MIHKEL RAUD: Pühade lehmade aeg
Küsija allteksti on lihtne aimata: raamatusari, mille ambitsioon on jutustada siinsete tähtkirjanike kaudu kogu teadaolev eestlaste ajalugu, ei tohiks Tammsaaret ignoreerida.
Ühest küljest on Pilvre nurin muidugi põhjendatud. Ütleme “eesti kirjandus” – mõtleme “Tammsaare”. Teisest küljest aga oleks ehk tagumine aeg see automaatne refleksmõtlemine kriitilise pilguga üle vaadata. Eestis valitseb pühade lehmade ajastu ja parim näide selle väite tõenduseks on toosama hüüatus: “Kuidas siis ilma Tammsaareta?”
Paari aasta eest kurtis üks Gustav Adolfi gümnaasiumi õpilane, et ta ei saa aru, miks temalt nõutakse kohustuslikus korras “Tõe ja õiguse” lugemist.
Ajastukirjeldusena on Tammsaare tähtteos muidugi esinduslik, nõustus ta. Kuid tolle ajastu saab ta kümne leheküljega kätte, samal ajal kui ülejäänud sajad ja sajad leheküljed on talle igavad ega suuda erinevalt näiteks Shakespeare’ist tänapäeva inimest kõnetada. Too poiss polnud mingi vahetunnis WC-s “pirnimaitselist õunasiidrit” kuukav rullnokk, vaid terava silmavaate ja huvitavate mõtetega noor inimene. Tõsi ta on.
Lõplik kapseldumine
Ikka ja jälle ütleb keegi autoriteetse häälega, et Jaan Krossi loomingut kaanest kaaneni läbi lugemata ei saa ennast pidada terviklikuks isiksuseks. Või et Voldemar Panso oli, on ja jääb absoluutseks Eesti näitekunsti tipuks. Mis sest, et tema vähesed filmilindil säilinud osatäitmised ja lavastused mõjuvad aastakümneid hiljem paremal juhul vaid huvitava ajastukirjeldusena.
Tammsaare ja Panso on institutsioonid. Nagu ansambel Queen või Aleksandr Solženit-sõn. Heas seltskonnas ei seata nende loomingu igikestvust iialgi kahtluse alla. Kes seab, on harimatu kõurik ja Võsa Petsi fänn.
Ärgu saadagu valesti aru. Tammsaare, Krossi, Panso ja kõi-gi teiste eesti kultuuri “pühade lehmade” pärand on hiiglaslik.
Küsitav on hoopis kujutlus, et kui neid teoseid massiliselt ei reprodutseerita, saab siinne kultuurielu kohe otsa. Et nii kaua, kui Tammsaaret trükitakse uutes ja uutes tiraaÏides raamatukaupluste riiulitele, on eesti kultuuriga kõik korras. Ja hetk, mil väärikas raamatusari jätab vanameistri ühel hirmsal päeval mingil põhjusel kõrvale, on üleüldise mentaalse degradeerumise stardipauk. Ei ole.
“Tõde ja õigus” jääb “Tõeks ja õiguseks” sõltumata sellest, kui mitmes erinevas kujunduses ta vaga eestlase raamaturiiulil tolmu kogub.
Kellele peavalu põhjustavaks kohustuslikuks lugemiseks, kellele eestluse põhiolemust defineerivaks verstapostiks, mille ees ta vähemalt kord aastas mõtliku ilmega seisatab. Ja ehk kord kümne aasta jooksul sektsioonkapi raamatuosakonnast sirvimiseks väljagi tirib. Umbseks läheb kohalik elu hoopis siis, kui me ei viitsi Tammsaare varju tagant enam kaugemale vaadata ja kapseldume lõplikult kolmekümnendate helesinisesse ideaali.