EIKI NESTOR: No Bananas !
Sellise lähenemise vasturääkivused tulevad eriti ilmekalt välja just majanduse valdkonnas. Reformierakonna liberaalne maailmakäsitlus eeldab ju seda, et riigil kui suurusel ei peagi majanduspoliitikat olema. Hea küll – pakkusin üle! Täpsem on, et riik peaks võimalikult vähe majandusellu sekkuma. Ehk siis Reformierakond on tugev alal, mida ei peakski eriti olema. Tegelikult on nii liberaalidel, konservatiividel kui ka sotsiaaldemokraatidel majanduspoliitikast oma nägemus ja seejuures ei ole SDE mingil juhul ainult sotsiaalabi erakond.
„Nähtamatu käsi” ründab
Maailma majanduses ja panganduses toimuva valguses on erakondadel (populistid ja kommunistid välja arvatud) nii Eestis kui ka mujal maailmas tõsine mõtlemisaeg. Liberaalse majanduse lipulaevas USA-s pidi kapten „Mayday” korras panku riigistama. Asi pole selles, et Chávez sai võimaluse Bushi seltsimeheks tituleerida. Juba aastakümneid on parempoolne ja sotsiaaldemokraatlik mõtlemine majandusvabadust toetanud, kuid sisuline vaidlusküsimus on: kui kaugele saab ja võib liberaalsuses minna? Sest lausliberaalsuse maksumaksjate poolt kinnimaksmine maksab liiga palju. Odavam oleks ehk piiri pidada. „Nähtamatu käsi”, põrguline, läks isandale endale kõri kallale.
Ehk pole küsimus üldse madalate maksudega „õhukeses” või kõrgete maksudega „paksus” riigis? Mõistlik tulemus saavutatakse eelkõige toimiva ehk tugeva riigi korral. Mida muud ikka riigilt oodata, kui sekkumist suurema häda ärahoidmiseks? Tuleb unustada varasemad poliitilised lubadused, mis osutuvad ekslikuks.
Keerulisel riigi tulude-kulude kokkusobitamise ajal kerkis paljude kaaspoliitikute huultele küsimus: kas selliste riigi tulude alusel on võimalik Eestis riigilt nii palju loota? Eriti suurt elevust tekitas asjaolu, et sotsiaalkulutuste osakaal riigieelarves on 44%. Kindlasti saab ka seda protsenti sihipärasemalt ja tarmukamalt kasutada. Aga kõigil neil, kes on neid kulutusi varmad lõikama, soovitan kõrvutada Eestis sotsiaalkaitseks tehtavate kulutuste osakaalu teiste Euroopa Liidu riikidega. Kui EL-i keskmine on natuke üle 26%, siis Eestil natuke üle 12%. Meist vähem kulutab sotsiaalkaitsele ainult Läti. Nii on äärmiselt nukker kuulata targutusi ütlejailt, kes ei tee vahet sotsiaalpoliitikal ja sotsiaalabil.
Edukas sotsiaalpoliitika tähendab seda, et sotsiaalabi kui sellist ei olegi tarvis. Kui riik aitab ainult neid, kes kõige rohkem abi vajavad, on tegemist sotsiaalabiga. Sotsiaalpoliitika on tulemuslik siis, kui mitte keegi ei tunne end „kõige rohkem abi vajavana”. Piiratud inimressurssidega Euroopa riigis on enesetapjalik teistmoodi käituda.
Euro pole kingitus
Tegelikult on imetlusväärne, kuivõrd visalt euroopalikud väärtused meie poliitikas mõistmist leiavad. Hea vähemalt, et ühise raha eelised on rohkem arusaamist leidnud. Euro pole aga kingitus, mida jõuluks luuletuse eest antakse. Tegemist on kindlale kõrgusele asetatud latiga, millest tuleb üle hüpata. Selle nimel tuleb tõesti pingutada, ja mitte ainult püksirihma. Sellest kõrgusest me aga „karjapoisiga” üle ei hüppa. Flopp on vaja selgeks õppida.
Sõltumata erakonna parem- või vasakpoolsusest peab üks vana hea Euroopa Liidu liikmesriik kõrgeid sotsiaalkulutusi ja töötasusid eelisteks, mitte puudusteks. Sest ammu on aru saadud, et selles vallas areneva maailmaga võidu joosta on lootusetu. Odavad tööd kolivad Euroopast ära ja selleks peab valmis olema. Ka maakera tööjõud liigub nii seaduslikke kui ka seadusvastaseid teid kasutades kõrgete maksude ja sotsiaalkulutustega Euroopa poole. Maroko politseil pole probleeme Skandinaavia illegaalidega, kes sooviksid eluga riskides madalamaid makse maksta. Kuivõrd kaugelenägelik on seejuures meil valdav arusaam, et saame olla selles ühenduses banaanivabariik? Kusjuures, toonitan, banaane siin ei kasva.
Varem samal teemal: Mart Laar „No Reforms?”, 23.10