile, kuidas sõita tuleb.”

Ayrton Senna (Brasiilia, F1 maailmameister 1988, 1990 ja 1991, Briti F3 tðempion 1983)

“Briti F3 sarjas tegin otsustava läbilöögi. See on tulevastele ässadele parim paik arenemiseks. Õpi, tööta ja sa pääsed suurte vormelite küüti.”

Mika Häkkinen (Soome, F1 maailmameister 1998 ja 1999, Briti F3 tðempion 1990)

“Et pääseda F1 sarja, tuleb õppida võidu kihutama. Teha endale selgeks põhitõed. Seega tuleb noorel tungida F3 sarja, kus käib armutu võitlus. Kogemusteta, mida vormel kolm annab, on raske läbi lüüa.

Peep Pahv