Ka pakkumise võitnud IWUU kaaskirjas seisis: “Tehtud põhjaliku töö alusel usub IWUU, et on omandanud piisava arusaamise ettevõttest ja selle ees seisvatest probleemidest. IWUU on veendunud, et suudab antud probleemidele pakkuda kreatiivseid, uuenduslikke ja kuluefektiivseid lahendusi”.

Tegelikkuses on Tallinna Vesi uue omaniku juhtimisel unustanud, mida deklareeris. Ettevõtte ja linnavalitsuse vahel on tekkinud rida vaidlusi. Linnakodanikku mõjutab kolmest sõlmitud lepingust enim vee-ettevõtte ja linna vaheline teenusleping.

Linnavalitsus tahab teenuslepingut muuta. Kiireimat lahendamist ootavad probleemid, mis mõjuvad otseselt või kaudselt (läbi maksude) linlase rahakotile. Neist tähtsamad on teenuse tariifidega seonduv, vanade kanaliseerimata rajoonide kanaliseerimise finantseerimine ja sadevete korjamise, puhastamise ning tulekustutusvee tagamisega seonduv.

Hinnatõusu ei tohi tulla. Linna arusaam on olnud erastamisprotsessi käivitamisest alates, et aastatel 2001, 2002, 2003 tariifid ei tohiks muutuda. Teenuslepingu tariife puudutavas lisas on aga tarbijahinnaindeksi kaudu sisseplaneeritud hinnatõus. Eelmised linnavalitsused leppisid sellega vaikides või porisesid natuke. Praegune linnavalitsus ei ole sellise lähenemisega nõus, seda enam, et teenuse ehk vee kvaliteet on nõutust kaugel.

Esimene ettepanek ongi mitte muuta 2003. aastal veetariifi tarbijahinnaindeksi võrra ehk teiste sõnadega, mitte lubada järgmise aasta algusesse kavandatud järjekordset vee hinna tõusu. Selle ettepaneku juurde kuulub ka nõue ettevõttele esitamaks üksikasjalik arvutus tariifide tekke osas. Sealjuures tuleb ära näidata kõik komponendid, millest tariif koosneb ning, mis jäävad vee haaramise ja vee tarbijani jõudmise vahele ning heitvee tarbijalt vastuvõtmise ja puhastatud vee merre juhtimise vahele. Eraldi tuleb ära märkida, milliste nimetatud hinnatekke komponentide juures on märgata “kuluefektiivse majandamise tundemärke” võrreldes neid 2000. aasta samade kuluartiklitega. Tariifi puhul tuleb ka üheselt määrata tariifiaasta, sest teenuslepingus on ta jaanuarist jaanuarini ja aktsionäride lepingus aprillist aprillini.

Liitumistegevus kanaliseerimata piirkondades. Sel teemal on linn ettevõttega piike murdnud juba mõnda aega ning seda tegevust on ka Tallinna õigusaktide tasemel reguleeritud. Sellele vaatamata on arusaamatusi küllaga. Üks põhilisemaid on kanaliseerimata rajoonides kanalisatsiooni ehituse subsideerimine linna poolt. Ettevõte tahab saada raha kohe, kuid linn on nõus maksma siis, kui tarbija on liitunud. Seetõttu soovitab linn ettevõttel lugeda hoolikalt eespool tsiteeritud pakkumiskutse dokumentide kaaskirja osa, milles on juttu linna ootustest investori poolsele finantseerimisele.

Sadevee ja tulekustutusvee teenus. See teenus on reguleeritud eraldi lepingutega linna ja ettevõtte vahel. Lepinguhinnad on aga linnale põhjendamata ning tunduvad proportsioonist väljas olevatena. Sellest tulenevalt nõuab linn ettevõttelt sarnaselt teenuse tariifidele ka kõnealuse teenuse hindade üksikasjalikku lahtikirjutust.

Kõigi eelpool käsitlust leidnud teemadega on otseselt seotud ettevõtte hanketegevus. Linn soovib teenuslepingule koostada lisa, mis käsitleb nõudeid hangete läbiviimiseks. Kõik veeteenuse pakkumisega seotud sisseostetavad teenused ja ostud tuleb viia läbi riigihankeseaduses kirjeldatud avaliku pakkumise menetluse kohaselt. Sealjuures ei tohi ettevõte edaspidi hanketingimusi koostada nii, et need jätaksid kõrvale väiksemaid ettevõtteid, mis on vastuolus linna koalitsiooni seisukohtadega väikeettevõtluse toetamise osas. Prioriteet on kvaliteetne teenus saada võimalikult soodsa hinnaga ehk vastavalt IWUU poolt deklareeritule kuluefektiivsena.

Kliendil vaid kohustused. Lisaks lepingusse hanketegevust puudutava lisa vormistamisega tahab linn need tingimused sisse kirjutada Tallinnas kehtivatesse vee-ettevõtlust reguleerivatesse õigusaktidesse. Õigusakte on plaanis muuta ka kliendisõbralikumaks, lähtudes tõsiasjast, et vee-ettevõte on teenindaja, kelle ülesanne kvaliteetse teenuse pakkumise kõrval on ka maksimaalselt ära hoida võimalikud ebameeldivused kliendile. Täna kehtivates Tallinna ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni eeskirjades sätestatu jätab kliendi nii mõneski mõttes kaitseta. Kliendil, kes teenuse eest maksab, on kohustused, õigusi peaaegu mitte.

Tallinna linnavalitsus usub, et AS-ist Tallinna Vesi märtsikuisel nõukogul tagasikutsutud juhatuse liikmete asemel asuvad tööle võimekamad, läbirääkimisteks avatumad ja kreatiivselt mõtlevad juhid, kellede eesmärgiks on pakkuda kliendile sõbralikku ja kvaliteetset teenust. Seetõttu on linnavalitsus meelestatud optimistlikult ja valmis koos vee-ettevõttega leidma kahepoolselt aktsepteeritavaid ning linnaelanikule kasulikke lahendusi.

Edgar Savisaar on Tallinna linnapea ja Keskerakonna esimees.