•• Eesti on sattunud kriisi ja lahendusi ei paista. Tartu ja California Irvine’i ülikooli professor Rein Taagepera, kuidas teile tundub, kas oleks mõeldav ka teie kolmas tulemine poliitikasse?

Se­da kol­man­dat tu­le­mist ei hak­ka ma üld­se en­ne aru­ta­ma, kui tu­leb min­geid pak­ku­mi­si po­lii­ti­li­selt poo­lelt. Prae­gu ma ütlek­sin, et kriis on väik­sem kui tol­lal, mil ma Res Pub­li­ca­ga lii­tu­sin. Tol­lal ma tun­ne­ta­sin ühis­kond­lik­ku krii­si. Prae­gu on ai­nult ma­jan­dus­lik kriis, mis on osa maail­mak­rii­sist. On nä­ha, et maailm toi­bub ja ka Ees­ti toi­bub.

•• Juba näete, et Eesti toibub?

Maail­mas on põhi saa­vu­ta­tud ja miks ta peaks kii­res­ti üles mi­ne­ma, kui maail­ma üks hä­da­dest on liig­ne tar­bi­mis­meel­sus? Kui­gi ka tip­pa­jal oli Ees­tis ini­me­si, kes ela­sid puu­du­ses, on mul tun­ne, et kesk­mi­ne eest­la­ne ku­lu­tas ju­ba roh­kem, kui va­ja. Ma olen näi­nud, kui­das lap­sed poes on nii hä­be­ma­tult nõud­li­kud, et pea­vad ene­sestmõis­te­ta­vaks as­ju, mis mi­nu­le lap­sepõlves pol­nud kau­gelt­ki ene­sestmõis­te­ta­vad. Tal­vel lä­heb mui­du­gi ras­ke­maks – kütte­ku­lud suu­re­ne­vad. Siis tu­leb ilm­selt ka Ees­tis põhi kät­te.

•• Eesti rahva iibe kohta olete hoiatusi mitu korda välja käinud. Kas see teema võiks anda teile motivatsiooni riigiasjusse rohkem sekkuda?

Meie ii­ve on Eu­roo­pa koh­ta kesk­mi­ne, aga üld­rah­vaarv on oma­keel­se­te kul­tuu­ri­de koh­ta kõige ma­da­lam, kui Is­land väl­ja ar­va­ta. Kui ma roh­kem kui kord aas­tas ii­be­tee­mat ker­gi­tan, siis tu­leks vas­tu­reakt­sioon, et „a­hah, Taa­ge­pe­ra rat­su­tab jäl­le oma mee­lis­ho­bu­se­l”, ning see kao­taks mõju. Se­da saaks eda­si aja­da ai­nult kee­gi tei­ne ja ma saan sel­le­le kaa­sa ai­da­ta. Tih­ti nä­hak­se põhju­si ma­jan­du­ses ja po­lii­ti­kas, mi­na näen üld­kul­tuu­ri­li­si põhju­si.

Vä­ga häs­ti on sel­lest aru saa­nud Leo Kun­nas, kes kir­ju­tab, kui­das käi­tu­da isa­na. Ees­ti me­hed on tih­ti­pea­le min­gis võlts­me­he­lik­ku­se ka­re­das koo­ri­kus sees, mis nei­le ei meel­di, aga mil­lest nad ei os­ka väl­ja tul­la. Tu­le­va aas­ta met­saüli­koo­li tee­ma on ees­ti nai­ne ja ees­ti mees. Üks ees­ti aka­dee­mik on sel­le koh­ta ju­ba ar­va­must aval­da­nud, et mis mõtet sel­li­sel tee­mal on, meil ei ole mees­te ja nais­te va­he­lis­tes su­he­tes min­geid prob­lee­me. See on­gi Ees­ti ii­bep­rob­leem, et lei­dub kõrgelt­ ha­ri­tud ja mit­te nii kõrgelt ha­ri­tud ini­me­si, kes ar­va­vad, et Ees­ti mees- ja nais­su­he­tes po­le min­geid prob­lee­me. See po­le po­lii­ti­li­ne prob­leem. Mui­du­gi on va­ja võrd-õigus­lik­ku­se sea­du­si, aga sea­dus toi­mib ai­nult vas­ta­va kul­tuu­ri raa­mes. Ees­ti rah­vas kat­sub vä­ga pal­ju prob­lee­me la­hen­da­da uu­te sea­dus­te väl­jaand­mi­se­ga, mi­da nad ise ei täi­da. Kui kõik need, kes nõua­vad ees­ti kee­le kaits­mi­seks ran­ge­maid sea­du­si, kat­suk­sid ise ilu­sa­mat ees­ti keelt rää­ki­da, siis oleks ka­su. Kui nad ai­tak­sid akt­sen­di­ga rää­ki­val ve­ne­keel­sel ini­me­sel ees­ti kee­les kõnel­da, sel­le ase­mel et min­na üle oma puu­ve­ne kee­le­le, siis oleks ka ka­su.

•• Öeldakse, et parim tee majandushädadest väljapääsemiseks on hariduspoliitika. Meie ülikoolid üheski rahvusvahelises edetabelis ei ole. On see paratamatu?

Ala­ti võib pa­re­mi­ni te­ha, aga Tar­tu üli­kool on hea alus, kust eda­si min­na. Kõige tun­tum on üks Hii­nas koos­ta­tud ede­ta­bel, kus on 500 pa­re­mat üli­koo­li. On täit­sa võima­lik, et Tar­tu üli­kool on kus­kil 600 hul­gas. Kui nii ha­ka­ta mõtle­ma, siis 500 üli­koo­li kuue­le mil­jar­di­le ini­me­se­le ära ja­ga­da – see teeb ühe koo­li roh­kem kui kümne mil­jo­ni koh­ta. Mis sa hing ta­had? Jõuda Eu­roo­pas 200 pa­rema hul­ka on võima­lik, kui ta­ha­me 100 pa­re­ma hul­ka jõuda, pea­vad tei­sed end vä­ga lop­pi lask­ma. Tar­tu üli­koo­li­le ai­taks kaa­sa, kui oleks vä­hem õhust võetud unis­tu­si ja roh­kem konk­reet­seid plaa­ne. Keel­kond on väi­ke. Me pea­me kaa­lu­ma, kui­das saa­da väl­jast­poolt sis­se ka sel­li­seid õppejõude, kes aja jook­sul olek­sid val­mis ees­ti kee­les loen­guid pi­da­ma.

•• Kas esmane eesmärk peaks olema oma rahvuskeele alleshoidmine ja tabelitele mõtlemine peaks tulema pärast seda?

Me ri­kas­ta­me maail­ma­kul­tuu­ri sel­le­ga, et ole­me eri­li­sed. See ei tä­hen­da, et peaks maail­mast eral­du­ma. Mul­le va­hel tun­dub, na­gu toi­mik­sid eest­la­sed ka­hel gloo­bu­sel – üldg­loo­bu­sel ja Toot­si gloo­bu­sel, kus on suu­relt Paun­ve­re peal ja Ees­ti sel­le ümber. Eks amee­rik­las­tel ole ka oma Huck­le­ber­ry Fin­ni gloo­bus, aga see on nii suur, et maailm on seal kus­kil kõrval. Eest­las­tel on aga sel­gelt kaks eri gloo­bust. Maail­ma as­ju aru­ta­tak­se just­kui aru­kalt, aga Ees­ti as­ju aru­ta­des hüpa­tak­se tei­se gloo­bu­se juur­de. Päe­va­le­hes oli jut­tu (in­terv­juu Tiit Oja­soo­ga „Kunst­ni­ku roll on ärk­vel püsi­da”, EPL 18.07), kui­das Ees­ti numb­rip­laa­ti­de­ga au­tod lä­he­vad Hel­sin­gis parv­lae­va­le soo­me vii­sa­ku­se­ga, an­des üks­tei­se­le teed, ja tu­le­vad Tal­lin­nas väl­ja äär­mi­selt eba­vii­sa­kalt. Nii­su­gu­ne on tei­ne­kord sii­re maail­mag­loo­bu­selt Toot­si gloo­bu­se juur­de.   

•• Kas see kahel gloobusel toimimine kuidagi veel ilmneb?

Ei hoo­li­ta eri­ti tei­sest ini­me­sest, gloo­bu­sel ol­lak­se üksi. Joos­tak­se tei­se­le ini­me­se­le ot­sa ega mär­ga­ta ke­da­gi teist. Mul oli ei­le juh­tum, kui um­bes 12-aas­ta­ne laps oo­tas Võru tä­na­val ülek­äi­gu ko­hal üle­mi­ne­kut ja ma pea­tu­sin. Ja sel ajal, kui mi­na pea­tu­sin, sõitis mu ta­ga olev au­to hirm­kii­res­ti mi­nust möö­da ja oli vaid õnn, et laps oli sel het­kel veel mi­nu au­to ees. Oleks ta jõud­nud paar meet­rit kau­ge­ma­le, siis olek­sin mi­na sel­le­ga, et seis­ma jäin, te­ma tap­mi­se­le kaa­sa ai­da­nud. See juht män­gis lap­se elu­ga ve­ne ru­let­ti, et kas siis, kui ta pa­neb gaa­si põhja, jõuab en­ne möö­da, kui laps jõuab et­te as­tu­da. Mis po­lii­ti­list hoo­li­vust saab sel­li­ses ühis­kon­nas nõuda po­lii­ti­ku­telt? Me nõua­me ko­le pal­ju teis­telt ja sel­lepä­rast nõua­me sea­du­si, ar­va­tes, et tei­sed pea­vad neid täit­ma. Sel­le ase­mel et muu­ta oma kul­tuu­ri na­tu­ke hoo­li­va­maks teis­te ini­mes­te suh­tes, ala­tes pe­re­kon­na­liik­me­test. Kui eest­la­se­le ot­sa joos­ta, siis ta teab, kui­das käi­tu­da – ta ki­rub si­si­mas või ka poo­la­va­li­kult. Aga kui ol­la ebaeest­las­li­kult vii­sa­kas, siis ta on tih­ti­pea­le täie­li­kus se­ga­du­ses. Amee­ri­kas või Soo­mes, kui ini­me­se­le hoi­tak­se ust las­ti, siis ta ütleb „tä­na­n”. Sel­le­ga ol­lak­se ju­ba Ees­tis na­tu­ke roh­kem har­ju­nud, aga ütel­da „tä­nan!” on eest­la­se­le vä­ga ras­ke.

Tei­ne asi, mis te­da se­ga­dus­se ajab, on kii­tu­sea­val­dus. Ütled amee­rik­la­se­le komp­li­men­di, siis ta vas­tab „tä­na­n” ja on­gi kõik. Eest­la­ne hak­kab ik­ka vas­tu vaid­le­ma, et ega mul ik­ka nii ilus särk ei ole. Vä­ga ras­ke on eest­la­se­le ka va­ban­da­mi­ne. Sel­leks tu­leks sui­sa kee­le­li­selt mi­da­gi väl­ja mõel­da. Ing­li­se kee­les on sõna „sor­ry” vä­ga hea – mul on kah­ju. Ei ha­ka­ta süüd pai­gu­ta­ma. Nad võik­sid öel­da ka „ex­cu­se me” – ma va­ban­dan, aga siis ma si­sen­dan, et mi­na olin kok­kupõrke peapõhjus­ta­ja. Peaks „va­ban­dus­t” ase­mel min­gi neut­raal­se­ma sõna väl­ja mõtle­ma.

•• Paratamatult on ka juhid sellest kultuurist mõjutatud. Kui me vaatame oma eliiti — poliitikuid, tippametnikke —, siis kas nende ettevalmistus on piisav praeguses olukorras toimetulekuks?

On tea­tav va­he esi­me­se ja kol­man­da põlve ha­rit­la­se va­hel. See an­nab ik­ka tun­da, et po­le tei­se-kol­man­da põlve äri­me­hi ja po­lii­ti­kuid. On va­ja iseen­da loo­ja­te uuen­dus­meel­sust, aga nen­de ta­sa­kaa­lus­ta­mi­seks sel­li­seid, kel­lel on võtta mit­me su­gupõlve har­ju­mu­sed ühis­kon­nae­lus. Ma ik­ka võrd­len Ees­ti ja Soo­me vä­ge­de ülem­ju­ha­ta­jaid 1939.

Ühelt poolt Lai­do­ner, ta­lu­po­ja pe­rest, kes läks opor­tu­nist­li­kult ve­ne us­ku. Ise­teh­tud mees. Tei­selt poolt va­bahär­ra Man­ner­heim, kes võis oh­vit­se­re oma su­gu­puus lu­ge­da kes teab kui kau­ge­le. Kui asi lä­heb tõsi­seks, siis üks teeb kai­ne kaa­lut­lu­se, et me ei suu­da vas­tu pi­da­da, ja tei­ne teeb mit­te nii kai­ne ar­ves­tu­se, et me pea­me vas­tu pi­da­ma ka siis, kui me just na­gu ei suu­daks. Ime küll, tu­le­mus on see, et ebamõist­lik vas­tu­pa­nu an­nab siis­ki min­geid tu­le­mu­si, ja need me­hed, ke­da Lai­do­ner võinuks saa­ta võit­lus­se, pi­da­sid oma võit­lu­se Sak­sa mund­ris. On ebamõist­lik käi­tu­da lii­ga mõist­li­kult. Esi­me­se­le tä­hen­du­se­le mõist­li­kust käi­tu­mi­sest peab li­sa­ma ene­sevää­ri­ku­se ja mo­raa­li­fak­to­rid. Kõik need are­ne­vad sta­biil­se­tes pe­re­kon­da­des aja jook­sul. Aga il­ma iga­su­gus­te il­lu­sioo­ni­de­ta Ve­ne­maa suh­tes – kläh­vi­mist on prae­gu kau­gelt lii­ga pal­ju.

•• Eesti räägib valjult, aga tegudes…

Ei mak­sa roh­kem kläh­vi­da, kui ole­me val­mis te­gu­de­ga väl­ja lu­nas­ta­ma. See keh­tib iga mat­si koh­ta, kes Ve­ne­maa koh­ta mi­da­gi üleo­le­valt ütleb, aga po­le val­mis tõst­ma Ees­ti kait­se­ku­lu­tu­si ka­he prot­sen­di­ni SKT-st. Amee­ri­ka pre­si­dent Ted­dy Roo­se­velt ütles sa­ja aas­ta eest, et rää­gi vaik­selt ja kan­na suurt nuia.

Soo­me rää­ki­miss­tiil ja kait­se­ku­lud on oma­va­hel pa­re­mas kooskõlas kui Ees­ti pu­hul. Ja se­da mit­te po­lii­ti­ku­te ta­se­mel. Mees tä­na­valt on val­mis vä­ga kõvas­ti Ve­ne­maa suu­nal sõna võtma, aga kui asi jõuab isikliku kait­se­val­mi­du­se­ni näi­teks kait­se­lii­du ridades, tõmma­tak­se vä­ga kii­res­ti sa­ba jal­ge va­he­le.

•• Läheme teie lemmikteemadele lähemale, milleks on valimised ja erakonnad. Kostnud on hääli, et erakonnad pole kuigi head rahva tahte esindajad.

Ko­gu see de­batt toi­mus nüüd taas Toot­si gloo­bu­sel. Ku­nas ja kus siis era­kon­nad on edu­ka­mad ol­nud rah­va esin­da­mi­sel? Era­kon­nad po­le­gi kui­gi head rah­va tah­te esin­da­jad, ai­nult et pa­re­mat po­le lei­tud. Küsi­mus po­le reeg­li­tes, vaid po­lii­ti­li­ses kul­tuu­ris. Se­da õpib vaid aas­takümne­te jook­sul. Aga sel­leks peab igal päe­val kat­su­ma te­ha mi­da­gi na­tu­ke pa­re­mi­ni kui eel­ne­val.

••  Kui viimati teile helistasin, siis olite oma kabinetis. Kas siis juuli lõpus on teil ülikoolis nii palju tööd?

Pi­pi Pikk­su­kal pol­nud koo­li­va­heae­gu, sest ta ei käi­nud koo­lis. Ja mi­nul ei ole su­vel puh­kust, sest ma olen pen­sionär.