Link kopeeritud!

Juhtkiri: ettevõtjad, õppige ja tehke järele!

 (7)
Juhtkiri: ettevõtjad, õppige ja tehke järele!
PRFoodsi nõukogu esimees Indrek KaselaFoto: Madis Veltman

Sellal, kui riiklik raudteefirma EVR Cargo Venemaal vaguniäri laiendas, valmistas Tallinna börsil noteeritud kalatööstus PRFoods ette kahe Briti firma ostu. EVR Cargo juhi plaan sattus väga kõva kriitikarahe kätte, PRFoodsi aktsia hind tõusis meie uimasel börsil nõksukese ehk sai omanike heakskiidu.

Mullu ligikaudu 50 miljoni euro suuruse käibe saavutanud kalatööstus maksab ostu eest 15 miljonit. Umbes sama suure käibega raudteefirma tahtis vaguniärisse investeerida 35 miljonit eurot, aga jõudis enne, kui poliitikud pidurit vajutasid, sõlmida 18 miljonilise lepingu. Kahe näite kõige suurem erinevus on muidugi see, et PRFoods laieneb läände, aga EVR Cargo itta.

Idas, s.o Venemaal tegevuse laiendamine, kõlab mõistagi riskantsemalt ja küllap ongi, aga ka läände, eriti Suurbritanniasse laienemisel on omad riskid. Keegi ei tea ju täpselt, millise jälje Brexit ärile jätab, kui Suurbritannia lahutus EL-ist lõpule saab viidud.

PRFoods ei ole jäänud oma rasva praadima, vaid julgelt tegutsenud, avanud endale uusi turge ja võimalusi.

Kui vaadata suurt pilti – Eesti otseinvesteeringute statistikat –, siis Euroopa Liidu riikidesse tehtud investeeringuid on umbes 20 korda rohkem kui Venemaale, 5,3 miljardit eurot 270 miljoni euro vastu. Mõlemad suurenevad. Põnev oleks teada, milline on Küprose firmadesse investeeritud 1,3 miljardi euro lõplik sihtpunkt. Päris „valge vares” EVR Cargo juhtkond Venemaale investeerimise ideega igatahes ei ole. Kuhu mujale olekski sel transiidifirmal kahjumist pääsemise nimel investeerida? Näiteks Hispaania või Briti raudteevedude turule minek oleks võib-olla suuremgi avantüür kui küsimärgi alla sattunud vaguniäri Venemaal. Midagi Eesti Energia Utah’ seiklusega sarnast.

Paljudes Eesti majandusharudes on pööre läände õnneks lihtsam kui transiidi- ja raudteeäris. Eks oli ju siinne kalatööstuski kunagi Vene turu vang, aga seal saadud valusate kaotuste sunnil on leitud uusi turge, võimalusi oma kaupa kallimalt müüa. Ka PRFoods on hea näide sellest, kuidas täiesti „tavalise” tegevusalaga Eesti ettevõte saab endale uusi turgusid ja võimalusi avada. Ettevõtte nõukogu esimehe Indrek Kasela sõnul tuleb selleks „jalad kõhu alt välja võtta ja mõelda, mida meil maailmale müüa on”. Abiks on olnud seegi, et PRFoods on keskmisest Eesti ettevõttest märksa julgemalt omakapitali kaasanud, ta ei ole jäänud oma rasva praadima, vaid muutunud igas mõttes rahvusvaheliseks firmaks. Ettevõtjad, õppige ja tehke järele!

Varivalitsus
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare