Võimalik, et Bemise ekspeditsioon teenib vaid kommertshuve, või et tuukrid täidavad kellegi tellimust ja sukelduvad vrakile näiteks Estonia ehitaja Meyeri laevatehase juhiseid järgides. Sel juhul ei aita Bemise sukeldujad Estonia huku tegelike põhjuste selgitamisele kaasa, vaid tekitavad aastatetaguse tragöödia ümber uut segadust.

Tõestamist vajavad versioonid

Huvi Estonia vraki vastu on mõistetav, kuna paljud erinevad versioonid on pannud laevahuku põhjuste ametlikus versioonis kahtlema mitte ainult õnnetuses hukkunute lähedased, vaid ka mitmed meremehed ja laevainsenerid. Siiamaani tundub paljudele kahtlasena Eesti-Rootsi-Soome ühiskomisjoni ametlik põhjendus: kuidas ikkagi sai suur reisiparvlaev uppuda lihtsalt seepärast, et lained murdsid vööriluugi lahti? Justkui liiga lihtne põhjendus rahuaegse Läänemere suurima katastroofi jaoks.

Ametlikus versioonis kahtlemine seab Bemise tuukriekspeditsiooni ette tohutu tähtsusega ülesande – leida vastused mitmele põhimõttelisele küsimusele ja koguda vrakist uut dokumentaalselt kinnitatud infot.

Kui tuukritel õnnestub leida laevapardas allpool kunagist veepiiri auk ja kui nad suudavad seda filmida ning augu servadelt ka metalliproove tuua, on senine ametlik laevahuku versioon vastu taevast lennanud ja eri riikide asjatundjad hakkavad selgitama augu tekkimise põhjusi. Sel juhul kerkib kindlasti taas päevakorda hulgaliselt uusi versioone.

Kui Bemise ekspeditsioon laevakerest auku ei leia, peavad nad igal juhul selgitama, kas kusagil laevas on jälgi pommiplahvatustest või purustustest. Samuti peavad tuukrid selgitama, mis ese ikkagi on laeva välisteki külge kinnitatud oranzh karp, mida võib näha soomlaste veealuse roboti tehtud videoülesvõtetel. Just see kollakasoranzh karp on aastaid toitnud versiooni pommiplahvatusest Estonial.

Ja muidugi peavad Bemise tuukrid tegema korralikud videoülesvõtted laeva vööriosast ja vööriluugi lukkudest, mis võiksid ka nüüd, aastaid pärast õnnetust aidata selgitada, kas Estonia vöörikonstruktsioon oli nõrk või halvasti hooldatud. Kui Bemise tuukrid tõusevad pinnale ilma neid versioone toetavat või ümberlükkavat infot kaasa toomata, on tuukriekspeditsiooni ainsaks tulemuseks ühe vanahärra seiklushimu rahuldamine ja Estonia vrakist uue häguse mittemidagiütleva videofilmi tootmine.

Ametlikult käisid tuukrid Estonia vrakil esimest ja seni teadaolevalt ka viimast korda mõni kuu pärast laevahukku, 1994. aasta detsembris. Norra firmalt Rockwater tellitud tuukriekspeditsiooni maksis kinni Rootsi riik ning tuukritööd toimusid Rootsi spetsialistide juhtimisel ja kriminaalpolitsei järelvalve all. Paraku ei toonud tuukrid tookord laevahuku põhjustesse ja laeva meeskonna tegevusse kuigivõrd selgust.

Võimalus siluda varasemaid möödalaskmisiPaljud Estonia huku uurimisega seotud inimesed on väljendanud hämmastust selle üle, miks ei antud laevavrakki saadetud tuukritele kindlaid uurimisülesandeid. See oli uurimise üks suuremaid möödalaskmise, mida Bemise tuukrid nüüd siluda saaksid.

1994. aastal ei antud tuukritele käsku uurida laeva tippohvitseride ja teiste võtmeisikute kajuteid ja tööruume, tuukrid ei tuvastanud ka kaptenisillal uppunud inimeste isikuid ja see annab siiamaani põhjust erinevateks spekulatsioonideks Estonia meeskonna tegevuse üle katastroofiööl. Bemise tuukrid võiksid nüüd põhjalikult uurida laeva kaptenisilda ja kapteni kajutit ning tuua veidigi selgust, kus oli hukumomendil kapten.

Uus ekspeditsioon võib anda vastused mõnedele seni kummitavatele küsimustele siiski vaid juhul, kui tuukrid suudavad vee all nähtut dokumentaalselt tõestada. Mudases pimedas vrakis tehtud videolinti hiljem kokku monteerides ja seda teles näidates võib tulemus olla vastupidine tegelikkusele. Videomontaazhi võimalused on suured ja hämarat laiku näidates võib panna inimesi uskuma, et tegemist ongi auguga laevakeres, ehkki auku ei pruugi tegelikult olla.

Sestap peaks Bemis oma ürituse siiruse kinnituseks andma kõik sukeldumistel tehtud videolindid ja kõik vrakilt kaasa toodud esemed üle uuele rahvusvahelisele sõltumatule uurimiskomisjonile. Aga ma kardan, et seda ei juhtu ning Bemise üritus ei anna vastust küsimusele, miks Estonia hukkus.

Estonia huku versioonid

Ametlik: Estonia uputas torm ja liiga suur kiirus, mistõttu halvasti konstrueeritud vööriluuk ei pidanud lainete survele vastu.

Meyeri laevatehase uurimiskomisjon: laev up-pus mingil põhjusel keresse tekkinud augu tagajärjel.

Pomm: Vahetult enne kreenikaldumist kuuldi vöörist pauku meenutavat heli. Hiljem on vrakist tehtud videofilmil näha kere külge kinnitatud oranzhikas ese.

Kokkupõrge: Vahetult pärast uppumist tekkis ver-sioon, et laevakeresse tekitas augu kokkupõrge peal- või allveelaevaga.

Maffia: Versiooni rahvusvahelisest grupeeringust, mis laeva kuriteo varjamiseks uputas, levitas õnnetuse järel Venemaa salateenistuse kontrolli all olev keskus Feliks. Üllatuslikult esitas selle versiooni mõni aasta tagasi ka Saksa ajakiri Der Spiegel.

Allikas: Ainar Ruussaar