Numbrid muidugi räägivad teist keelt: Tallinnas on ligikaudu 2000 aktiivset taksot ja kuni 1000 ringis privaatjuhte, kes litsentse, makse ja plafooni nagu tuld kardavad. Ehk takso iga 150 inimese kohta. Probleem on selles, et enamuse aja aastast nad seisavad ja ootavad. Kes järgmist klienti, kes aga reede õhtut või uut aastat. Nädalalõppudel ja eriti uusaastaööl aktiveerub taksojuhtide raskekahurvägi.

Täpsem oleks siiski märkida, et taksojuhid, need ametlikud ja korrektsed, uusaasta ööd ei ootagi. Sest nemad töötavad kehtiva ühistranspordiseaduse kammitsates, kus targad riigionud-tädid on otsustanud, et nad ei tohi hindu nõudluse-pakkumise kasvust lähtuvalt muuta. See tore reeglike aitab nii mõnelgi tublil taksojuhil aasta vahetudes töörügamise asemel napsukese kasuks otsustada. Ja aitab ühtlasi raha teenida neil, keda seadused kunagi millegi ees risti ette lööma ei sunni.

Niisiis, kuidas ja kust uusaastaööl taksot kiiresti saada? Siin tulevad appi talumehetarkus ja varasemate aastate kogemus. Suurim hulk ca 3000 taksost (nimetagem ka plafoonita piraate täna lihtsuse huvides tinglikult selle nimega), tiirutab uusaasta öösel kesklinnas. Praktika on näidanud, et kõige kiirem viis on saada takso otse tänavalt, unustades nii äpid kui telefoninumbrid.

Kui aga alles pittu minema asutate ja äärelinnas taksot vajate, tuleks kasutada äppe ja kiisusid. Tark teeb nii, et laadib alla nii privaatjuhte kaasavad Uberi ja Taxify äpid kui kindlasti ka Eesti suurima ligi 1700 taksot vahendava Taxigo äpi. Esimeses liigub arvatavasti umbes 100-200 autot, teises üle tuhande ja kolmandas suure tõenäosusega kõige rohkem taksosid.

Üks asi vajab selgitamist: kuigi enamus taksosid sõidavad Taxigo või Taxify äppides, ei tee seda kaugeltki kõik. Kui teate mõne oma lemmiktaksofirma numbrit, helistage ka neile, sest kiisu saab ekraanilt vaadata, kus ja millal autod vabanevad ja nii võite masina leida ka kiiremini kui äpist. Ahjaa, kui te olete aga moodne inimene nagu mina, kes igasugu nutikaid telefone juba ammu ei kasuta ning teil oma lemmiktaksot pole, siis valige oma nupufoniga Taxigo dispetšeri number. Seal on koos kõik Tallinna taksod ja Eda või Ege või mis selle kiisu nimi parasjagu on, kannab teile takso kohale!

Veel üks nipp äpikasutajatele: Taxigo äpis on nn olemas nn automaatotsingu nupp, mis tähendab, et võite panna telefoni ise automaatselt taksot otsima ja see ketrab täpselt nii kaua kuni vaba takso leitakse. Kasvõi pool tundi. Senikaua saate rahus viimast pitsi uue aasta ja kamraadide terviseks kummutada.

Nüüd siis ooteajast. Sellega on kõik nagu ikka. Vahetult pärast uusaastaööd 1-2h vältel vajate imet, kuid pärast seda on lootust takso leida suhteliselt ruttu. 10 minutiga. Niisiis, võtke rahulikult ja kiirustage aeglaselt.

Hind on uusaastaööl loteriiküsimus

Aga kui palju raha varuda? See on ilma naljata uusaastaööl paraku loterii küsimus. Kui veab, et satute ausa taksojuhi peale, kelle olete tellinud Taxigo äpist, olete õnneseen, sest nemad hindu ei tõsta. See oleks minu esimene valik. Vaid ühe erandiga: vältige võimalusel selliste firmade nagu Soodne Takso ja Uus Takso teenuseid, sest nende puhul on automaatne hind tavapärasest topelt kõrgem ja on karta, et uusaastaööl nad allahindlusi ei tee.

Kui teil vähem veab ja peate otsustama Taxify või Uberi kasuks, siis peate sõltuvalt kellaajast olema valmis vähemasti 3-4-kordseks hinnahüppeks. Sest ebaseaduslikult tegutsevate juhtide hinnastamist ükski seadus ei reguleeri ja kaevata pole hiljem kuhugi. Privaatjuhtide sotsiaalmeediafoorumites räägitakse isegi kuni 7-kordsetest hindadest. Taxify poolt partnerjuhtidele saadetud lühisõnum näitab, et 3-4-kordseid hindu soovitavad nad ka enda äpis sõitvatele ametlikele taksodele, kes peaks sellisel juhul taksomeetrid välja lülitama ja sõitma Taxify kontoris genereeritud ja tund tunnilt muutuvate äpihindadega. Kui plafooniga taksojuhid Taxify äpis sellise kampaaniaga kaasa peaks minema (ja kindlasti osad lähevad), siis sellisel juhul kujuneb kojusõit linnasüdamest Mustamäele keskmise 6 euro asemel ka ametliku taksoga 24 euroseks. Või isegi 40 euroseks.

Kui te aga pole äpikasutaja ja õnn taksot saada naeratab teile otse tänaval, siis olge valmis üllatusteks. Uusaastaööl linnasüdames muutuvad paljud taksojuhid kokkuleppevedajateks ja unustavad seadused. Teile üritatakse ka neis plafooniga autodes maha müüa tavapärasest kordi kibedamaid kokkuleppehindu. Kui tahate, siis sõitke ja makske. Kui tahate, sõitke ja jätke maksmata ning edastage ebaseaduslikku tulu nooliva taksojuhi andmed politseile. Kui ei taha üle maksta, kasutage äppe, kus keskselt hindasid ei kruvita.

Röövellikkus jutumärkides

Nüüd aga veel paar selgitavat sõna taustast. Ehk tegelikkuses tuleks juttu röövellikkusest võtta muidugi jutumärkides. Kui ma hiljuti arvutasin, kui palju teenib Tallinna keskmine taksojuht tunnis palka, oli tulem isegi mulle ehmatav. Selgus, et kui ta oma autoliisingud, amortisatsiooni, kütuse, 2-4 kordse hinnaga kindlustused, igapäevase autopesu, äppide ja taksofirmade lõivu maha arvestab, jääb keskmiselt järele ümmargune null. Seda keskmiselt, sest on ka neid juhte, kes teie koju toimetamise eest peale maksavad. Null eurot tunnis peaks minu andmetel olema üks madalamaid sissetulekuid taasiseseisvunud Eestis. Võrdluseks: Eestiga samal tasemel keskmine taksohind on meist viis korda väiksema keskmise palgaga Nigeerias, kus toit aastaringi puu otsas kasvab ning kus ei kulu ei riideid ega kütet. Ja Soomes ning mujal Põhjamaades saab selle raha eest, millega meil võib terve Tallinna läbi sõita, vaid hetkeks autosse istuda.

Seega makske, palju maksate, makske kasvõi neljakordselt, kuid ühegi ametliku taksojuhi aasta keskmist tunnitasu see paraku üle 0,001 eur ei tõsta. Saavad korra või kaks rohkem burgerit süüa ja kõik. Ja jätke viisakalt ikka tippi ka!

Aga aastat nukralt lõpetada oleks patt. Olgem siis rõõmsad, et kui vähemasti mitte kõik meie taksojuhid, siis vähemasti plafoonita privaatjuhidki saavad ühel ööl veidi magusamat elu nautida. Ja isegi kui taksojuhtide eluraskused teid ei köida, siis mõelgem korraks isekalt näiteks nii, et kui aastat heldelt alustada, siis ehk tuleb see väike lisakulu meile aasta vältel miljonikordselt tagasi!