LEO KUNNAS: Olupoliitiku seitse viga
Vastan sellele küsimusele lakooniliselt: „Ei.” Kui nad rääkisid veel Teise maailmasõja eelõhtul tingimusteta vastupanust, siis ilmselt mõtlesid nad seda tõsiselt. Nad lihtsalt lootsid mõne suurriigi toetusele. Puuduvad usaldusväärsed faktid, mille põhjal võiks väita, et „hääletu alistumise” puhul oli tegu aastaid ette kavandatud tegevus-plaani või vandenõu realiseerumisega. Kes siis Päts, Laidoner ja teised võitluseta alistumise teostajad anno 1939 olid ning mis oli „hääletu alistumine”?
Nad olid olupoliitikud ja tegu oli olupoliitika realiseerumisega. Nad tegid otsuseid, mis pealtnäha tundusid neile ratsionaalsena. Kuid need otsused olid valed. Missioonipoliitikut eristabki olupoliitikust võime teha otsuseid, mis konkreetsel juhul ei pruugi tunduda ratsionaalsetena, aga on pikaajalises perspektiivis õiged. Konstantin Päts oli anno 1918 kahtlemata missioonipoliitik. 1930. aastate lõpuks oli ta taandunud pelgaks olupoliitikuks.
Võib välja tuua vähemalt seitse viga, mis iseloomustavad Eesti olupoliitikuid ja olupoliitikat nii 1930. aastatel kui ka tänapäeval. Vigade ahel algab staatilise maailmakorra käsitlusega ning sellest tuleneb võimalike negatiivsete arengustsenaariumide eiramine. Tõsi, on olnud suhteliselt pikki perioode (näiteks külma sõja aeg), mil maailmakord püsiski suhteliselt stabiilsena. Kuid sellised ajad on pigem erand kui reegel.
1930. aastate lõpu maailm oli midagi hoopis muud kui aastakümne alguses. Toonased Eesti poliitikud ei suutnud neid muutusi tajuda, ammugi mitte vältida. Teise maailmasõja küpsemine, rääkimata selleks ettevalmistumisest magati maha.
Maailm muutub kiirelt
Nüüdisaegne maailm on veelgi dünaamilisem. Maa-ilm aastal 2001 ei olnud enam samasugune nagu aastal 1991 ja maailm aastal 2008 ei ole samasugune nagu kümnendi alguses. Muutused võivad olla nii positiivsed kui ka negatiivsed, kuid ainus tegur, millega pikema aja jooksul on paraku võimalik arvestada, on tuleviku ettearvamatus. Poliitika, mis ei võtnud arvesse negatiivset arengustsenaariumi, tõi 1930. aastate lõpus kaasa katastroofi.
Teine viga on nõrk allikakriitika teiste riikide poliitikute või ametiisikute väidete pihta. Mis põhjust oli uskuda Neville Chamberlaini, et Tšehhoslovakkiale kuulunud Sudeedimaa Saksamaale loovutamisega on maailmarahu päästetud? Või kelle iganes Nõukogude ameti-isiku mis tahes väiteid? Ei tundu usutav, et Eesti toonane poliitiline eliit polnud teadlik Nõukogude Liidu tegelikkusest.
Mis põhjust oli eile uskuda, et nüüdisaegse sõja olemus on muutunud ning Iraagi ja Afganistani sõda toovad kiire ja kerge võidu? Või USA presidendi George Bushi väidet 2003. aasta mais, et Iraagi sõda on võidetud? Või endise NATO peasekretäri lord George Robertsoni väiteid reserv-armee võitlusvõimetuse ja ajateenistuse kasutuse kohta? Miks peaksime täna uskuma, et konflikte ei otsustata enam sõjalise jõuga? Või et mõni teine riik seab Eesti huvid oma rahvuslikest huvidest ettepoole? Vanasti öeldi, et loll saab kirikus ka peksa. Kriitiline meel ja talupojatarkus on igasuguste poliitiliste avalduste hindamisel alati omal kohal.
Kolmandaks, Eesti olupoliitikuid iseloomustab ka vähene usk omaenda jõudu ja võimalustesse. Vabadussõjas saavutatud võidud Punaarmee ja Saksa Landeswehr’i üle oleks andnud alust, et Eesti poliitikutel tekiks elementaarne usk meie rahva sõjalisse sooritusvõimesse. Paraku nii ei läinud.
Lühinägelik õhuke riik
Jah, meie umbes 104 500-mehelisel sõjaaja kaitseväel oli 1939. aasta sügisel terve hulk tõsiseid võimelünki. Meil puudusid moodsad hävituslennukid ja Eesti vähesed tankid olid sõjatehniliselt vananenud. Tankitõrje ja õhutõrje olid ebapiisavad. Kuid meil oli korralik jala- ja suur-tükivägi. Väljaõppe tase oli hea ning moraal kindel. Kuid tõsiseid võimelünki oli tollal kõigil armeedel. Punaarmee oli nõr-gestatud 1937.–1938. aasta puhastustest ning polnud veel õp-pinud uut tüüpi mehhaniseeritud armeed efektiivselt kasutama. Kui enamik Euroopa neutraalseid riike (kaasa arvatud meie naabrid Läti ja Leedu) teostasid kohe maailmasõja puhkedes osalise mobilisatsiooni, siis Eesti ei teinud katsetki sõjaaja kaitseväge mobiliseerida. Sellega oli Eesti Vabariigi saatus otsustatud.
Kas Eesti praeguste poliitikute usk meie võimalustesse on nüüd tugevam kui 1939. aastal? See on oluline küsimus. Kui näeme end ise rahvusvahelise poliitika objektina, mitte subjektina, siis pole ju mõtet imestada, et minevikus sõlmiti meie selja taga pakte ja tulevikus aetakse rahvusvahelist poliitikat üle meie pea.
Neljandaks, eneseusu puudumisel loodavad Eesti olupoliitikud ennekõike teistele. Päts ja Laidoner olid tegelikult valmis sõdima, kuid mitte üksi. Eesti Vabariigi välispoliitika oli pikka aega orienteeritud Inglismaale, seejärel Saksamaale, samal ajal kui riik ise jäi neutraalseks. Kriitilisel momendil polnud sellest kõigest kasu.
Pärast iseseisvuse taastamist oleme suutnud neutraliteedi-lõksu vältida. Kuid NATO-sse ja Euroopa Liitu kuulumine ei tähenda, et kõik liikmesriigid a priori arvestaksid Eesti rahvuslikke huve. Edward Lucas väidab põhjendatult, et NATO ja Euroopa Liit on lõhenenud ning kumbki pole suuteline etendama kohast rolli kollektiivse julgeolekuorganisatsioonina („Baltimaade must stsenaarium”, EPL, 29.11).
Viiendaks, lühinägelikud ja pikemas ajaperspektiivis valed otsused on nelja eespool käsitletud vea loogiline tagajärg. Võib-olla käsitasid Päts ja Laidoner Nõukogude Liiduga sõlmitud baaside lepingut tõesti vaid Eesti poliitilise orientatsiooni muutusena? Vahest olid nad veel Talvesõja ajal kindlad, et on teinud kavala poliitilise manöövri, samal ajal kui rumalad ja kangekaelsed soomlased hakkasid sõdima? Ehk lootis Päts veel 1940. aasta suvel Eesti riiklust likvideerivatele aktidele allkirju andes, et Saksamaa tungib peagi Nõukogude Liidule kallale ja olukord laheneb iseenesest?
Õnneks ei ole tänapäeva Eesti poliitikutel veel vaja olnud otsustada sõja ja rahu üle Eesti pinnal. See aga ei tähenda, et poleks tehtud hulgaliselt lühinägelikke otsuseid. Õhukese riigi kontseptsioon ise on lühinägelik. Eesti ei ole suutnud vältida olulisi sotsiaalseid või ühiskondlikke probleeme ega nendega efektiivselt toime tulla. Me kohtleme oma elanikkonna vaesemat kolmandikku viisil, mida vahest võiks endale lubada sajamiljonilise elanikkonnaga riik. Eesti valitsus loobus eurost ajutise kiirema majanduskasvu nimel.
Mis on kuues viga? Viimase hetkeni korrutatakse väiteid, et kõik on parimas korras. Päts ja toonane Eesti poliitiline juhtkond veensid üldsust 1940. aastal kuni lõpuni, et muretsemiseks pole põhjust. Kas praegu on asjad teisiti? Viimase hetkeni on rahvale kinnitatud, et euro on kohe-kohe tulemas. Majanduslangust ei toimuvat. Eelarvega polevat probleeme ja nõnda edasi. Kõik olevat parimas korras, vähemalt seni, kuni tõsiasju ei ole võimalik enam eitada.
Teised on süüdi
Lõpuks, kui asjad untsu lähevad, on süüdi kehvad olud ja muu maailm. Aastail 1939–1940 olid õigustused just sellised: me ei saanud mitte midagi teha. Kõiges oli süüdi Molotovi-Ribbentropi pakt. Mitte keegi ei toetanud meid – ehkki näiteks Soomelt, kes hiljem Nõukogude Liiduga sõdis, ja Lätilt, kellega meil oli sõlmitud vastastikuse sõjalise kaitse leping, isegi ei küsitud abi. Praegused õigustused on samalaadsed: meie võimuses ei olnud inflatsiooni pidurdada, süüdi oli kütuse- ja toorainehindade tõus. Eesti majanduslangus olevat osa maailma majanduslangusest. Me tegime kõik õigesti. Teised on süüdi.
See kõik ei tähenda, nagu meil poleks missioonipoliitikuid – neid, kes seavad rahvuslikud huvid oma poliitilisest võimust ja egost kõrgemale. Näiteks kadunud Lennart Meri oli üks neist. Erinevalt 1930. aastate lõpust on nüüd rahval võimalik valida. Eelmisi riigikogu valimisi võib pidada kõige populistlikumateks valimisteks pärast iseseisvuse taastamist. Kui valida olupoliitikuid, siis on tagajärjeks olupoliitilised otsused. Aeg näitab, millised valikud tehakse järgmistel valimistel.