H&M-i tulekust räägitakse juba aastaid ja iga kord tõuseb kiirmood sel ajal teemaks. Selle brändi Eestisse jõudmine tähendab peamiselt, et kiirmoodi on siinses tänavapildis veelgi enam kui varem. Eks ta ole meile tegelikult juba praegu küllaltki kättesaadav.

Võrreldes kiirmoe osakaalu Eestis teiste Euroopa riikidega, on meie inimeste seas mitmekesisust kindlasti rohkem. Näiteks London on suuresti massimoe poolt vallutatud, ja kuigi seal on erinevaid kiirmoe brände rohkem kui siin, on lõpptulemus üksluisem. Seevastu eestlaste seas näeb rohkem omaenda stiili ja isikupära, inimesed ei ole veel kiirmoe alla mattunud ning kantakse enam originaalseid esemeid. Mul on hea meel, et eestlastel on hea stiilitunnetus ja neil on oskus hooajatrendidest kõrvale hoida.

Ühetaolisuse kõrval on kiirmoe miinus ka kvaliteedi aspekt ning seda saab vaadata mitme nurga alt. Kui tegu on tõesti praaktootega või valesti läinud lõikega, siis neid defekte on võimalik parandada (Mari Martini firmas ReUse Republic töötlevad noored disainerid kiirmoekettide ülejääke oma loominguks ümber – toim). Samas kui tegemist on tõesti ebakvaliteetse või sobimatu materjaliga, on seda raske parandada. Riiete seesugune töötlemine annab hea võimaluse poodide ülejääkide ärakasutamiseks ja keskkonna säästmiseks. Teisalt saavad noored disainerid seeläbi originaalseid mudeleid odavamalt toota. Miks teha neid uutest materjalidest, kui kasutamata riideid ja materjali jääb nii palju üle? See on hea võimalus taaskasutuseks.

Luksuslik roheline mõtteviis

Siinkohal ongi vaja inimeste üldist mõttemaailma muutust. Ise pean paremaks osta vähem, ent kvaliteetsemaid ja isikupärasemaid rõivaid. Riidekapp ei pea olema pungil täis, et suur osa sellest järgmisel kirbuturul peatselt maha müüa ja siis jälle kohe uued osta. Samas ei saa sellist mõtteviisi kindlasti peale suruda. Tundub, et meil nähakse rohelist mõtlemist ja vähem, kuid kvaliteetseid esemeid tarbivat eluviisi pigem luksusena. Elatustaseme tõusuga võib see ehk muutuda.



Merit Karise

reklaamiõpetaja

Keskealistele eestlastele meenutab H&M esimeste välireiside ostukogemusi. Siis oli väga oluline sarnaneda „normaalse” läänega. Nüüdseks on H&M-i kvaliteet langenud. Eesti väiksuse tõttu ei pruugi siia tulla nii suurt kaubavalikut ja soodusmüüki kui mujale, samuti on meil rõivad kallimad. Inimesed reisivad rohkem ja eestlasted võivad H&M-i riideid osta mujalt Euroopast.

Kiirmood põhjustas suure muutuse – rõivaid ei saa osta aastateks, sest need kestavad vaid hooaja. Sama kehtib muu massitarbekauba puhul – asjad ei pea vastu, et toimuks uus ost. Kui tahad olla trendikas, pead garderoobi tihti uuendama. Kiirmoe odavus ja kollektsioonide sage vahetumine võimaldavad noortel moega kaasas käia. H&M-i tuleku üle rõõmustavad keskealised võib-olla seetõttu, et saab kiirelt kasvavatele lastele odavaid riideid.