Haridustehnoloog: miks ostab digiõpikud ministeerium? Koolid otsustagu, mida nad ostavad
Eesti Päevaleht kirjutas artiklis „Väikekirjastused kardavad monopoolse digiõpikute turu pärast hukku” (19.10), et haridus- ja teadusministeeriumi korraldatud digiõpikute tasuta kättesaadavaks tegemise hange võib välja suretada mitu õpikuid välja andvat väikekirjastust.
Mainitud hange annab küll tõuke digiõpikute laialdasemaks kasutuselevõtuks, ent kas just selline lahendus on pikas perspektiivis kõige mõistlikum, et toetada hariduslikke uuendusi? Hanke võitnud Opiqu platvorm saab pika edumaa võrreldes konkureerivate digiteenustega, sest ilmselt ei ole palju koole, kes ostaksid edasi mõne teise platvormi tasulisi materjale, kui Opiq pakub kõike tasuta. Iga järgmise hankega muutub konkurentidel järjest keerulisemaks võistelda või üldse esile kerkida.
See on probleem, sest haridusinnovatsioon ei ole üks hüpe. Opiqu platvormi digiõpik on õppimist toetav tehniline vahend. Praegu võib see olla väga uuenduslik, aga viie aasta pärast tõenäoliselt enam mitte. Pealegi juba praegu teame, et õppimiseks ja õpetamiseks ei pea üldse olema õpikut sellisel kujul, nagu meie seda tunneme, olgu ta paberil või digitaalne.