Hannes Luts: näib, et Simson peab kõige tähtsamaks sõidukite liigutamist, mitte inimeste vedamist
Sel neljapäeval avaldas majandus- ja taristuminister Kadri Simson järjekordse kirjutise tasuta ühistranspordi teemal. Paraku on tekstis taaskord vigu ja teadlikku möödarääkimist, millest mõnele olulisemale soovin tähelepanu pöörata.
Kuna tema reisijate hulga argument sai viimati ümber lükatud – tegemist pole adekvaatse võrdlusnäitajaga – tõi minister seekord välja uued arvud, seekord siis liinikilomeetrid. Kuigi reisija-kilomeetrid ilmestavad märksa enam seda, kui paljudele inimestele millises mahus teenust osutatakse, peab minister ilmselt olulisemaks sõidukite liigutamist. Paraku tuleb ka sellist kilomeetrite võrdlemist pidada ebaõnnestunuks, kuna rongi, mis pakub istekohta umbes paarisajale reisijale, on üsna kentsakas pidada võrdseks keskmise maakonnabussiga, kus istekohti ca 30 ringis.
Võrreldavuse tagamiseks tuleb arvestada mitte sõiduki-kilomeetrite, vaid koht-kilomeetritega. Lähtudes ministri toodud liinikilomeetrite andmetest, jõuame järelduseni, et kohtkilomeetritelt ei ole jällegi suurt erinevust rongi ja maakonnabussi vahel – rongil ca 1 miljard ja bussil 1,1 miljardit kohtkilomeetrit aastas. Nii et ka selle näitaja järgi ostab riik enam-vähem sama palju teenust.