Mis on eliitalad

Eestis on tulnud käibele eliitkooli mõiste. Mis koolid on eliit- või elitaarsed, pole selge, aga ju peetakse silmas koole, mis asuvad riigieksamite edetabelite tipus. Neid koole peetakse headeks, sinna on soovijaid rohkem kui kohti ja nii lubataksegi neil koolidel õpilasi valida. Paljudest teadusuuringutest on selge, et inimeste üldine vaimne võimekus (intelligentsus) on suuresti kaasa sündinud ja sestap pole vaja imestada, et kooli valitud võimekamad õpilased on ka kooli lõpetades võimekamad. Kindlasti on neis koolides palju häid õpetajaid, aga neid on ka kõigis teistes koolides, nagu ka vähem häid ja keskpäraseidki.
Eelnev ei tähenda, et koolikatsetel ei ole üldse mõtet või nad tuleks suisa keelata. Koolikatseid, kui neid usaldusväärse metoodika alusel korraldada, võib kasutada lapse koolivalmiduse hindamiseks ja selle alusel tema tulevase õpitegevuse suunamiseks. Katseid võib korraldada (jällegi tunnustatud metoodika kasutamisel) lapse huvide ja võimete (ande?) kindlakstegemiseks mingil kitsamal alal, olgu siis muusikas või spordis või matemaatikas. Ometi tasub, eriti vaimsete võimete hindamisel, olla ettevaatlik – Einsteini kuulutasid niisuguste katsete korraldajad teatavasti lootusetuks.
Kõige vastuolulisem küsimus on laste segregeerimine eri koolidesse nende vaimsete võimete alusel – kuuleme ju tihti argumente stiilis: „Miks peaksid targad lapsed nõrgemate pärast kannatama (neid järele ootama)?”, „Kas poleks otstarbekam rumalamaid lapsi eraldi õpetada?”, või isegi „Mina oma last küll lollide kooli ei pane!”. Õhtumaine, ja eriti põhjamaine arusaamine toetab siiski ühtluskooli ja erinevate võimetega laste õppimist üheskoos – just nii, nagu nad hiljem elus ja tööl peaksid toime tulema.
Seega jääks lastele koolitee alustamiseks kodulähedane kool, mis võiks teada olla vähemasti aasta enne kooliminekut, et end kindlalt tunda ja kooliteed tundma õppida. Vabade kohtade olemasolul võiks saada ka kooli valida või koolikohti vahetada. Valikuks jääksid ka erakoolid.

Konkurss alles gümnaasiumi

Mis saab ikkagi süvaõppest, on küsitud. Riiklike õppekavade raames pole põhikoolides süvaõpet ette nähtud, kunsti ja muusika, samuti spordi ja tehnika alal tegutsevad aga paljud huvikoolid. Silmapaistvat tööd andekate lastega teeb Tartu ülikooli teaduskool ja teiste ülikoolide koolilaste programmid, mis hoolitsevad kõigi, mitte ainult valitud koolide laste eest. Ilmselt peaks seda veelgi enam toetama.
Teine küsimus puudutab nn eliitkoolide tulevikku. Kui silmas ei peeta eliidile mõeldud koole (ja vaevalt keegi nii on mõelnudki), siis headel koolidel pole küll mingit põhjust muretsemiseks. Head haridust vajame ka ilma koolikatseteta ja tõeline eliitkool väärib oma nime siis, kui suudab ka tagasihoidlikemate eeldustega noortest tippe kujundada. See, et hea kool võib olla ka ainult gümnaasiumiastmega kool, kus konkurents sisseastumiseks igati omal kohal, on tõestanud Hugo Treffneri gümnaasium.