Raske kehavigastus tähendab karistusseadustiku mõttes töövõime kaotust vähemalt 40%. Rääkimata tuhandetest kergematest juhtumitest. Seejuures on kuklas vasardamas teadmine, et Eesti elanikkond on vananemas ja tööealiste hulk aasta-aastalt väheneb.

Kes on süüdi?

Kas tööõnnetuste põhjused peituvad lohakalt tööülesandeid täitvas töötajas või hoopis tööandjas, kes ei ole töökohta piisavalt ohutuks kujundanud? Põhjuseid tuleb otsida mõlemast. Kuigi seadusandja on pannud tööandjale hulgaliselt kohustusi, alustades riskide hindamisest töökohal ning lõpetades väga konkreetsete suunistega isikukaitsevahendite sobivuse või teatud näitajate piirnormide kohta, ei tohi ka töötaja tööohutust puudutava tegevuse juures jääda passiivseks.

Kui tööandjale heidetakse õnnetuste puhul eelkõige ette tegevusetust tööohutuse tagamisel, siis töötaja kohustuseks on korrektselt talle antud isikukaitsevahendeid kasutada. Tööõnnetuste hulga ja nende tõsiste tagajärgede taustal ei saa lootma jääda, et ühiskonna teadlikkus iseenesest tõuseb. Avalik arutelu ja töötaja julgus nõuda tööd turvalisemaks muutvamaid abivahendeid peab olema iseenesestmõistetav.

Töösuhe on alati kahepoolne. Kohustused ja vastutus ei saa lasuda ainult ühel osapoolel. Kuna töötaja on töösuhtes alati nõrgemaks pooleks, peab tema kaitse oma kohuseks võtma riik. Ainult seadused ei muuda aga ühegi töölise tööpäeva ohutumaks. Neid tuleb ka järgida! Seaduses sätestatust kinnipidamist peavad silmas pidama nii tööandjad kui ka töötajad.

Näiteks peavad tööplatsil olema eraldatud jalakäijad ja rasketehnika liikumistsoonid. Kuid kui tööandja seadust rikub ja töötajad omalt poolt sellele tähelepanu ei juhi, tekibki ohtlik olukord.
Kriminaalmenetlus, mis on algatatud rasketehnika alla jäänud töötaja töökohal hukkumise uurimiseks, on ju hilinenud reageerimine tekkinud olukorrale. Kellegi karistamine ei too tagasi kaotatud tervist või koguni elu.

Tööandja ei saa kergekäeliselt suhtuda töökohal valitsevatesse tingimustesse. Ilmselgelt ei taga tööohutust töötajale esimesel päeval antud sajaleheline juhend, kus kirjeldatakse mida, kus ja kuidas teha ja mis tegemata jätta.

Tööohutuse tagamine ettevõttes peab olema igapäevane protsess, kuhu kaasatud spetsialiste huvitab ka tegelikkuses tööprotsessi ohutus. Tööohutuse kindlustamine ei saa piirduda vaid formaalse dokumentide vormistamisega. Ohutusjuhendid, mis peaksid tagama tööohutuse, on sageli väga teoreetilised, sisaldades keerulisi erialaseid termineid, ning nende maht on niivõrd suur, et nende läbitöötamine jääb sageli pinnapealseks.

Allkiri töötaja juhendamise kaardil ei näita sageli seda, et töötaja ka tegelikkuses tööprotsessist aru on saanud, veel vähem mõistnud ohtusid, mis teda töötamisel ähvardavad. Mida arvata tööandjast, kelle väljastatud ohutusjuhendis ketaslõikurile sisaldub punkt, et seadmel on seestpoolt avatav uks ja ohu korral on võimalik sellest väljuda? Selge, et tegelikkuses ei ole taoline tööandja ohutuse tagamiseks üldse vaeva näinud. Siinkohal selgitus lugejale, et ketaslõikur on käsitööriist ja sellesse mahtuv töötaja kuuluks muinasjutumaailma.

Statistika kohaselt juhtub 35% tööõnnetustest uute töötajatega. See näitab selgelt, et tööprotsesside kirjeldus ja koostatud dokumendid ettevõtetes ei ole piisaval tasemel ja uus töötaja oma teadmatuses ei pruugigi näha neid ohte, mis kogenud töötajale on iseenesest mõistetavad. Samas ei saa tööohutuse tagamine piirduda ühekordse pika ja põhjaliku juhendamisega. Tööandja kohustus on süstemaatiliselt kontrollida töötajate teadmisi, töövõtteid ning töökeskkonda, tuvastamaks, kas kõik vastab normidele ja kas tööprotsess on ohutu.

Kui uued töötajad saavad viga teadmatusest, siis pikema staažiga töötajal tekkiv rutiin on õnnetuste tekkepõhjustes samavõrra oluline ning sageli ka palju ohtlikum. Uue töötaja tähelepanu on alati teravam kui sama masinat kümme aastat kasutanud töötajal. Mida paremini õpib inimene rutiinset tööd tehes tööprotsessi tundma, seda sagedamini kipub ta ennast üleliia usaldama ja rohkem riskima. Seetõttu ei tohi tööohutusalane koolitamine olla suunatud ainuüksi uutele töötajatele, vaid peab hõlmama kogu töötajaskonda ja seda sagedamini kui kord kümnendi jooksul.

Mitte keegi meist ei mõtle hommikul tööle minnes, et tema on see, kellega täna midagi juhtub. Õnnetuste vältimiseks on oluline, et töösuhte mõlemad pooled võtaksid endale aega, mõtestaksid oma tööprotsessi ja hindaksid ausalt ja erapooletult riske. Töökeskkonna parandamine ei saa jääda ressursinappuse või hoolimatuse taha. Iga raskelt viga saanu on kaotus mitte ainult konkreetsele tööandjale, vaid meile kõigile.

Seega vastus küsimusele, kes on tööõnnetuses süüdi, on lihtne – vastutus on ühine. Eesmärk on liikuda parema töökeskkonna poole ja see ei peaks toimuma läbi kriminaal- või haldussunni vahendite. Kui kiivri andja teadvustab, et tema suurim väärtus ettevõttes on kiivri kandja, võidab sellest mitte ainult konkreetne ettevõte, vaid ka kõik ülejäänud ühiskonna liikmed.