Katuseraha süsteem toimib esmajärjekorras pumba juurde saanud poliitikute, mitte MTÜ-de, katkiste katustega koolide, kirikute jms heaks. Riigieelarve 0,04%-ga sehkendamise asemel peaksid riigikogulased töötama 99,96% parema kasutamise nimel.

Tõsi küll, riigieelarve 99,96% jagamise masinavärk pole veatu ja on paindumatum kui katuseraha jagamine. Süsteem, kus kohalikel objektidel ja MTÜ-del on varuks veel üks õlekõrs, juhuks kui 99,96%-st neile raha ei jagu, ei pruugi ilmtingimata halb olla. Ent praegune katuseraha jagamise süsteem on vähimagi kahtluseta halb.

Väga hästi on katuseraha viga selgitanud vabaühenduste liidu juhataja Maris Jõgeva: „Katuseraha tuleb poliitikute subjektiivsetest otsustest riigieelarve teise ja kolmanda lugemise vahel. Sellele ei ole saanud teised organisatsioonid samaväärselt kandideerida ja toetusega kaasneb kaudne ootus, et piirkonnas, kuhu üks või teine poliitik raha „on toonud”, vastavad inimesed poliitikule valimistel häältega.”

Teisisõnu, katuseraha süsteem toimib esimeses järjekorras pumba juurde saanud poliitikute, mitte MTÜ-de, katkiste katustega koolide, kirikute jms heaks. Maksumaksja raha eest otstetakse endale hääli.

Vabaühendustel, kes ei taha endale mõne partei või poliitiku puudli mainet, on võimalik katuseraha pakkumine tagasi lükata. Ka kõigil erakondadel on veel võimalik katuseraha jagamisest loobuda, ehkki lubaduste praeguses staadiumis on seda väga ebameeldiv teha. Reformierakonnalt ootame, et tema ootamatu printsipiaalsus katuseraha küsimuses jätkub ka järgmisel, valimiste-eelsel aastal ja et siis teevad sama teisedki erakonnad.

Kari Käsper, Eesti Inimõiguste Keskuse juhataja (Facebook)

See korrumpeerib nii andjat kui saajat, teeb mõlemad ühtmoodi räpaseks, sest keegi ei küsi selle raha puhul tulemusi ning riigikogu liikmed kohtlevad seda kui oma isiklikku annetuseks mõeldud raha. Annetada võiksid riigikogu liikmed aga raha oma palgast, nagu teised inimesed, mitte meie kõigi rahast.

Raimond Kaljulaid, Keskerakonna juhatuse liige, Põhja-Tallinna linnaosa vanem (Facebook)

See ei ole kindlasti mingi märkimisväärne korruptsiooniriski tekitaja. Pigem saadiku võimalus kaasa aidata, et mõni kohalik probleem lahenduse saaks väljaspool ametkondlikke protsesse. Pole mingi põhimõtteline küsimus, et kui vaid need katuserahad kaotatud saaks, siis oleks riik valmis.