Niisiis oli Tsahknal üle jõu käiva tegevusplaani reaalsusega paremasse kooskõlla viimiseks üle aasta aega, aga ta venitas, lootes ei tea millele. Eesti riigi ajaloo suurim IT-projekt on kindlasti suurprojekt, mille elluviimiseks ei piisa ainult poliitilisest tahtest. Vaja on seada ka realistlikud ülesanded ja tähtajad, muidu tekib asjatult palju segadust ja lisakulusid. Kuna IT-projektide puhul on hilinemine, esiti kavandatust suuremaks paisuv maksumus ja käivitusraskused niigi üpris tavalised, võiks vältida probleemide võimendamist „poliitilise tahtega” ja asjatundjate hoiatuste ignoreerimisega. See on üks õppetund, mille meie poliitikud peaksid SKAIS2 loost meelde jätma.

Eesti riigi ajaloo suurim IT-projekt on kindlasti suurprojekt, mille elluviimiseks ei piisa ainult poliitilisest tahtest.

Teine, mida sellest loost peaks õppima, puudutab toetuste, maksude jms keerukust ning IT-süsteemide võimekust. Näiteks tuleval aastal kehtima hakkava 500-astmelise tulumaksu ning üldse rohkete maksuerisuste ja -soodustuste pooldajad väidavad, et tehnilises mõttes ei kujuta maksusüsteemi keerukamaks muutmine mingit probleemi – elame ju IT-ajastul, küll arvutid maksukohustuse mõne hetkega välja arvutavad.

Sotsiaalkindlustusameti infosüsteemi õnnetu lugu näitab, et nii lihtne see asi tegelikult ei ole, IT ei ole kõikvõimas. Paljuski ei ole SKAIS2 suudetud valmis teha just seetõttu, et pensionide, hüvitiste ja toetuste süsteem on keeruline, segane ja sageli muutuv. Ka IT-ajastul tasub maksu-, toetuste-, pensioni- jm süsteeme võimalikult lihtsate ja loogilistena hoida.

* Täpsustatud: Rannar Vassiljev oli tervise- ja tööminister 9. aprillist 15. septembrini 2015, misjärel võttis ameti üle tema parteikaaslane Jevgeni Ossinovski.