Link kopeeritud!

Küsitluste keelamine solvab kodanikke

 (2)

Riigikogu valimise seaduse eelnõu teine lugemine on katkestatud ja oodatakse parandusettepanekuid. Kellegi “kuri käsi” on lisanud seadusesse paragrahvi, mis sätestab, et “valimispäeval kuni hääletamise lõpuni ja sellele eelneva seitsme päeva jooksul on keelatud läbi viia avaliku arvamuse uuringuid ning avaldada või kommenteerida varasemate uuringute tulemusi, mis seonduvad valimistega.”

Miks sellist piirangut soovitakse seada? Eilses Eesti Päevalehes väidab riigikogu liige Tiit Käbin (Reformierakond), et sellega kaitstakse sõnavabadust. Kas on see ikka nii?

muu maailma kogemus. Maailmas ei ole miskit uut ja sellest tuginevalt võib väita, et Käbini väide ei ole korrektne. Püüdeid vältida avalikku arvamuse uuringute läbiviimist ja/ või avaldamist valimispäeva eel ja ajal on ette võtnud mitme riigi seadusandjad. Viimasena meenub eelmisel aastal Iirimaal toimunu, samuti väärib märkimist mõni aasta varem Kanadas toimunud debatt, mis tipnes Kanada ülemkohtu otsusega antud teemal.

Õigus avaliku arvamuse uuringuid läbi viia ja avaldada on osa kaasaegsest demokraatlikust protsessist. Avaliku arvamuse uuringud on kanal, mille kaudu on kodanikel võimalus teha oma arvamus kuuldavaks. Avaliku arvamuse uuringute keelustamine või piiramine ei ole sõnavabaduse kaitsmine ja lisaks põhiseadusele minnakse vastuollu ka Euroopa Nõukogu poolt vastu võetud Euroopa Inimõiguste Konventsiooni artikliga 10. Iirimaal sellest tulenevalt ka mingeid piiranguid avaliku arvamuse uuringutele ei rakendatud.

Kanada Ülemkohus leidis, et avaliku arvamuse uuringute tulemuste avaldamise keelustamine on käsitletav solvanguna riigi kodanike suhtes ja baseerub “häirival” eeldusel, et kodanikud on võimetud töötlema informatsiooni ja tegema vastutustundlikke otsuseid valimistel. Tsiteerides kohtu otsust: “Keelustamise (avaliku arvamuse uuringute avaldamise keelustamise – M.V.) kahtlane kasulikkus ei kaalu üles sellise keelu kahjulikke mõjusid. Sõnavabaduse piiramine on märgatav.”

maailma üldsus sekkuks. Siia võib hetkel joone alla tõmmata ja loota seadusandjate tervele mõistusele, et riigi elanike sõnavabadust ei piirataks. Kinnitan, et ESOMAR ja rahvusvaheline erialane üldsus jälgib tähelepanelikult sündmuste käiku Eestis ja on valmis samalaadselt Iirimaale aktiivselt sekkuma, kui säilub oht, et sõnavabadust siiski piirama asutakse.

Vajalik oleks hoopis muudatuse tegemine 1994. aastal vastu võetud rahvahääletuse seaduse paragrahvi 30. Et kui ükskord on Eestis vajalik rahvahääletust korraldada, ei oleks praegu kehtiva seaduse sõnastuse põhjal võimalik keelustada üldse uuringute läbiviimist hääletuse lähenemisel ja vältimaks ka selle seaduse vastuolu sõnavabaduse põhiolemusega.

ESOMAR on ülemaailmne uuringuprofessionaalide turundus- ja arvamusuuringute kasutajate ning teostajate ühendus. ESOMAR asutati 1948 ja see ühendab 100 riigist 4000 liiget.

Samal teemal:

• Juhan Kivirähk “Keeld rahva arvamusele”, EPL 6.2.

• Tiit Käbin “Kas keelata enne valimisi küsitlused? Poolt”, EPL 7.2.

• Urmet Kook “Kas keelata enne valimisi küsitlused? Vastu”, EPL 7.2.

Varivalitsus
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare