LHV Ventures partner Taavi Lepmets, taavi.lepmets@lhv.ee: Riskikapital investeerib ennast tõestanud inimestesse ja ettevõtmistesse. Inimene tegelgu sellega, mida oskab. See, kui investorite silmis on “kuum” põllumajandus, ei tohiks panna müüriladujat põllumeheks hakkama.

Zirnask: Kas sa väidad, et hetke "kuumad" alad ei mõjuta sinu ja su kolleegide otsuseid üldse?

Lepmets: Ei, väidan, et inimestel ei ole mõtet selle järgi, mis parajasti “kuum”, ennast ülemäära painutada. Aga investorite seisukohast mõned alad tõesti “kuumenevad” aeg-ajalt. Siis, kui eeldatakse uue turu tekkimist vms. Sellal ju keegi veel ei tea, millised ettevõtted ennast uuel alal õigustavad. Investorid üritavad seda riski maandada, investeerides korraga paljudesse uue sektori ettevõtetesse.

Baltic Investment Fundi juhtimisfirma partner Kristjan Kalda, kristjan.kalda@baltcap.ee: Kõige kuumemad teemad riskikapitalistide hulgas on praegu ikka telekommunikatsioon, biotehnoloogia ja uute sidevahendite kaudu internetiteenuste ja kaupade pakkumine. Mobiilkaubanduse hoogu on jahutanud WAP-i läbikukkumine.

Zirnask: Mis mastaabis projektide jaoks ning mis taseme ja kogemustega ettevõtjatel on mõtet riskikapitalistidelt raha küsima minna?

Kalda: Ettevõtte suurus või arengustaadium polegi väga oluline. Huvitavad tooted/teenused, mis on rahvusvaheliselt konkurentsivõimelised. Rahvusvaheline konkurentsivõime tugineb klientide ja turu tundmisele, heast tehnoloogilisest lahendusest või madalatest tööjõukuludest üksi on vähe. Samas saavad riskikapitalistid perspektiivikaid ettevõtteid läbimurdel välisturgudele oma teadmiste ja kontaktidega aidata.

Lepmets: Eestis on sobivaid inimesi ja ettevõtteid väga vähe. Mõneti arusaadav, sest enamus “kogemustega” inimesi tuleb sovjetiajast ja ei suuda uut ettevõtet nii juhtida, et riskikapitalistid neisse investeeriksid: ei ole piisavalt õppimisvõimelised ja ausad. Noorematel inimestel pole jälle juhtimiskogemust. Eriti kurb, et täielikult puudub rahvusvahelise juhtimise kogemus: riskikapitalistid nõuavad ettevõttelt tihti fookuse säilitamist (see on oluline osaluse hilisema müügi seisukohast), Eesti firmade põhiline kasvuvõimalus on seega koduturu piirest väljumine.