Juhtkiri: tulud kasvavad, hinnad samuti
Aga sama sõnastust kõlbab kenasti tarvitada ka praegu, kui Swedbank tõstab jõuliselt kontoris tehtavate maksete ja ka Euroopa maksete hinda. Huvitav, elu ju pole kuigivõrd kallimaks läinud, nagu sellesama panga analüütikud meile väidavad. Millest siis hinnatõus?
Eks ikka sellelsamal põhjusel kui kõik varasemad „kulu efektiivistamised”. Pangakontorite sulgemised, pangaautomaatide vähendamised, tasu suurema summa sularaha väljavõtmiselt. Elu läheb panga jaoks aina odavamaks, sest kalleid automaate ja kontoreid on vaja vähem, internetiteenused on aga suhteliselt odavad. Ometi elab pank ikka ilusti ja teenib tublisti. Tõendeid äri edukusest jagub küllaga. Juba mõnda aega tagasi teatas pank, et Eesti harust võetakse sügisel dividendidena välja 400 miljonit eurot. Paljud Eesti inimesed on klientidena selle panga edusse oma panuse andnud.
Eestis on niigi osa internetipanga teenuseid kallimad kui mujal, pankade kasuminäitajad on aga aastaid olnud head. Ainus teenustasude tõstmise põhjus on lihtsamast lihtsam: nii saab raha. Ei midagi kummalist, kapitalism püsib ahnusel ja seda vaigistab ainult konkurents, mida on jäänud vähe. Tarbija ainus võimalus on otsida olemasolevatest vähestest variantidest mõni muu pank, mida aga Swedbanki peaaegu saavutatud monopoolsuse tõttu teevad ilmselt vähesed.