Tallinna keskerakondlasest abilinnapea Eve Fingi artikkel “Linnaametnikud lähtuvad töös seadusest” (EPL, 24.09.) paneb imestama, kuna kirjutaja õigustab igati ametnike ilmset omavoli. Fink väidab, et allakirjutanu arvamus linnaametnike eetilistest tõekspidamistest on subjektiivne ja ilma põhjenduste ning tõestusmaterjalita.

Subjektiivsuse kohta niipalju, et minu arvamust jagavad Pirita halduskogu liige Robert Vill ja esimees Toivo Tootsen, kes on esitanud linnapeale arupärimise neis küsimustes. Samuti Tallinna omandireformi ameti ametnikud, rääkimata mitmest Riigikogu liikmest, kes on korduvalt sõna võtnud ajakirjanduses samal teemal. Unustada ei saa kümneid majaomanikke, kelle kodud on lõhutud ametnike süül ja sadu, keda ootab sama saatus, kui ühiskond ei võta kiiresti midagi ette ametnike omavoli peatamiseks. Ametnikud on unustanud, et seadusandja on mittetagastatava maa eest ette näinud kompensatsiooni maksmise õigustatud subjektidele, kellele pole võimalik maad tagastada.

Fingi väitele, et seaduste rikkumise kohta puuduvad tõendusmaterjalid, toon ühe ilmeka näite (dokumendid tõendusmaterjalina on minul olemas).

1957. aastal eraldati K.L-le ehituskrunt Meriväljal suurusega ligikaudu 600 ruutmeetrit. 1959. aastal otsustati eraldada O.A-le naaberkrunt. O.A. ehitama ei hakanud ja krunti ametlikult ei vormistanud, sellest tulenevalt kaotas ta krundi eraldamise otsuse tegemise kuupäevast alates kuue kuu möödudes õiguse krundi kasutamiseks. Sama krunt anti juurdelõikena ametlikult kasutada K.L-i perekonnale. Viimased kasutavad seda tänaseni, olles tühermaa muutnud viljakandvaks aiaks.

Linnaplaneerimise osakonna ametnikud, kellest suurim sõnaõigus olevat asjaosaliste sõnul Taimi Lokotaril, on kõiki seadusi eirates ja dokumente võltsides näidanud O.A. krundil notariaalselt tõestatuna poolelioleva elamu. Vaatamata kohtu keelavale määrusele, kanti võltsingu tulemusena olematu majaga krunt seaduse puudulikkuse tõttu kinnistusraamatusse O.A. nimele.

Fink väidab, et vaidlused reservmaade üle on jõudnud kohtusse ning kohus on õigeks tunnistanud linnavalitsuse otsused maa tagastamise kohta õigusjärgseile omanikele. Siinkohal tuletan meelde, et ühel juhul kahest oli kohtuniku arvamus vastupidine.

Fink kardab paaniliselt spetsialistidest koosneva sõltumatu komisjoni loomist. Sõltumatu komisjoni loomine on hädavajalik, sest linnapeal ja vastaval abilinnapeal puudub ülevaade toimuvast. Komisjoni arvamus oleks loomulikult soovitusliku iseloomuga, kuid aitaks linnavalitsejate hea tahte korral ametnike omavoli pidurdada. Teovõimelist komisjoni saab luua ainult maavanema korraldusega, kuna vabariigi valitsuse seaduse järgi on kohaliku omavalitsuse tegevuse seaduslikkuse üle kontrolli õigus ja kohustus maavanemal.

Kõigil on veel hästi meeles, kui Tallinna linnapea avalikkuse ees esinedes avaldas imestust, kuidas üldse maareformi aeglase käigu juures mõned krundid kantakse kinnistusse hämmastava kiirusega. Linnapea lubas asjaolusid tõsiselt kontrollida, kuid tundub, et ta on lubaduse unustanud.

Linnaametnike hirmu ja Tallinna linnavalitsuse suhtumist näitab fakt, et Harju maavanema sõnul nõudis Tallinna linnapea koos linnasekretäriga, et maavanem kõrvaldaks töölt tülikad ametnikud, kes on algatanud maavanema nimel valitsuse seaduse kohaselt järelevalve menetlused eelmainitud seaduserikkumiste kohta, ja peataks kõik alustatud järelevalve menetlused Pirita elanikelt maavanema nimele laekunud kaebuste üle.

Harju maavalitsuse peaspetsialist omandi- ja maareformi alal, Reformierakond