Edevad asjad on kallid. Ometi inimesed ostavad neid. Võiks öelda, et luksuskaupade tööstus elab praegu paremini kui eales varem. Kõige kasumlikumate autofirmade sekka kuuluvad tavaliselt need, mis teevad ülikalleid sõidukeid. Sajanditevanune Šveitsi kellatööstus keskendus pärast Aasia elektron- ja kvartskellade pealetungi just kallite ja ülikallite mehaaniliste kellade tootmisele. Moefirmad on vaatamata oma kõrgetele hindadele jõudnud massideni. Kes seda kõike ostab? Rikkad inimesed? Kas ainult?


Kerwin Kofi Charles ja Erik Hurst (Chicago ülikool) ning Nikolai Roussanov (Pennsylvania ülikool) otsustasid uurida nähtust, mida seni oli peetud pelgalt kultuurifenomeniks. Kuigi sellest kõva häälega ei räägita, on USA-s üldiselt levinud teadmine, et mustad ja latiinod eputavad edevate asjadega rohkem kui valged. Tegelikult on ka minul USA kommertsfilme vaadates jäänud mulje, et tõmmud inimesed armastavad kulda ja karda rohkem kui valged.

Charles, Hurst ja Roussanov tahtsid selgitada, mida pajatavad selle asja kohta arvud. Nad võtsid välja andmed, millele ja kui palju on inimesed USA-s aastatel 1986–2002 raha kulutanud. Selguski, et mustad ja latiinod kulutavad kiitlemiskõlblikele asjadele 30 protsenti rohkem kui valged. Autod, riided ja juveelid “ruulivad”. Tõmmud säästavad vähem ja ka ostavad vähem muid kaupu. Ainult eluasemekulud on kõigi rasside esindajatel USA-s sarnased. Miks nii?


/---/

JÄTKUB…

Kui soovite selle autoriteksti lõpuni lugeda, siis saatke palun e-mail aadressile juhtimine@epl.ee, selgitusse kirjutage TELLIN ja tutvustage ennast.

Aavo Kokk