Link kopeeritud!

Rainer Vakra: Tallinnasse tuleb ehitada uued trammiliinid. Sinna, kus trammiliinid end ära ei tasu, tuleb panna sõitma uued trollid

 (99)
Trollibuss
TrollibussFoto: Raido Vint

Möödunud nädalal lugesime uudistest Tallinna linna hanke kohta, millega ostetakse pealinnale 15 kasutatud bussi, mis on kuni 12 aastat vanad. Selle peale küsis üks minu hea sõber tabavalt: “Kas tõesti ähvardab Tallinna linna pankrot?” Miks muidu soetada päevinäinud logusid?

Tõepoolest, kas Eesti pealinn, mis suudab üleval pidada linnatelevisiooni, investeerida miljoneid ühistupanka ning maksta kinni linnapoe kahjumit, ei ole piisavalt jõukas ostmaks uusi ja keskkonnasõbralikke ühissõidukeid? Üheski teises Lääne-Euroopa pealinnas ei ole diiselbusside kontsentratsioon nii suur kui Tallinnas. Kuidas saab rohelise pealinna tiitli poole püüdlev linn arendada rohelise transpordi asemel jätkuvalt fosiilkütustel põhinevat ühistransporti? Tegelikkuses vajavad tallinlased ja linna külalised korralikke trammiliine, mis suunduvad Kesklinnast Haaberstisse, Järvele ning Lasnamäele.

Linnavalitsus vaatab minevikku

Selmet liikuda tulevikku, vaatab linnavalitsus ajas tagasi ning teeb taaskord panuse fossiilkütusel liikuvatele ja mürgiseid gaase levitavatele bussidele. Pole liialdus öelda, et mõne aasta tagune trammi- ja trollibussikoondise liitmine autobussikoondisega on andnud tulemuseks bussid pealinnas. Mõtlemapanev fakt on seegi, et linnale kuuluvate busside ülevaatust ja vastavust keskkonnanõuetele teostab Tallinna linnatranspordi ettevõtte ise.

Samal teemal:

Linnaelanike suureks ehmatuseks teatas abilinnapea Taavi Aas hiljaaegu, et trammiprojekt on mõttetu. Ehk siis selle edasiarendamine ilmselgelt ei ole tänaste linnajuhtide prioriteet. Selgelt on näha, kuidas Tallinnas on aegamööda trolliliine kärbitud ning asendatud need bussiliinidega. Mõistus tõrgub uskumast, kuid nii see on: Tallinna linnas on võetud suund elektritranspordi vähendamisele ning roheline tuli on antud fossiilseid kütuseid põletavatele bussidele.

Aga millist ühistransporti siis linlased tegelikult tahavad ja vajavad? Kujutage ette linna, kus eelisõigus on antud rohelisele energiale, s.o. taastuvenergial liikuvale transpordile - trammidele, trollidele ning elektriautodele. Kujutlege kesklinna, kus heitgaaside emissioon on viidud nullini - seal liigub vaid elektritransport ning bensiini- ja diislisõidukid pole lubatud. Veelgi enam - kujutlege, et nende heitgaasivabade sõidukite ümber on väga palju jalgsi ning jalgrattaga liikuvaid linnaelanikke, kes naudivad puhast õhku ning on hea tervise juures, kuna nad on harjunud palju liikuma.

Roheline energia on tulevik

Nüüd aga tagasi reaalsusesse. Käesoleva aasta sügiseks valmib trammiliin, mis ühendab kesklinna lennujaamaga - see tõestab ilmekalt, et on küll võimalik, kui vaid soovi on. Täielikult on aga maha vaikitud asjaolu, et see trammiliin on vaid väiksem osa linnavolikogu poolt juba 2007. aastal heaks kiidetud projektist, mille kohaselt pidi valmima pikem trammiühendus liinil Lasnamäe (Seli) - Kesklinn. Kuluarvutused olid tehtud, kõrgeim otsustusorgan oli oma otsuse teinud... On põhjust küsida, mille taha on linnavalitsusel pugeda? Miks ei ole meil Lasnamäe trammi, mis pidanuks valmima just tänavu, nagu lubati veel 2011. aastal?

Veelkord - Tallinnasse tuleb ehitada uued trammiliinid, mis suunduvad Kesklinnast nii Haaberstisse, Järvele kui ka Lasnamäele. Just tramm on kõige kiirem, mugavam ja linnakeskkonda sobilikum ühistranspordiliik. Seal, kus asuvad suured elamumassiivid, on olemas kriitiline mass trammi kasutajaid. Aga seal, kuhu trammiliinide rajamine end ära ei tasu, sinna tuleb panna sõitma uued trollid. Mõlemad - nii trammid kui trollid - on võrreldes bussidega kordades kauem kestvad ühissõidukid. Seega on tegu selge investeeringuga tulevikku, mis tasub ennast ära.

Rohelisel energial liikuv ühistransport on meie tulevik. Loobume fossiilkütuste põletamisest ning alustame rohelise tuleviku kujundamist juba täna.

Varivalitsus
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare