Juhtkiri: uus skeemitamine Estonian Airis
Nimelt kaalub omanik, kas lõpetada Estonian Air pankroti või likvideerimisega. Lennufirma nõukogu toetas eile likvideerimist, sest see läheb tavaliselt kiiremini. Lõplikku otsust pole veel tehtud.
Kuid kas Estonian Airil üldse on selline valikuvõimalus? Kuni valitsus pole esitanud lennufirmale riigiabi tagasi maksmise nõuet, on firma maksejõuline. Euroopa Komisjoni laupäevane teade aga ütleb ühemõtteliselt: „Komisjoni korralduse alusel peab Eesti riiklikult lennuettevõtjalt Estonian Air tagasi nõudma siseturuga sobimatu abi.” Ligikaudu 85 miljoni euro (pluss intressid) suuruse nõude saamine muudaks Estonian Airi kohe püsivalt maksejõuetuks. Ja äriseadustik ütleb: „Kui likvideeritava aktsiaseltsi varast ei jätku võlausaldajate kõigi nõuete rahuldamiseks, peavad likvideerijad esitama pankrotiavalduse.”
Üks majandusministeeriumis istuvate Eesti lennunduse arhitektide rahustavaid lubadusi – Estonian Airi töötajad saavad täieliku koondamistasu – hakkab seega juba varisema. Väga ebasoliidne ja ka ebaõiglane, kui meenutada, et uude lennufirmasse panemiseks riik 40 miljonit eurot leidis, samuti 100 000 eurot lennufirma eelmisele juhile Tero Taskilale lahkumishüvitise maksmiseks. Lennundusärisse kümnete miljonite eurode kütmist õigustavad kõik otsustajad söakalt, aga töötajate nõuete puhul poevad vaguralt reeglite taha peitu.