HAROLD JAMES: Kuidas kriisi raisku lasta
Mullu märkis president Barack Obama kantseleiülem Rahm Emanuel, et head kriisi ei tohiks iial raisku lasta. Katastroof pakub võimalust mõelda sellele, kuidas maailma põhjalikult paremaks muuta ja tulevasi kriise vältida. Inimesed mõtlevadki palju, kuid mõnikord nõnda palju, et tulevad lagedale vastukäivate reageeringutega.
Tõlgenduse pärast tekkivad lahkarvamused ja neist võrsuvad poliitilised kired jätavad sageli mulje, nagu oleks kriis lahendamatu. Just erimeelsused, mitte niivõrd tehnilised apsud majanduse toimimises tegid 1930. aastate suure depressiooni nõnda masendavaks ja hävituslikuks.
Vastusammud, mis kriisi puhul astutakse, jagunevad kahte liiki. Neist esimene püüdleb institutsiooniliste ümberkorralduste poole, seades eesmärgiks kõr-valdada ebatõhusust ja loomuvastaseid ergutusi, et majandus toimiks sujuvamalt ja tõhusamalt. Teine, radikaalsem lähenemine püüab parandada mitte majandust, vaid seda, kuidas inimesed oma eluga ringi käivad.
Päästeoperatsioonid toovad paratamatult kaasa ägedaid vastasseise, sest need aitavad mõnda, kuid mitte ülejäänuid. Autotootjate päästmine jätab hea mulje nende töölistele ja tarnijatele. Kuid selle päästmise hinda peavad maksma kõik, kaasa arvatud ettevõtted, mida ei päästeta – tõenäoliselt seepärast, et nad tegutsevad tõhusamalt – ja mis satuvad seetõttu konkurentsis halvemasse seisu.
Kokkuvõttes kipub selline päästmine aitama esmajoones kehvade juhtidega suuri ettevõtteid. Väikefirmad jäävad kurtma, et neil pole mõjuvõimu riigi raha appi meelitamiseks. Ja pankade päästmine, mis hõlmab otsest avaliku raha kasutust kokkuvarisevate asutuste rekapitaliseerimiseks, on veelgi kulukam ja poliitiliselt ebapopulaarsem.
Rahalise stimuleerimise pooldajad väidavad mõnikord, et stiimulite ümberjaotamine on etem, sest see on erapooletum ja hüved jaotuvad laialdasemalt. Kuid rahapoliitiliste stiimulite pakkumine on tegelikult sageli sama valikuline kui päästeoperatsioonid.
Suure monetaarteoreetiku Miltoni Friedmani analoogia kohaselt võib keskpank deflatsioonimurega tegeleda helikopterilt raha alla loopides. Kuid heitmise ajal pole helikopteri all kaugeltki kõik. Tõenäolisemalt tiirutab kopteripiloot rahapildumise hetkel sõprade ja sugulaste kohal. Ja isegi kui piloot on täiesti rikkumata, eeldab maapinnal passiv rahvamass ikkagi, et kuskil on varuks mõni varjatud plaan.
Välistame ahned?
Praeguse laenukriisi puhul, nagu suure depressiooni ajalgi, annavad keskpangad laenu peaaegu nullilähedase intressimääraga. Hoiustajatele ei maksta hoiuste eest pea midagi. Aga kui firmad või tarbijad üritavad laenata, avastavad nad, et see on väga kallis, kui mitte võimatu. Laenajad on kahtlustavad, krediidi-kõlblikkuse pärast mures ja nõuavad kõrget riskimarginaali. Kõige selle tulemusena jätkavad krediidivõimalused enamikus maades kokkukuivamist.
Tegelikult pääsevad odavatele laenudele ligi ainult pangad, kes saavad seega oma bilansilehed ümber kujundada, võttes laenu odavalt ja andes kallilt. Just sellel põhjusel tunduvadki pangad ühtäkki ootamatult kasumlikud. Kuid säärane kontrast pankade kasumlikkuse ja kõigi ülejäänute hädaseisundi vahel kütab vimma keskpankade vastu, kes peavad seletama, miks ainult nende „sõbrad” pangad saavad seista helikopteri all, kui see parajasti raha alla pillub.
Meeleheide, mis tekib võimetusest leida valmis lahendusi, põhjustab veelgi radikaalsemate lahenduste pakkumise. Mõned püüavad tegeleda inimeste põhikalduvustega, üritades nende käitumist mõjutada ja inimesi paremaks muuta. Eriti kriisi ajal kipuvad õitsema utoopilised ideed inimkonna heaolu tagamisest.
Juba tükk aega enne finants-krahhi ühendasid eksperimenteerivad majandusteadlased psühholoogidega jõud, et mõõta inimese ahnuskalduvusi. Mõningane tõendusmaterjal osutab, et dopamiini, sõltuvuse ja ahne käitumise vahel on seos. Kuna finantsteenuste valdkonna hädade ülddiagnoos peab põhisüüdlaseks inimlikku ahnust, siis soovitas üks Saksamaa mõttekoda hiljaaegu, et inimesi, kelle dopamiinitase kaldub olema kõrgem, ei tohiks lasta finantsasutuste juhtivatele kohtadele.
Kuid inimeste parandamise strateegiad, mis on teinekord üsna peibutavad, kipuvad paraku kedagi kõrvale tõrjuma ja põhinevad üsna kallutatud hinnangutel. Kui sakslaste ettepanekut peaks rakendatama, siis välistaks see tõenäoliselt ka täiesti talutava riskimääraga tegutsemise.
Nii institutsioonilised kui ka käitumisreageeringud, millega kriisile vastatakse, on äärmiselt problemaatilised. Tehniliste lahenduste otsing viib poliitilise vastandumiseni ja võib juhtida tupikusse.
Kriisi juurte otsimine sügavalt inimloomusest viib aga inimloomuse muutmise katseteni, mis on tühi vaev ja paratamatult palju ohtlikum.
©Project Syndicate, 2009 www.project-syndicate.org