Belglaste Pistriku-nimelised lennukid viivad paratamatult mõtte ka sellele, millal jõuab Eesti ise oma õhu suveräänsuse tagamiseni. Numbrid on siin karmid, sest hinnanguliselt läheb üks sellesarnane hävitaja maksma 250 miljonit krooni, üksainus tema pardarakett aga ligi miljoni. Paari lennuki käigushoidmine tähendaks kaitse-eelarvele ilmselt seda, et tuhanded ajateenijad jääksid tulevikus võtmata.

Ometi on kurss lennukihankele ilmselt kaugemas tulevikus paratamatu. Vaadakem oma põhjanaabreid, kellel on kümneid lennukeid. Nendega võrdväärseid pingutusi tehes peaks Eesti oma vaesusele ja väiksusele vaatamata olema võimeline vähemalt mõne lennuki muretsema. Oma territooriumi suveräänsuse tagamine on lihtsalt iseseisvuse hinnalipiku küljes.

Kuid Vene lennukite hiljutised jõhkrad reidid Eesti õhus panevad ka küsima, miks on kaitseministeeriumi poolt avalikkusele pakutud ohuhinnangu tõlgendused nii optimistlikud. Milleks korrutada julgeolekukeskkonna iseloomustustes üksnes seda, et “laia-ulatusliku rünnaku ohtu pole näha” ja jätta pea rääkimata sõjalise surve stsenaariumist?

Kaitseministeerium on üldsust varustanud jutuga “asümmeetrilistest ohtudest” ja 11. septembrist, kuid ülelendavas võõrlennukis pole midagi “asümmeetrilist” ja ka 11. september pole Vene julgeolekuanalüütikute kirjutistes kuigi oluline. Neile on tähtsad muud kuupäevad ja nende “päev, mil muusika suri”, saabus siis, kui Põhja-Atlandi liitlased Jugoslaaviat ründasid. Just Kosovos, mitte Manhattanil määratleti Venemaa uus maailmapilt ja Eesti kaitsestruktuuride paberid võiksid sisaldada vihjet sellele, mitte rääkida uuest julgeolekukeskkonnast, kus lõukoer ja veis üheskoos õlgedest pruukosti võtavad.