Crazydeali juht Keith Piibemann paistab süüdlaseks pidavat oma kliente, kes viimase kolmveerand aasta jooksul Crazydeali puudutavate murelike küsimustega kasulik.ee ja teiste meediaväljaannete poole pöördusid, ja ka tarbijakaitseametit, keda ta veel veebruaris ettevõtlusvabaduse rikkumises süüdistas.

Pigem tuleb tarbijakaitseametit süüdistada aegluses ja väheses otsustavuses. Musta nimekirja pani tarbijakaitseamet Crazydeali alles tänavu 19. jaanuaril, kuigi Crazydeali probleemidest oli meedias mitu korda juttu juba möödunud aastal. Ja Eesti e-kaubanduse liit oli ettevõttelt võtnud usaldusmärgise „Turvaline ostukoht” veelgi varem, 2015. aasta 19. jaanuaril.

Ostjatel tasub hoolikamalt mõelda, millistele e-poodidele kui suuri summasid tasub ettemaksuna usaldada.

E-kaubanduses oleks tarbijakaitseametil põhjust sekkuda pigem varem kui hiljem. Vähemasti Cherry ja Crazydeali lood näitasid, et usalduskrediidi pikendamist püüavad ettevõtjad kasutada meeleheitlike müügikampaaniate tegemiseks – äkki õnnestub kuidagi välja rabeleda. Kui ei õnnestu, jäävad kaotajaks jaekliendid, kes erinevalt traditsioonilisest kaubandusest on e-kaubanduses võlausaldaja rollis – nad saavad kauba kätte mitte maksega samal ajal, vaid mõni päev kuni mõni kuu pärast makset.

See ei tee e-kaubandust millekski, millest on parem eemale hoida. Ostjatel tasub lihtsalt hoolikamalt mõelda, millistele e-poodidele ja kui suuri summasid tasub ettemaksuna usaldada. Enamasti toimib e-kaubandus hästi, seda tõendab e-kaubanduse käibe tavakaubandusest kiirem suurenemine.