Millal sureb traditsiooniline jaekaubandus?

 (24)

Millal sureb traditsiooniline jaekaubandus?
Foto: Karin Kaljuläte

USA traditsiooniline jaekaubandus vaevleb tänasel päeval raskustes. Poeketid teatavad järjest kaupluste sulgemisest, seda nii soodsama hinnaklassiga kui ka luksuskaupu müüvate brändipoodide kategoorias. Forbesi andmetel ootab 2017. aasta jooksul sulgemist kokku ligi 4000 kauplust.

Tuntumate näidetena võib nimetada Polo Ralph Laureni esinduskaupluse Fifth Avenuel, Guessi, Crocsi, American Appareli. Kaubamajadest on teatanud sulgemisest JC Penney, kes plaanib 138 poe sulgemist ja Macy’s kes plaanib 2017. aastal kulusid kokku tõmmata 68 poe sulgemisega.

Sulgemise põhjustena nähakse seda, et tarbijale ei suudeta pakkuda konkurentsivõimelise hinna ja kvaliteediga, trendikat ning sobilikus valikus kaupa, liiga kõrgeid üürimäärasid aga ka keskuste kehva kvaliteeti, vale asukohta, oma osa on selles ka kasvaval e-kaubanduse trendil. USAs valitseb kaubanduspindade üleküllus ja mõned näevad praegust olukorda kui turu iseeneslikku reguleerimist tasakaalu suunas.

Eestis on seevastu toimumas vastupidised arengud - lähiaastatel on lisandumas suures mahus uusi kaubanduspindasid. Mõnede näidetena võib tuua: rekonstrueerimisel oleva Balti Jaama turu kompleksi 13 600 m², Norde Centrumi II etapi avamise millega lisandub ca 9000 m², Lasnamäe Centrumi laiendus 15 000 m², T1 kaubandus- ja meelelahutuskeskuse 55 000 m². Samuti valmib 5-7 aasta jooksul Tallinna Kaubamaja ümberehitus, mille käigus suureneb kaubanduspind kuni 2,5 korda.

Statistikaameti andmetel on viimasel viiel aastal jaekaubandusettevõtete ja e-kaubanduse müügitulu olnud stabiilses kasvus. 2012. aastal moodustas jaekaubandusettevõtete müügitulu 5,309 miljonit ja samal ajal jaemüük posti või interneti teel 99 miljonit eurot, siis 2016. aastal olid vastavad näitajad juba 6,329 miljonit ja 175 miljonit eurot. Jaekaubandus kasvas aastatel 2012-2016 20% ja müük posti ja interneti teel kasvas samal ajal tervelt 75% võrra. Posti ja interneti teel müüdava kauba osakaal jaekaubanduses kasvas 2012. aasta 1,86% pealt 2,76%-ni 2016. aastal. Järgnevatel aastatel nähakse e-kaubanduse osakaalu kasvu jätkumist.

Lähiaastate perspektiivis Eestis suuremat poodide sulgemislainet tõenäoliselt oodata ei ole aga seoses majanduses asetleidvate protsessidega võib ühel hetkel tulevikus valitseda meil olukord, kus ajale jalgu jäänud kaubanduskeskuste asemel eelistatakse ostude sooritamiseks kasutada e-kaubanduse mitmekesiseid, soodsamaid ja tarbijale mugavaid võimalusi. Seda väljavaadet toetavad ka jaekaupmeeste e-keskkondade arendamisesse tehtavad investeeringud, üha laienev pakiautomaatide võrgustik ning järjest lühemaks muutuvad pakkide kättetoimetamisajad.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare