Juhtkiri: crazydeal’id ei peata e-kaubanduse tõusu

 (14)

Juhtkiri: <em>crazydeal</em>’id ei peata e-kaubanduse tõusu
Foto: Ekspress Meedia

E-kaubandusest tuleb vastukäivamaid signaale kui tavalisest jaekaubandusest. Ühest küljest arvatakse, et e-kaubanduse päralt on tulevik. Kaubanduskeskusedki valmistuvad ajaks, kui inimestel pole enam otsest vajadust kodust väljas ostlemas käia. Teisest küljest aga sünnib sellest, kui mõni internetikaubamaja raskustesse satub, ostjatele palju rohkem kahju ja sekeldusi kui tavalise poe pankrotist.

Värskeim näide e-kaubanduse varjukülgedest on Crazydeal Group, mille veebilehe tarbijakaitseamet reedel sulgeda laskis, sest Crazydeal on jätnud hulgale tarbijatele tellitud kauba saatmata või raha tagastamata. Ettevõtte veebilehte kaunistab nüüd lubadus „Meil on tehnilised tööd. Crazydeal on varsti tagasi.”

Crazydeali juht Keith Piibemann paistab süüdlaseks pidavat oma kliente, kes viimase kolmveerand aasta jooksul Crazydeali puudutavate murelike küsimustega kasulik.ee ja teiste meediaväljaannete poole pöördusid, ja ka tarbijakaitseametit, keda ta veel veebruaris ettevõtlusvabaduse rikkumises süüdistas.

Pigem tuleb tarbijakaitseametit süüdistada aegluses ja väheses otsustavuses. Musta nimekirja pani tarbijakaitseamet Crazydeali alles tänavu 19. jaanuaril, kuigi Crazydeali probleemidest oli meedias mitu korda juttu juba möödunud aastal. Ja Eesti e-kaubanduse liit oli ettevõttelt võtnud usaldusmärgise „Turvaline ostukoht” veelgi varem, 2015. aasta 19. jaanuaril.

Ostjatel tasub hoolikamalt mõelda, millistele e-poodidele kui suuri summasid tasub ettemaksuna usaldada.

E-kaubanduses oleks tarbijakaitseametil põhjust sekkuda pigem varem kui hiljem. Vähemasti Cherry ja Crazydeali lood näitasid, et usalduskrediidi pikendamist püüavad ettevõtjad kasutada meeleheitlike müügikampaaniate tegemiseks – äkki õnnestub kuidagi välja rabeleda. Kui ei õnnestu, jäävad kaotajaks jaekliendid, kes erinevalt traditsioonilisest kaubandusest on e-kaubanduses võlausaldaja rollis – nad saavad kauba kätte mitte maksega samal ajal, vaid mõni päev kuni mõni kuu pärast makset.

See ei tee e-kaubandust millekski, millest on parem eemale hoida. Ostjatel tasub lihtsalt hoolikamalt mõelda, millistele e-poodidele ja kui suuri summasid tasub ettemaksuna usaldada. Enamasti toimib e-kaubandus hästi, seda tõendab e-kaubanduse käibe tavakaubandusest kiirem suurenemine.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare