Rahandusminister Ivari Padar:

Lähtudes põhimõttest, et keskkonda koormavaid tegevusi on mõistlik kõrgemalt maksustada, on mitmed Euroopa riigid pidanud otstarbekas kehtestada automaks.

Keskkonnamaksude kolmest kategooriast - energiamaksud, transpordivahendite maksud, ressursi- ja saastemaksud – on transpordivahendite omamise ja soetamise maksukoormus Eestis kõige tagasihoidlikum. EL miinimumnõuetele vastamiseks on meil ainult kehtestatud raskeveokimaks.

Rahandusministeeriumi ettepanek on laiendada aktsiisiga maksustamise objekte mootorsõidukitele, kuna nende kasutamisel tekkivat negatiivset välismõju ei kata ainult kasutamisega seotud maksude tulud. Samuti soodustatakse mootorsõidukiaktsiisiga keskkonna­säästlike autode ostmist.

Mootorsõidukiaktsiisi aluseks peaks olema kaks näitajat: võimsus ja süsinikdioksiidi (CO2) heitkogus. Aktsiis peaks olema progressiivne, ehk teiste sõnadega maksustatakse võimsamaid ja saastavamaid autosid kõrgemalt.

Seadust saaks rakendada alates 2009. aasta esimesest poolest, kui Riigikogu menetleb seaduseelnõu mõistliku aja jooksul.

Tarmo Kriis

tööandjate keskliidu juhataja

Üldiselt meie uute maksude kehtestamist ei toeta. Selgelt on selline samm mõeldud praegustest raskustest üle saamiseks, kuid igasuguste uute maksudega on see häda, et nendest ei saa pärast lahti. Ma pole küll päris kursis sellega, kuidas automaksu rakendamist mõeldud on, kuid pigem võiks otsida kokkuhoiuvõimalusi praeguste lubaduste arvelt. Kas või tulumaksu langetamine, seda võiks ju pisut edasi lükata ja teha vajadusel hiljem. See on parem kui kehtestada uus maks. Muidugi, praegusel koalitsioonil on keeruline oma lubadustest taganeda. Üks võimalus on seegi, et inimesed ostavad oma autod mõnest teisest riigist või jätavad uued autod sootuks ostmata.

Mari Jüssi

Rohelise Liikumise juhatuse liige

Automaksu kehtestamine on hea. See aitab arvestada autode põhjustatud keskkonnakahjusid. Praegu kütuseaktsiisist riigile laekuvad tulud ei kata isegi otseseid kulutusi, mida riik ja linnad teevad teede korrashoiule. Tagasihoidlikute hinnangute järgi ulatuvad autoliiklusest tulenevad keskkonnatervise ja ummiku-kulud 15 miljardi Eesti kroonini aastas. Arusaamatu on seegi, miks soositakse Eestis maksude abil tööandja auto kasutust era-sõitudeks, ent kui tööandja maksab kinni ühistranspordipileti, näiteks kuukaardi, siis see läheb automaatselt maksu alla.