Oma panuse teavitamisse andsid ka riigiasutused. Näiteks levitas maanteeamet internetis spetsiaalseid õppevideoid ja jagas ajalehtede vahel vihikuid, milles peamisi uusi reegleid üksikasjalikult selgitati. Kuna asi jäi ikkagi segaseks, lükkas riigikogu väikse fiasko saatel seaduse jõustumise pooleks aastaks edasi. Nüüd on see päev siis lõpuks käes, ent suur osa liiklejaid ei tea endiselt, mis, kuidas ja mispärast ikkagi täpselt muutub.

Sõbrad ja töökaaslased arutavad, argumenteerivad, vaidlevad ja teinekord muigavad isegi veidi õelutsevalt, et kuidas hakkab politsei mõõtma ja karistama uue pikivahereegli rikkujaid. Või neid, kes trammiteelt vasakule keerajat läbi ei lase või kelle kõrvalistuja istme peatugi on kaks sentimeetrit liiga kõrgel. Kas politsei seisab stopperiga maantee ääres? Kuidas arvestatakse seda, kas sebrale astunud jalakäija ja autojuhi vahel oli silmside või ei? Kas peatoe kõrgust mõõdetakse mõõdulindiga?

Vastus on lihtsamast lihtsam: üldjuhul ei kavatsegi politsei hakata selliste tehniliste normide rikkujaid trahvima. Olen täiesti kindel, et alust kartuseks, nagu kavatseks politsei tänasest juurde tulnud võimaluste alusel teadmatuses autojuhte karistama hakata, ei ole.

Vale kõrgusega peatugi

Olgem ausad, pikivahe reegel kehtib ka praegu – lihtsalt uues seaduses on mõõtühikuks sekund, vanas meeter. Teate te kedagi, kes teaks kedagi, kes oleks saanud vale pikivahe eest trahvi? Tõenäoliselt mitte. Usutavasti ei hakka politsei trahviraha koguma ka valel kõrgusel peatoega sõitjatelt. Ehkki sisulise eesmärgi poolest on selline norm täiesti arusaadav, jääb selle rikkujate karistamine eeldatavalt kategooriasse: streetracer’ite kottimine.

Lõppkokkuvõttes ei ole ju (vähemalt loodetavasti) uue liikluseeskirja otsene eesmärk hakata senisest rohkem ja karmimaid trahve koguma, vaid ikkagi öelda inimestele, kuidas on nende enda jaoks kõige ohutum liigelda. See tähendab, et õige pikivahe hoidmine ja peatoe õigele kõrgusele sättimine peab sööbima juba juhi alateadvusse. See ongi eeskirja eesmärk!

Nii et enne kui te täna autorooli istute, vaadake üle, kas kõik tuled töötavad, kas peatugi on õigel kõrgusel, kas tõkiskingad ja ohutusvest on olemas ning tulekustuti kontroll tehtud. Liigeldes kas autojuhi, kaassõitja, ratturi või jalakäijana võtke asja rahulikult ja arvestage teisi.

Kui pikivahe tundub olevat liiga väike, laske järele. Ja mitte sellepärast, et muidu ähvardab teid trahv, vaid ikka selleks, et oleks ohutum ja mugavam liigelda. Chill!