LIINA JÄRVISTE: Perekond või leibkond?
Perekonnana mõistab Eesti perekonnaseadus aga ametlikus abielus olevat meest ja naist.
Mõned ametliku abielu pooldajad on ka väitnud, et kõik registreerimata koos elavad inimesed on leibkonnad, mitte perekonnad. Ent vaevalt tähistab perekond Eesti inimeste jaoks vaid ametlikult abielus olevaid inimesi. Samal seisukohal on ka sotsioloogid, kes üha enam lähtuvad arusaamast, et perekonna moodustavad inimesed, kes ennast selleks peavad – olgu selleks siis hetero- või homoseksuaalne paar lastega või ilma, üks täiskasvanu koos lastega või midagi muud. Perevormid on maailmas ja ka Eestis muutunud ja muutumas.
Eesti inimeste käitumine viimase 20 aasta jooksul – ametlike abielude vähenemine ja vaba kooselu levik – näitab, et iseäranis nooremad eelistavad pigem koos elada kui abielluda. See kehtib ka laste saamise puhul: 2007. aastal sündis 58% lapsi väljaspool abielu. Seda ei saa tähelepanuta jätta, sest kooseluvormide muutumine puudutab kogu ühiskonda ja riiki.
Hiljuti sotsiaalministeeriumis valminud poliitikaanalüüsi eesmärk oli selgitada kooseluvormide muutuse põhjuseid, eestimaalaste suhtumist abi-elusse ja vabasse koosellu ning eri riikide tegevust vaba kooselu reguleerimisel. Analüüsi aluseks olnud 2006. aasta Euroopa sotsiaaluuringu andmed kinnitavad, et Eesti ühiskonnas valitsevad hoiakud tunnustavad nii abielu kui ka vaba kooselu. Abielu väärtustatakse kõrgelt ja leitakse, et see toetab traditsioonide püsimist ja on parim viis tõendada partnerile oma pühendumust ning et abielus on turvalisem lapsi saada ja kasvatada kui vabas kooselus.
Kooselu võrdne abieluga
Samal ajal peetakse vabaabielu partnerite tunnete ja hoolivuse poolest sarnaseks abieluga. Ühiskonnas valitsevad hoiakud peegeldavad tõsiasja, et vaba kooselu puhul esitatakse partnerile samaväärseid ootusi kui abielus ja eeldatakse, et vaba kooselu korral on partneritel teineteise ees samasugused moraalsed ja materiaalsed õigused ja kohustused nagu abieluski. Neli inimest viiest leiab, et vaba kooselu jooksul soetatud vara on partnerite ühisvara, millele mõ-lemal on võrdne õigus. Ja kuigi vabas kooselus hinnatakse individuaalset vabadust suuremaks kui abielus, nägid vastajad selles siiski abieluga sarnast vastutuse poolt.
Riigi jaoks peaks olema mõt-lemapanev asjaolu, et nii hoiakute kui ka käitumise tasandil samastavad Eesti inimesed paljuski vaba kooselu ja abielu. Vaba kooselu on kahe heteroseksuaalse inimese isiklik vaba valik (homoseksuaalsete paaride jaoks mitte, sest neil puudub võimalus abielluda).
Ent uuringust nähtus, et inimesed ei ole alati teadlikud riikliku kaitse erinevusest vaba koos-elu ja abielu puhul. See tähendab, et vaba kooselu (ja selle lõppemisega) seotud sotsiaal-majanduslike riskide tagajärgedega peab sageli tegelema riik. Näiteks võib kooselu lõppemise korral tekkida olukord, kus üürileping või eluase on ühe partneri nimel. Ent teisel partneril, isegi kui lapsed jäävad tema juurde ja tal puudub hoolduskohustuse tõttu isiklik sissetulek, pole ametlikult õigust ühisesse kodusse jääda. Nii lihtsalt võibki üks pere muutuda potentsiaalseks toimetulekutoetuse saajaks.
Üks lahendus oleks tõsta inimeste teadlikkust oma valikute mõjudest. Näiteks peaks iga kooselu alustav inimene teadma, millist kaitset pakub ametlik abielu ja mis riskid on seotud vaba kooseluga ning kuidas või-malikke negatiivseid tagajärgi ennetada.
Riigi tunnustus kooselule
Mitmed Euroopa riigid tunnustavad seadusega vaba kooselu, soovides maandada sotsiaal-majanduslikke riske. Neist olulisimad on vaba kooselu partnerite päranduse, elatise ja muud varaga seotud küsimused. Lisaks reguleeritakse sageli ka elukoha ja üürimise, sotsiaalsete tagatiste, immigratsiooni, lähisuhtevägivalla küsimusi.
Riigid kasutavad kooselu tunnustamiseks eri võimalusi. Näiteks kasutatakse eraldi partnerlusseadusi, mille kohaselt tuleb paaridel teatud õiguste ja kohustuste saamiseks oma koos-elu registreerida. Muuseas, heteroseksuaalsete paaride kooselu registreerimine on üldjuhul olnud samasooliste kooselude registreerimise „kõrvalprodukt”. Vaba kooselu võidakse tunnistada aga ka teistes (sageli vara ja ülalpidamist käsitlevates) seadustes. Tavaliselt seatakse neis kooselu tunnustamiseks mingid tingimused – olgu selleks siis näiteks ühise kodu või laste olemasolu või kooselu pikkus.
Elukaaslastele pakuvad seadused väga erinevat kaitset. Ent on selge, et kunagi ei ole vaba kooselu täielikult võrdsustatud abieluga. Seda ei eelda ka Eestis valitsevad hoiakud. Vastavalt arvamustele peaks riik vaba kooselu kaitsma, kuid mitte võrdsustama seda abieluga. Oluliseks peetakse kaitse kindlustamist kooselu lagunemise korral. Inimesed ei taha, et riik sunniks neid kooseluvormide vahel valima, küll aga oodatakse riigilt toetust ja tunnustust enda tehtud valikule.
Eelnevat arvestades võiks Eesti riigil olla viimane aeg mõelda, kuidas reageerida meie ühiskonnas pereloomelises käitumises aset leidnud olulistele muutustele. Kas meil sünnib 58% lapsi leibkondadesse või perekondadesse? Kui mitmed riigid on otsustanud perevormides toimuvaid muudatusi tunnustada ja kaitsta, siis ehk oleks ka meil aeg selle üle sügavamalt järele mõelda?
Loe lisaks:
Toomas Paul „Üksikvanem otsib kaaslast”, EPL 03.12