MARJU LAURISTIN: Kriis, inimesed ja euroraha
Kes muretseb maksmata laenu ja kaduva töökoha pärast, kes ärkab keset ööd, vaevates pead selle üle, kuidas kogu Eesti saaks majanduskuristikust kiiremini välja rabeleda. Kuidas teha seda nähtamatut mõtteenergia lainet nähtavaks jõuks – anda talle parim rakendus?
Heaks mõtteaineks on Soome kogemus 1990-ndate alguse suurest majanduslangusest ülesaamisel. Kui Soomes algas kaks kümnendit tagasi suur lama, poleks ühiskonna vastupanuvõime ja edasine kiire areng olnud võimalik ilma ühiskonda tasakaalustavate jõududeta. Nendeks oli tugevale kodanikuühiskonnale toetuv kokkuleppedemokraatia, kogu Soomet kattev tasuta haridust pakkuvate ülikoolide, piirkondlike rakendus-kõrgkoolide, ametikoolide ja rahvaõpistute võrk ning poliitilise surve eest kaitstud sotsiaalkindlustussüsteem. Nii suutis Soome ära hoida kriisi laastavat mõju rahva elujõule ja tervisele ning vältida majanduskriisi muutumist kogu ühiskonda halvavaks sotsiaalseks kriisiks. Nagu me kõik teame, tuli Soome lama’st välja tugevamana kui enne: nüüdseks on Soome jõudnud nii majanduslikult konkurentsivõimelt kui ka inimarengu tasemelt maailma riikide edetabeli tippu.
Mugavusest ärkamine
Muidugi ei ole Eesti praegu veel nii rikas, kui oli Soome kakskümmend aastat tagasi. Kuid ka mitte enam nii palju vaesem, kui olime kümme aastat tagasi, Vene kriisi ajal. Siis aitas meid sissevoolav välisraha (millest sai ka üks praegu lõhkenud mulli toitja).
Praegu saame loota soomlaste moodi ainult enese sisule. Seega – oma oskusele näha suurt pilti, ühiskondliku kokkuleppe saavutamise võimele, kodanikuühiskonna toimekusele, ühiskonna vaimsele valmisolekule, haridussüsteemi suutlikkusele ning ravi-, töötus- ja pensionikindlustusvõrgu vastupidavusele. Just need on oksad, mille lõikamisel peab olema eriti ettevaatlik.
Eelarve suurusega võrreldes tilluke kokkuhoid rahvaraamatukogudelt, terviseprogrammidelt, riiklikult koolitustellimuselt, puudega inimeste toetustelt, kodanikuühiskonda ja loovust toetavatelt sihtkapitalidelt puudutab neid ühiskonna närve, mille halvamine võimendub üle kogu rahvakeha.
Samal ajal on kriis virgutanud mugavusest üles nii poliitikuid kui ka ettevõtjaid. Eesti riigijuhtide suust on juba mitu korda kõlanud mõte, et Eesti ei tohiks lasta käest kriisiga avanenud muutumisvõimalust.
Kuid võimalusteks muutuvad ohud siis, kui neid on nii teravalt teadvustatud, et lihtsalt peab hakkama midagi ette võtma, muutma senises eluviisis midagi mõistlikumaks, otsima uusi teid, toetudes teadmistele, suhetele, oskustele.
Nii ohutaju kui ka võimekus leida uusi teid on inimestel erinev, see sõltub vanusest, tervisest ja nii vaimsetest kui ka varalistest ressurssidest. Ilmselt sõl-tub see sellest, kui teravalt tajub üks või teine pere majanduslangusest tulenevaid ohte, eelkõige pere eelarvest (vt joonist). Juba möödunud sügisel tunti just keskmise (6000 krooni pereliikme kohta) ja sellest väiksema sissetulekuga peredes suurimat hirmu elu kallinemise ja töö kaotamise ees. Väikese sissetulekuga pered olid juba sügisel kõige rohkem hirmul laenukohustuste üle jõu käimise ees. Keskmisest kõrgema sissetulekuga inimesed möödunud aasta lõpul veel tööpuudust ja laenudega hättajäämist nii palju karta ei mõistnud. Võib-olla seletab see asjaolu valitsuse kriisimeetmetega venitamist.
Uued riskirühmad
Juba eelmise aasta lõpus sai laenukohustustega koormatud perede sotsiaalse profiili järgi ennustada tulevasi uusi riskirühmi. Kõige julgemad laenuvõtjad on olnud alla 30-aastased, suure sissetulekuga noored pered, kes on teistest sagedamini vabaabielus ja kellel on lapsed. Teades väljaspool ametlikult registreeritud abielu sündinud väikelaste kasvavat hulka, võib oletada, et enamikus nendes peredes on keskmisest suuremat vanemapalka saavaid noori emasid. Mis juhtub siis, kui ema pärast vanemapuhkuse lõppu avastab, et ta endine töökoht on likvideeritud? Ja kui elukaaslane samuti jääb ilma tööta või läheb näiteks välismaale, jättes noore naise koos väikese lapsega laenukohustusi täitma?
Mida hakkavad töökohtade kadudes endaga peale tuhanded kõrgkooli pooleli jätnud või mõne ärikooli kõhna diplomiga müügimehed või kontorineiud, kelle nõudmised elule on laenude toel tõusnud kõrgemale oskustöölise või inseneri omadest, erialateadmisi karmima tööturukonkurentsi olukorras aga napib? Ja kellel on toita-kasvatada need kõigi rõõmuks sündivuslainet tõstnud titad?
Kahtlemata pole see noor ja ambitsioonikas seltskond sotsiaalabi kandidaat. Kuid šokist ülesaamiseks ja endas uute võimaluste leidmiseks vajab temagi riigi abikätt. Kõigepealt muidugi lasteaiakohta või selle puudumisel toetust lastehoiu omal käel korraldamiseks. Kui peres on suuremaid lapsi, siis ka abi koolikulude katmiseks.
Miks pole Eestis nagu teistes Euroopa riikides peale töötuskindlustuse eritoetust vanemate tööpuuduse tõttu kannatavate laste jaoks? Ka last üksi kasvatava vanema toetus on sümboolne. Jättes ära ranitsatoetuse, oleks valitsus pidanud kokkuhoitud raha kasutama töötute või ühe vanemaga perede laste toetamiseks.
Kuid kõige olulisem on nende noorte perede jaoks kiire täiendus- ja ümberõppe võimaluse olemasolu. Kui piiratud need võimalused on, näeb igaüks internetis koolituspakkumistega tutvudes. Juba on ajakirjandusse jõudnud absurdsed näited selle kohta, et tööturu-ameti karjäärinõustaja juurde on kuuajaline järjekord ja soovitud koolitust peab töötu ootama vaat et üheksa kuud.
On kummastav kuulda, kuidas tööturuametnikud, selmet aktiivselt tegelda koolitusvõimaluste laiendamisega, laiutavad ainult käsi, põhjendades oma saamatust euronõuete ja riigihanke reeglitega. Need võimaldavat hakata koolitajat otsima alles pärast soovija vajadustega tutvumist ja olemasoleva tööturu vajadustest lähtudes. See meenutab vägisi haigla ehituse alustamist alles pärast seda, kui haigele on diagnoos pandud. Kui uus töölepingu seadus vastu võeti, võis kuulda valitsusjuhi valjuhäälset lubadust, et koos töötajate kiirema lahtilaskmise võimaldamisega luuakse vallandatud töötajatele kiired täiendus- ja ümberõppe võimalused. Paraku polnud ametist lahkuv sotsiaalminister võimeline ka selle probleemiga tõhusalt tegelema. Tööturuamet on just kriisi ajal ametis iseenda ümberkorraldamisega.
Haridus kui võti
Haridussüsteem elab edasi oma elurütmis ja võtab õppida soovijaid vastu piiratud arvus ja vaid kord aastas (ainult mõned koolid on kiiduväärselt hakanud pakkuma ka talvist vastuvõttu). Majandusministeerium mõtleb uute töökohtade loomisele eksporti suurendavates ettevõtetes, kuid mitte sellele, kust peaksid sama kiiresti neisse ettevõtetesse tulema senisest kompetentsemad ja innovatiivsemad töötajad.
Kas ei peaks neid koolitama just nendest noortest ja hakkajatest naistest ja meestest, kes ei leia enam tööd müügimeeste, tellerite, kontoriametnike, kinnisvaramaaklerite, pressiesindajatena? Nii isiklikult kui ka majanduse arengu seisukohalt mõeldes ei tasuks neile pakkuda mõnenädalasi arvuti- või õmbluskursusi, vaid intensiivset eri-alast täiendus- ja ümberõpet vähemasti keskharidusjärgse kutsehariduse, rakenduskõrghariduse ja miks ka mitte magistri-õppe tasemel.
Rahandus-, haridus-, sotsiaal- ja majandusministri koostöös on vaja kiiresti leida väljapääs absurdsest olukorrast, kus ette-võtlus vajab läbimurdeks uusi ideid ja haritud tööjõudu, tööturuametis ootavad aga tuhanded parimas eas haridusjanused inimesed kuude kaupa ümberõppe võimalusi. Kindlasti on nii kõrgkoolid kui ka kutsehariduskeskused valmis selleks, et pakkuda palju paindlikumaid õppimis-võimalusi.
Oma võimekust tööturukoolituseks on tõestanud ka vabaharidussüsteem, mille toetusi on kärped samuti valusalt puudutanud. Et kõiki neid alakasutatud haridusvõimalusi inimeste ja ühiskonna hüvanguks tööle panna, tuleks luubi alla võtta need miljonitesse ulatuvad koolitusprojektidele ja tööturumeetmete tarvis mõeldud eurosummad, mille kasutamise jäigad reeglid pandi paika veel suurt laristamist sallival tõusu-ajal ning mis praegustele vajadustele ilmselt enam ei vasta.