15.08.2016, 18:55
Üks küsimus presidendikandidaadile: kas riik peab ise korraldama rongi- ja laevaliiklust?
Kui eelmine küsimus puudutas selgelt presidendi funktsioone ehk välissuhtlust, siis loodame läbi konkreetsete küsimuste avada kandidaatide mõtteid ja vaateid ka küsimustes, kus presidendil sekkumisruumi vähem. Praegu erutab inimesi selgelt Saaremaa ja Hiiumaa ühenduse ümber sündiv.
FOTO:
Nii praami- kui reisirongiliiklus on ju regionaalpoliitika - puhtalt turumajanduslikul loogikal kumbki teenus võib-olla ei toimiks ning pileti hinda doteerib maksumaksja mõlemal juhul väga suures ulatuses. Kas riik võiks tulevikus anda praamide ja rongide opereerimise erakätesse? See kõlab mõistlikult. Riigina peame teenuse tagama igal juhul ja kompromissideta, aga riik ei liiklust ise opereerima. Nii Elroni rongiteenus kui Tallinna Sadama praamide opereerimine tuleks panna konkursile. Kui turul leidub ettevõte või ettevõtted, kes suudavad pakkuda opereerimisteenust odavamalt ja kvaliteetsemalt, siis on ju hästi.
Riik peab tegelema laevaühendustega Hiiumaale ja Saaremaale. Tänu riigi sekkumisele on hinnad praamiliikluses talutaval tasemel ja seetõttu on saartel ka tööd ja leiba. Ka reisirongiliiklus püsib riiklikel toetusrahadel.
Riik võib tõesti omada ise laevu aga võib ka selle töö erasektorilt osta. Viimane on mõistlik juhul, kui erasektoris oleks siinkohal konkurents. Kui konkurentsi pole, siis ei jäägi midagi muud üle, kui riigile laevad ehitada.
Riik võib tõesti omada ise laevu aga võib ka selle töö erasektorilt osta. Viimane on mõistlik juhul, kui erasektoris oleks siinkohal konkurents. Kui konkurentsi pole, siis ei jäägi midagi muud üle, kui riigile laevad ehitada.
Laeva- ja rongiühendus korraldavate ettevõtete näol on tegemist strateegiliste ettevõtetega, mis tegutsevad loomuliku monopolina. Parima teenuse tagamiseks võiks sellised ettevõtted kuuluda riigile või peaks riigil olema ettevõttes vähemalt enamusosalus. Kuigi Tallinna Sadama ja Estonian Airi probleemide taustal on paljude usk kõikuma löönud, usun ma, et riik võib olla hea peremees ning juhtida riigiettevõtet nii, et tagatud oleks hea teenusekvaliteet mõistlike kuludega.
Teenuste pakkumine peab olema eraettevõtluse pärusmaa, aga teatud vajalikke teenuseid (näiteks lennu- või laevaliine) võib riik siiski subsideerida.
Esimene küsimus on, et mis on siin riigi huvi? Riigi huvi peab olema see, et inimestele on vajalikud ja soovitud liikumisvõimalused tagatud. Teine küsimus, et kuidas seda teha? See on eeskätt poliitilise valiku koht. Mina suur riigikapitalismi toetaja ei ole, riik ei peaks reeglina tegelema asjadega, millega eraettevõtja saab paremini hakkama. Probleemide ainus lahendus ei ole alati ise tegemine.