Rein Taagepera: eestlased tegutseks justkui kahel gloobusel
•• Eesti on sattunud kriisi ja lahendusi ei paista. Tartu ja California Irvine’i ülikooli professor Rein Taagepera, kuidas teile tundub, kas oleks mõeldav ka teie kolmas tulemine poliitikasse?
Seda kolmandat tulemist ei hakka ma üldse enne arutama, kui tuleb mingeid pakkumisi poliitiliselt poolelt. Praegu ma ütleksin, et kriis on väiksem kui tollal, mil ma Res Publicaga liitusin. Tollal ma tunnetasin ühiskondlikku kriisi. Praegu on ainult majanduslik kriis, mis on osa maailmakriisist. On näha, et maailm toibub ja ka Eesti toibub.
•• Juba näete, et Eesti toibub?
Maailmas on põhi saavutatud ja miks ta peaks kiiresti üles minema, kui maailma üks hädadest on liigne tarbimismeelsus? Kuigi ka tippajal oli Eestis inimesi, kes elasid puuduses, on mul tunne, et keskmine eestlane kulutas juba rohkem, kui vaja. Ma olen näinud, kuidas lapsed poes on nii häbematult nõudlikud, et peavad enesestmõistetavaks asju, mis minule lapsepõlves polnud kaugeltki enesestmõistetavad. Talvel läheb muidugi raskemaks – küttekulud suurenevad. Siis tuleb ilmselt ka Eestis põhi kätte.
•• Eesti rahva iibe kohta olete hoiatusi mitu korda välja käinud. Kas see teema võiks anda teile motivatsiooni riigiasjusse rohkem sekkuda?
Meie iive on Euroopa kohta keskmine, aga üldrahvaarv on omakeelsete kultuuride kohta kõige madalam, kui Island välja arvata. Kui ma rohkem kui kord aastas iibeteemat kergitan, siis tuleks vastureaktsioon, et „ahah, Taagepera ratsutab jälle oma meelishobusel”, ning see kaotaks mõju. Seda saaks edasi ajada ainult keegi teine ja ma saan sellele kaasa aidata. Tihti nähakse põhjusi majanduses ja poliitikas, mina näen üldkultuurilisi põhjusi.
Väga hästi on sellest aru saanud Leo Kunnas, kes kirjutab, kuidas käituda isana. Eesti mehed on tihtipeale mingis võltsmehelikkuse karedas koorikus sees, mis neile ei meeldi, aga millest nad ei oska välja tulla. Tuleva aasta metsaülikooli teema on eesti naine ja eesti mees. Üks eesti akadeemik on selle kohta juba arvamust avaldanud, et mis mõtet sellisel teemal on, meil ei ole meeste ja naiste vahelistes suhetes mingeid probleeme. See ongi Eesti iibeprobleem, et leidub kõrgelt haritud ja mitte nii kõrgelt haritud inimesi, kes arvavad, et Eesti mees- ja naissuhetes pole mingeid probleeme. See pole poliitiline probleem. Muidugi on vaja võrd-õiguslikkuse seadusi, aga seadus toimib ainult vastava kultuuri raames. Eesti rahvas katsub väga palju probleeme lahendada uute seaduste väljaandmisega, mida nad ise ei täida. Kui kõik need, kes nõuavad eesti keele kaitsmiseks rangemaid seadusi, katsuksid ise ilusamat eesti keelt rääkida, siis oleks kasu. Kui nad aitaksid aktsendiga rääkival venekeelsel inimesel eesti keeles kõnelda, selle asemel et minna üle oma puuvene keelele, siis oleks ka kasu.
•• Öeldakse, et parim tee majandushädadest väljapääsemiseks on hariduspoliitika. Meie ülikoolid üheski rahvusvahelises edetabelis ei ole. On see paratamatu?
Alati võib paremini teha, aga Tartu ülikool on hea alus, kust edasi minna. Kõige tuntum on üks Hiinas koostatud edetabel, kus on 500 paremat ülikooli. On täitsa võimalik, et Tartu ülikool on kuskil 600 hulgas. Kui nii hakata mõtlema, siis 500 ülikooli kuuele miljardile inimesele ära jagada – see teeb ühe kooli rohkem kui kümne miljoni kohta. Mis sa hing tahad? Jõuda Euroopas 200 parema hulka on võimalik, kui tahame 100 parema hulka jõuda, peavad teised end väga loppi laskma. Tartu ülikoolile aitaks kaasa, kui oleks vähem õhust võetud unistusi ja rohkem konkreetseid plaane. Keelkond on väike. Me peame kaaluma, kuidas saada väljastpoolt sisse ka selliseid õppejõude, kes aja jooksul oleksid valmis eesti keeles loenguid pidama.
•• Kas esmane eesmärk peaks olema oma rahvuskeele alleshoidmine ja tabelitele mõtlemine peaks tulema pärast seda?
Me rikastame maailmakultuuri sellega, et oleme erilised. See ei tähenda, et peaks maailmast eralduma. Mulle vahel tundub, nagu toimiksid eestlased kahel gloobusel – üldgloobusel ja Tootsi gloobusel, kus on suurelt Paunvere peal ja Eesti selle ümber. Eks ameeriklastel ole ka oma Huckleberry Finni gloobus, aga see on nii suur, et maailm on seal kuskil kõrval. Eestlastel on aga selgelt kaks eri gloobust. Maailma asju arutatakse justkui arukalt, aga Eesti asju arutades hüpatakse teise gloobuse juurde. Päevalehes oli juttu (intervjuu Tiit Ojasooga „Kunstniku roll on ärkvel püsida”, EPL 18.07), kuidas Eesti numbriplaatidega autod lähevad Helsingis parvlaevale soome viisakusega, andes üksteisele teed, ja tulevad Tallinnas välja äärmiselt ebaviisakalt. Niisugune on teinekord siire maailmagloobuselt Tootsi gloobuse juurde.
•• Kas see kahel gloobusel toimimine kuidagi veel ilmneb?
Ei hoolita eriti teisest inimesest, gloobusel ollakse üksi. Joostakse teisele inimesele otsa ega märgata kedagi teist. Mul oli eile juhtum, kui umbes 12-aastane laps ootas Võru tänaval ülekäigu kohal üleminekut ja ma peatusin. Ja sel ajal, kui mina peatusin, sõitis mu taga olev auto hirmkiiresti minust mööda ja oli vaid õnn, et laps oli sel hetkel veel minu auto ees. Oleks ta jõudnud paar meetrit kaugemale, siis oleksin mina sellega, et seisma jäin, tema tapmisele kaasa aidanud. See juht mängis lapse eluga vene ruletti, et kas siis, kui ta paneb gaasi põhja, jõuab enne mööda, kui laps jõuab ette astuda. Mis poliitilist hoolivust saab sellises ühiskonnas nõuda poliitikutelt? Me nõuame kole palju teistelt ja sellepärast nõuame seadusi, arvates, et teised peavad neid täitma. Selle asemel et muuta oma kultuuri natuke hoolivamaks teiste inimeste suhtes, alates perekonnaliikmetest. Kui eestlasele otsa joosta, siis ta teab, kuidas käituda – ta kirub sisimas või ka poolavalikult. Aga kui olla ebaeestlaslikult viisakas, siis ta on tihtipeale täielikus segaduses. Ameerikas või Soomes, kui inimesele hoitakse ust lasti, siis ta ütleb „tänan”. Sellega ollakse juba Eestis natuke rohkem harjunud, aga ütelda „tänan!” on eestlasele väga raske.
Teine asi, mis teda segadusse ajab, on kiituseavaldus. Ütled ameeriklasele komplimendi, siis ta vastab „tänan” ja ongi kõik. Eestlane hakkab ikka vastu vaidlema, et ega mul ikka nii ilus särk ei ole. Väga raske on eestlasele ka vabandamine. Selleks tuleks suisa keeleliselt midagi välja mõelda. Inglise keeles on sõna „sorry” väga hea – mul on kahju. Ei hakata süüd paigutama. Nad võiksid öelda ka „excuse me” – ma vabandan, aga siis ma sisendan, et mina olin kokkupõrke peapõhjustaja. Peaks „vabandust” asemel mingi neutraalsema sõna välja mõtlema.
•• Paratamatult on ka juhid sellest kultuurist mõjutatud. Kui me vaatame oma eliiti — poliitikuid, tippametnikke —, siis kas nende ettevalmistus on piisav praeguses olukorras toimetulekuks?
On teatav vahe esimese ja kolmanda põlve haritlase vahel. See annab ikka tunda, et pole teise-kolmanda põlve ärimehi ja poliitikuid. On vaja iseenda loojate uuendusmeelsust, aga nende tasakaalustamiseks selliseid, kellel on võtta mitme sugupõlve harjumused ühiskonnaelus. Ma ikka võrdlen Eesti ja Soome vägede ülemjuhatajaid 1939.
Ühelt poolt Laidoner, talupoja perest, kes läks oportunistlikult vene usku. Isetehtud mees. Teiselt poolt vabahärra Mannerheim, kes võis ohvitsere oma sugupuus lugeda kes teab kui kaugele. Kui asi läheb tõsiseks, siis üks teeb kaine kaalutluse, et me ei suuda vastu pidada, ja teine teeb mitte nii kaine arvestuse, et me peame vastu pidama ka siis, kui me just nagu ei suudaks. Ime küll, tulemus on see, et ebamõistlik vastupanu annab siiski mingeid tulemusi, ja need mehed, keda Laidoner võinuks saata võitlusse, pidasid oma võitluse Saksa mundris. On ebamõistlik käituda liiga mõistlikult. Esimesele tähendusele mõistlikust käitumisest peab lisama eneseväärikuse ja moraalifaktorid. Kõik need arenevad stabiilsetes perekondades aja jooksul. Aga ilma igasuguste illusioonideta Venemaa suhtes – klähvimist on praegu kaugelt liiga palju.
•• Eesti räägib valjult, aga tegudes…
Ei maksa rohkem klähvida, kui oleme valmis tegudega välja lunastama. See kehtib iga matsi kohta, kes Venemaa kohta midagi üleolevalt ütleb, aga pole valmis tõstma Eesti kaitsekulutusi kahe protsendini SKT-st. Ameerika president Teddy Roosevelt ütles saja aasta eest, et räägi vaikselt ja kanna suurt nuia.
Soome rääkimisstiil ja kaitsekulud on omavahel paremas kooskõlas kui Eesti puhul. Ja seda mitte poliitikute tasemel. Mees tänavalt on valmis väga kõvasti Venemaa suunal sõna võtma, aga kui asi jõuab isikliku kaitsevalmiduseni näiteks kaitseliidu ridades, tõmmatakse väga kiiresti saba jalge vahele.
•• Läheme teie lemmikteemadele lähemale, milleks on valimised ja erakonnad. Kostnud on hääli, et erakonnad pole kuigi head rahva tahte esindajad.
Kogu see debatt toimus nüüd taas Tootsi gloobusel. Kunas ja kus siis erakonnad on edukamad olnud rahva esindamisel? Erakonnad polegi kuigi head rahva tahte esindajad, ainult et paremat pole leitud. Küsimus pole reeglites, vaid poliitilises kultuuris. Seda õpib vaid aastakümnete jooksul. Aga selleks peab igal päeval katsuma teha midagi natuke paremini kui eelneval.
•• Kui viimati teile helistasin, siis olite oma kabinetis. Kas siis juuli lõpus on teil ülikoolis nii palju tööd?
Pipi Pikksukal polnud koolivaheaegu, sest ta ei käinud koolis. Ja minul ei ole suvel puhkust, sest ma olen pensionär.