JAAK URMET: Mõtleva revolutsiooni päevil
Ainult et kui 20 aasta tagune revolutsioon oli väga esileküündiv, kõikjal ühtaegu selle murrangu tekitajana ja sellest põhjustatuna, siis praegune on vaguram, ütleks isegi, et intelligentsem.
Kogu tee Kadriorust lauluväljakuni, sulandudes järjest koonduvatesse elevil rahvamassidesse, mõtlesin, mis võiks olla selle uue, praeguse revolutsiooni ühine nimetaja. Olgugi et ka selle puhul on oluliseks sidujaks grandioossed laulu- ja muud ühisüritused, ei saa seda õhinat siiski määratleda laulu pinnal. Laulmine on liialt lihtsustav, isegi liialt passiivne praeguse ühiskondliku olukorra kokkuhaaramiseks. Praegu nagu prevaleeriks rahva emotsioonide asemel rahva intellekt. Kas ei ole see mõtlev revolutsioon?
Umbes aastail 1994–2007 viibis rahvuslik eneseteadvus üsna uinuvas olekus. Täiesti mõistetavalt, sest nii nagu püha- ja pidupäevale järgneb töö- ja argipäev, järgneb see ka rahvusliku eneseväljenduse kõrghetkedele. Niisiis tõmbutigi tigudena oma karpidesse, et töötada ja tegelda isikliku elujärje parandamisega. Kogu selle aja jooksul oli eestlaste rahvuslik eneseteadvus suhteliselt lõtv ja loid. Isegi Euroopa Liidu ja NATO-ga liitumine toimus justkui iseenesestmõistetavalt.
Aga eestlaste poliitiline, geograafiline, rahvuslik, kultuuriline ja keeleline iseseisvus ei ole kahjuks isegi mitte tänapäeval liialt iseenesestmõistetav. Arvan, et just selle fakti tõdemine on üks selle uue, mõtleva revolutsiooni taganttõukaja.
Aprillirahutuste mõju
Mulle tundub, et eestlaste maailmapildis, õigemini enesepildis toimus pärast rahulikku 1990-ndate teist poolt ja käesoleva aastatuhande esmakümnendi esimest poolt kõige esimene ja olulisem murrang pärast 2007. aasta aprillirahutusi. Olime elanud taastatud iseseisvusega Eesti Vabariigis kena ja ohutut elu. Olime harjunud sellega, et kõik on justkui korras, ja hakanud arvama, et nii ka jääb olema. Kui korraga olid Tallinna kesklinna tänavad täis märatsevaid ja laamendavaid noorukeid, kes röökisid Eesti iseseisvuse vastaseid loosungeid ja põletasid Eesti lippe.
Ma arvan, et just need aprilliööd said jälle eestlaste rahvusliku eneseteadvuse äratajaks. Kas teadlikult või alateadlikult, eeldan viimasena öeldut, tundsid ootamatult unelusest ülesraputatud eestlased vajadust ka ennast näidata. Näidata seda, et ma olen siin – ma tulin välja oma karbist, oma urust, ja nagu näitasid aprillirahutustes tänavail laamendanud isikud oma siin-olekuga, mida nemad arvavad Eesti Vabariigist ja selle põhiseaduslikust korrast, näitan nüüd oma siin-olekuga, mida mina sellest arvan.
Mulle tundub, et just selliselt võiks kujutada neid põhjuseid ja arengujooni, mis kujundasid esimeses faasis seda erakordset rahvusliku eneseteadvuse kasvu, seda patriootilist meelsust, nagu me seda praegu kõikjal näeme. Selle meelsuse esimesed väljundid olid 2007. aasta noorte laulupidu ja 2008. aasta punklaulupidu, mis mõlemad kujunesid ootamatult suurejooneliseks ja sütitavaks suurürituseks. Loomulikult leidis see meelsus väljenduse ka Eesti Vabariigi 90. sünnipäeva pidustustes, mis ilma selleta oleksid ehk kulgenud hoopis raugemates nootides.
Maagiline 100 000
Muide, eestlaste esimene enesenäitamine ja massikogunemine pärast aprillirahutusi toimus veel virtuaalses keskkonnas, rahutustele Eesti üldsuse huvide asemel oma valijaskonna huve silmas pidavalt reageerinud Tallinna linnapea vastu allkirjade kogumisel. Sellesisulisele pöördumisele allkirja andnuid oli peaaegu 100 000 ehk ligikaudu sama palju, kui oli laulupeo teise kontserdi ajal rahvast lauluväljakul!
Veel enam võimendas seda rahvuslikku eneseteadvust 2008. aasta Venemaa-Gruusia sõda. See oli teine faas. Eesti Vabariigi iseseisvuse iseenesestmõistetavus kahanes nüüd lausa kriitiliste piirideni. Üks asi on märatsevad noortejõugud, keda politsei suudab korrale kutsuda, teine asi on sõjaline kallaletung riigile, mille lähiajalugu ja praegune poliitiline staatus on Eesti omaga vägagi sarnane.
Ma olen üsna kindel, et just seesama tarve näidata, et ma olen siin, palun mind arvestada, rääkis olulisel määral kaasa ka sellekevadistel europarlamendi valimistel. Europoliitika, mis iseenesest huvitab vaid tühist osa kodanikkonnast, muudeti äkki enda seisukohtade teatavakstegemise väljundiks. Selleks ajaks oli rahvusliku eneseteadvuse kasv juba jõudnud kolmandasse faasi: majanduskriis ja riigi poliitiline sisekliima. Eriti viimasena öeldu.
Välispoliitilise ohu ja majanduskriisiga on tavakodanikul oma teadvuses kergem toime tulla, kui ta teab, et tema valitud poliitikud suudavad riiki pädevalt juhtida. Aga kui ta näeb, et ei suuda? Protestivalimised, öeldi Indrek Tarandi triumfi kohta. Tõsi. Aga rahvuslikult kõrgetasemelised, teadvustatud, kaalutletud protestivalimised! Ja siingi kohtame seda maagilist arvu 100 000, sest just natuke rohkem kui nii palju oli Tarandi poolt hääletajaid.
Mis puudutab üldrahvalikku rahulolematust poliitika n-ö kvaliteediga, siis tuleks siinkohal eneseväljenduse eelmänguks pidada muidugi juba 2006. aasta presidendivalimise kampaaniat, kõiki neid toetuskontserte, isegi propaganda-dokfilme ja propagandaspämmi... Just neil päevil tõstis üle pika aja võidukalt pead üldrahvalik spontaanne ja stiihiline protest mandunud poliitika vastu.
Järjest sagedamaks nähuks on muutunud Eesti lipud autodel ja majadel. Ja seegi kannab taas ilmekalt signaali: siin sõidan mina! siin elan mina! Mitte mõni kahtlase maailmavaatega isik või nime ja näota „keskmine valija” või indiferentne elanik, kellel on elus vaja ainult supermarketit ja palgapäeva, vaid mina, kellel on oma tahtmine – ja see tahtmine langeb kokku, näete, Eesti Vabariigi alusideedega.
Rahvas tunneb vajadust võtta osa järjest uutest ja uutest riikliku tähtsusega sündmustest. Kes selle vabadussamba järele seal Vabaduse väljaku veerul ikka nii väga kibeles, eriti veel sellisel kujul – kui iga päevaga lisanduvad töötute armeesse uued ja uued inimesed. Aga ikkagi, on vaja minna ja taas näidata, et ma olen siin.
Ja laulupeo teise päeva kontsert oli loomulikult erakordselt võimas ja kaunis. Jällegi – vaevalt on eestlaste huvi koorilaulu ja dirigeeritava muusika vastu nii suur, et see tooks tihedalt täis kogu lauluväljaku, paneks selle inimmere ühes taktis lainetama ja 25 000 lauljat dirigeerimatult koos laulma. See ei olnud ministrite pidu, ehkki nad istusid esireas ja tegid vastavaid nägusid. See oli kõige vähem nende pidu. See oli nende 100 000 inimese pidu, kes olid taas kohale tulnud, et endale ja üksteisele näidata: ma olen siin.
Kui ma oleksin poliitik, siis teeksin sellest kõigest tõsiseid, väga kaugeleulatuvaid järeldusi.
Vähendada turvariski
Rahvusliku eneseteadvuse tõusu, mis loomulikult saab olla ainult tervitatav, puutub teravalt üks potentsiaalne probleemiallikas, mida tuleb endale väga teadvustada, sest see ei ole Eesti Vabariigi jaoks kindlasti mitte väikese tähtsusega. Nimelt, me ei tohiks pidada inimesi Eesti Vabariigile lojaalseks üksnes rahvuskuuluvuse põhjal. Et kui on eestlane, siis on a priori „hea”, ja kui keegi muu, näiteks Eestis elav venelane, siis „paha”. See on vale suhtumine, mis varem või hiljem võib viia uute tänavarahutusteni. Kui mitte veel hullemate tagajärgedeni – meenutame ikka Gruusia juhtumit.
Riigile ei ole poliitilise julgeoleku ja sisemise heakorra huvides tähtis mitte mingi kindla rahvustunnusega kodanike hulk, vaid lojaalsete inimeste hulk. Need hulgad ei kattu sajaprotsendiliselt. Meenutame, et üllatavalt suur osa aprillirahutustes tänavail laamendanud noorukitest olid eestlased. Ehkki nad küll ei mauranud „An-si-pa!” ega kukutanud enda arust Eesti Vabariiki ega põletanud lippe, ei tõttaks ma neid lojaalseteks kodanikeks pidama. Lojaalsed kodanikud saavad aru, et igas kohas ei saa näidata: ma olen siin. Samuti leidub eestlasi, keda lihtsalt ei huvita – nendega ei saa arvestada, kuna neid ju ei ole siin.
Ja teiselt poolt leidub Eesti elanike seas küllalt palju venelasi, kes ei toeta Kremli suurvenelikke loosungeid ega huvisfääripoliitikat. Kes ei tunne solidaarsust aprillirahutustes riiki „kukutanutega”. Kes, vastupidi, on lojaalsed. Ma eelistaks – sisepoliitilise julgeoleku küsimuses – igatahes sellist venelast eestlasele, kes aprillirahutustes koos teistega poeaknaist sisse-välja saalis. Või kes on näiteks välismaale nii „ära abiellunud”, et isegi tema lapsed enam eesti keelt ei mõista.
Mida paindlikumad on eestlased Eestis elavate venelastega suheldes, mida rohkem nad üritavad üldinimlikku sõbralikkust üles näidata, seda rohkem me vähendame seda hulka, kes tahaks uuesti tänavatele minna ja Eesti lippe põletada. Seda väiksemaks jääb Eesti Vabariigi turvarisk. See on lihtne tõde – aga paljudele vist ikka päris raskesti vastuvõetav tõde.
Selline on minu nägemus praegusest rahvusliku eneseteadvuse tõusu ajast, võimalik, et lausa revolutsioonist, ja võimalik, et lausa mõtlevast revolutsioonist, selle põhjustest, tunnustest ja väljunditest.