Vaikselt hakkab kohale jõudma arusaam, et Poolast ja Türgist tellitud parvlaevade valmimine lükkub edasi. See tähendab, et 1. oktoobrist, kui (riigi algatusel) lõpeb leping praeguse vedajaga Väinamere Liinid, ei pruugi vedajaid enam üldse olla.

Kogemustega ettevõtja oleks säärast riski ilmselt ette näinud. Küllap nägid ka spetsialistid riigile kuuluvas Tallinna Sadamas, mille tütarfirma TS Laevad peaks hakkama sügisest ise laevaliiklust korraldama. Juba kahe aasta tagused protokollid kinnitavad kahtlusi, et laevad ei pruugi valmis saada.

Hoiatustest hoolimata jäi poliitiline tahe peale, kusjuures seda rakendati rapsides ja selge sihita. Veel 2014. aasta juunis kirjutas Ärileht, et laevade hankedokumendid on koostatud selliselt, et võita ongi võimalik üksnes laevade omanikul Olav Miilil ja nende käitajal Vjatšeslav Leedol. Polnud just aus. Ent vaid paar kuud hiljem osales konkursil enda ettevõtte kaudu hoopis 180-kraadise pöörde teinud riik ise ja – üllatus küll – võitis.

Klassikaline näide sellest, miks riik peab ausaid mängureegleid järgima ja mitte iseendale puru silma ajama.

Kohus on küll andnud riigile kõikides astmetes õiguse, ent kuritegu pandi ilmselt siiski toime. Viimase hetke otsus laevaliiklus ikkagi riigile võtta ei jätnud kiiruse huvides muud võimalust kui korraldada uute laevade ostmine ilma hanketa. Vähe on nii otseseid altkäemaksu ahvatlusi. Tallinna Sadama endistele juhtidele esitatud süüdistuse kohaselt võis tehinguid õlitada mitu miljonit eurot.

Praegusel Tallinna Sadama juhtkonnal on mugav näpuga näidata Ain Kaljuranna ning Allan Kiili juhtimisel sõlmitud nigelatele lepingutele. Küllap on neil tehingute kvaliteedi koha pealt õigus. Ent tingimused lõid poliitikud eesotsas toonase majandusministri Urve Paloga, keda enam aga tagajärgede eest vastutamas pole.

TS Laevad OÜ juhid kinnitavad, et tegelikult on neil varuplaan olemas. Parem oleks. Praeguse info põhjal ennustavad riigi senised transpordivallas toimetamise kogemused – Estonian Airi pankrotist Elroni käivitamisraskusteni – saartele küll väga tormist sügist.