Repliik: muusika ei sobi? Kirjuta loodusest!
Valikute vähendamine viib varem või hiljem mingi ootamatu ebameeldivuseni. Nii on juhtunud ka põhikooli lõpueksamitega. Kuulmispuudega lapsed pannakse emakeele riigieksamil testi osana kirjutama kirjandit „Muusika noorte elus” ja muid variante polegi (EPL 7.7). Mitte et kuulmispuudega noortel üldse muusika kui kultuurinähtusega kokkupuuteid poleks, aga see teema paneb nad halvemasse seisu ja just nagu osatab nende puude kallal. Eriti kohatu tundub see, et valdav enamus keeletesti küsimusi olid just muusikateemalised. Selles eas on noortel niigi palju komplekse. Kõik see oleks olnud olemata, kui säilinuks selline süsteem nagu minu põhikooli lõpetamise ajal rohkem kui kaks kümnendit tagasi. Siis valisime arvukate kirjanditeemade seast ja igaüks võis endale sobiliku leida. Ei sobi muusika? Olgu, kirjuta loodusest!