JUHTKIRI | Kauplusekettide teretulnud jõukatsumine
See, kas poode on liiga palju või liiga vähe, oleneb ostja jaoks ennekõike sellest, kummas kassajärjekorra otsas ta parasjagu asub. Kui vaadata suurematesse linnadesse jõudsalt juurde ehitatavaid kaubanduskeskusi, võib kergesti jääda mulje, et ruumi uute poodide tekkeks on küll ja küll. Tegelikult võib turu küllastumise piir olla üsna lähedal.
Tänasest Eesti Päevalehest saab lugeda, milliste tunnetega ootavad senised jaekauplejad Saksa hiigelketi Lidl turule tulekut. Lühidalt kokku võttes oodatakse, et senine vaikne konkurents ei jää enam püsima ja kellegi jaoks tähendab see sõna otseses mõttes ellujäämisvõitlust. Kõige otsesemalt näib olevat rindejoonel Prisma, mille jaoks on valik lihtne: kas ründa esimesena ja neela keegi alla või saa ise kõhutäieks.
Tarbijate jaoks tähendab konkurentsi tugevnemine vähemalt esialgu kindlasti head uudist. Alustuseks kümmet uut kauplust kavandav Lidl tahab need avada seniste olijate läheduses ja esitada niimoodi otsese väljakutse. Küllap tähendab see ka madalamaid hindu. Seda, et hinna langetamiseks ruumi on, näitab kasvõi lihatootjate hinnang, mille järgi on juurdehindlus suurenenud 20%-lt 40%-ni.
Mõneti on see paratamatu. Kauplused, mis on kõik püstihädas näiteks kassiiride palkamisega, saaksid ju inimesi juurde, kui tõstaksid palku. Selleks on sisuliselt kolm võimalust: suurendada käivet, tõsta hindu või vähendada omaniku kasumit.
Esimest piirab turu suurus ja ka seesama kassiiride nappus. Pole ju vahet, kas sul on järjekorras viis või 15 inimest, saba liigub ikka ühesuguse kiirusega. Hindade kallale minekul on selge piir, sest uuringud näitavad, et ehkki inimene võib sõnades eelistada eestimaist, langetab ta valiku viimaks ikkagi ennekõike hinna põhjal. Omanike kasum kõlab kõige loogilisemalt ainult esmapilgul, sest kriisijärgne taastumine, kus palgad kasvavad tootlikkusest kiiremini, ongi käinud siiani ennekõike omanike arvel. Pikemas vaates ei pruugi investorite hapnikupuuduses hoidmine sugugi hästi mõjuda.
Kaupmeeste muredele saab vaadata ka teisiti: elagu eluterve konkurents! Juba praegu on näha, kuidas raske olukord paneb jaekaupmehi uuenduslikke lahendusi otsima. Iseteeninduskassad on juba eilse päeva leiutis, Prisma ööpäev läbi lahti olev hüpermarket praegune katsetus. Ja e-kaubandus alles otsib võimalust, kuidas end päris ahvatlevaks muuta.