Valimisotsuste mõjutamine:

Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seadus (KOVVS) päris esimene lõige ütleb, et hääletamine peab olema salajane. Paragrahvid 40-45 sätestavad hulgali-selt nõudeid, mis peaksid tagama valimistoimingu salajasuse. Kuuenda parag-rahvi teine lõige agitatsiooni hääletamisruumis ja ruumides mille kaudu valija siseneb hääletamisruumi, ikka selleks, et tagada hääletamise salajasus. Samas e-hääletamisel arvuti taga saab valija hääletada kasvõi survestatud sundseisundis, ähvarduse all, või siis vahetu kontrollitava teenusena mingi hüve eest. Seega nii-kaua kui on lubatud e-valimine ei ole võimalik tagada sellesama seaduse esimest nõuet, et valimine peab olema salajane. Samuti on mõttetud kõik paragrahvid, mis määratlevad nõudeid valimiste salajasuse saavutamiseks. E-valimiste turvali-sus tehnilistes lahendustes ei ole samuti kaugeltki tagatud. Ehk siis e-valimine hetkel pakutaval viisil ei tohi olla lubatud.

Võrdsed võimalused kandideerida:

KOVVS ei sea valimistel kandideerijaid sugugi mitte võrdsesse seisu. Lisaks pro-fessionaalsele tehnilisele toele, millega poliitiliste erakondade peakontorid oma nimekirjas kandideerijate valimiskampaaniaid toetavad, on väga suur erinevus kampaaniate rahastamises. Nimelt KOVVS §60 lg2 p.3 ütleb, et erakondade va-limiskampaaniaid võib muuhulgas rahastada ka eraldiste arvelt riigi eelarvest. Lihtsalt öeldes tähendab see seda, et erakondade “nägude galeriid” tänavatel va-limiste eel on üles pandud maksumaksja raha eest. Samas valimisliidud ja üksik-kandidaadid ei saa mingit abi.

Lisaks ei tohi valimisliidud ja üksikkandidaadid annetusi vastu võtta ei juriidilistelt isikutelt ega isegi erakondadelt, kui mõnel sel-line abistamise soov peaks olema. Seega õigluse jalule seadmiseks tuleb valimis-kampaania reeglid üles ehitada nii, et konkureeriksid ideed ja usaldus, mitte ra-hastajate rahakoti paksus. Raske rahakotiga saavutatud valimisvõit tuleb võimul olles tasa teenida. See aga enamasti on räiges vastuolus avalikkuse huvidega.

Hääletutulemusega manipuleerimine:

Kõige suurem valimistulemusega manipuleerimine toimub kandidaatide nimekir-jadega manipulatsiooni kaudu. Nimelt kogu nimekirja kandidaatidele antud hää-led lähevad tegelikult nimekirja liidritele, kes reaalselt volikogu koha vastu võta-vad ja nii mitmele, kui mitu volikogu mandaati kogu nimekirjale antud häälte hulk välja annab.

Eriti räigeks muutub manipulatsioon olukorras, kus nimekirja-desse sätitakse tuntud avaliku elu tegelased või tuntud Riigikogu liikmed, kellel pole kavatsustki Tallinnast ära tulla, kuid kellele naiivsed inimesed annavad hul-ga hääli. Nende häälte toel tõmmatakse volikogusse hulga kandidaate, kes ise on võibolla vaid mõnikümmend häält saanud. Selline süsteem on ebaõiglane ka nen-de paljude kandidaatide osas, kes poolvägisi nimekirjadesse meelitatakse ja kellel tulenevalt oma mitteavalikust tegevusest pole lootustki tegelikult valituks saada, vaatamata sellele, kui tublid inimesed nad on. Kõige selle lollitamise ärahoidmi-seks tuleb nimekirjade valimine asendada isikuvalimisega. Igaühel on hääli ainult niipalju, kui ta ise saab. Kandidaadiks seab igaüks ise ennast üles, kui ta on ka tegelikult valmis volikogu töös osalema. Kaob ära mõte “poliitbroilereid” kasutada. Volikokku pääsevad sellisel juhul vaid kõige suuremat usaldust pälvivad kandidaadid. Lisaks eelloetletule, kui iga kandidaat saab isiklikult oma mandaadi, ei ole ta sunnitud valitsuskoalitsiooni moodustamisel arvestama poliitiliste era-kondade ambitsioonidega. Enam saadud häältega valituks osutunud saavad oma parima äranägemise järgi kokku panna koalitsioon, kes parimal viisil peaks hak-kama saama kohalike huvide eest seismisega ja linnaelu juhtimisega. Ka vastutus oma tegude ja otsuste eest on isiklik ja reaalne, mitte niinimetatud poliitiline era-kondlik vastutus, millel puudub sisu.

Nõuded kandidaadile:

Asjakohase seaduse kohaselt ei või kandideerida isikud, kes on kohtu poolt süüdi mõistetud kuriteos ja kannab vanglakaristust. See piirang tähendab seda, et peale vanglast vabanemist sobib selline isik suurepäraselt kasvõi linnapeaks. Tahtlikus kuriteos, eriti varavastases tahtlikus kuriteos süüdi mõistetud isikutele peab ava-like vahendite üle otsustamine jääma suletuks.

Eelnimetatud eesmärkide saavutamiseks ei ole mõistlik tuge otsida poliitilistelt erakondadelt, eriti Riigikokku kuuluvatelt erakondadelt. Selline seadustik kehtib-ki ju nende võimu põlistamiseks ja uute tulijate võimaluste piiramiseks. Selliste seaduseparandusteni võime pikapeale jõuda vaid erakondadega mitte seotud va-limisliite toetades ja kodanikuaktiivsust kasvatades. Seega mõtestage oma tege-vus või tegevusetus nii, et sellel oleks teile vastuvõetav mõju, ning realiseerige see juba eelseisvatel valimistel.