Täna kogunenud Sotsiaaldemokraatliku Erakonna Tallinna piirkonna juhatus kutsus Katrin Saksa tagasi Tallinna volikogu aseesimehe kohalt.

Miks otsustas SDE Tallinna piirkonna juhatus Katrin Saksa volikogu aseesimehe kohalt tagasi kutsuda?
Juhatuse liige Lauri Laats tegi juhatusele ettepaneku kutsuda Katrin Saks sellelt kohalt tagasi ja see küsimus ka läbi hääletati. Kui minna süvitsi, siis võiks veel lisada, et kuna juhatuse konsensuslik soov on jätkata koalitsioonis, peame tegema ka mingid valikud, kuidas me jätkame.

Kas Laats põhjendas ka kuidagi, miks peaks seda küsimust hääletama või võib selle ettepaneku teha ka ilma põhjenduseta?
Esiteks saab seda teha kindlasti ka nii, aga üldjuhul peab juhatuse liige selle ära põhjendama. Põhjendus oli lihtne – see (Katrin Saksa kriitika SDE-Keskerakonna koalitsiooni aadressil – toim) segab koalitsiooni eesmärkide elluviimist.

Kui üksmeelne juhatuse otsus oli?
Üheksa Saksa tagasikutsumise poolt, kuus vastu.

Pidi Saks juhatusele ka kuidagi põhjendama oma väljaütlemisi?
Jaa, kindlasti. Oleme seda mitu juhatust arutanud ja kas tema põhjendused olid veenvad või mitte, näitab ka juhatuse häälte jagunemine. Tema arvates tuleks esiteks kaaluda koalitsioonis jätkamist ja teiseks ei ole koostöö Keskerakonnaga vastaval tasemel.

Ja see kui inimene kritiseerib ning avaldab arvamust koalitsiooni kohta, kahjustab ta selle tegevust niivõrd, et ta tuleb ametist tagasi kutsuda?
Asi ei ole selles, et ta arvamust avaldas. Kui ma kritiseerin siin praegu, et Keskerakonnaga ühes koalitsioonis olemine ei ole meelakkumine ja see on keeruline protsess, sest erakondade sünnilood on olnud ja arengud erinevad, siis seda kriitikat ei oota mingil juhul hukkamõistmine. Aga küsimus on selles, et kui oled koalitsioonis teatud ametikohtadel, siis pigem otsitakse küsimustele vastuseid kõigepealt koalitsiooninõukogu laua taga ja kui sealt neid ei tule, minnakse sellest rääkima mujal või minnakse koalitsioonist minema.

Asi on siis selles, et Saks ei oleks tohtinud hakata koalitsiooni mustama avalikkuse ees?
No jah, kindlasti ja selge on see, et kui me tahame ellu viia oma erakonna poolt valijatele antud lubadusi ja kui oleme sõlminud koalitsioonilepingu neljaks aastaks, siis üheksa kuud peale koalitsiooni minekut ja mõned kuud enne valimisi võib seda võtta natuke – see on minu isiklik arvamus –ka personaalse valimiskampaaniana.

Kas see oleks midagi muutnud, kui Saks ei oleks lahkunud Tallinn 2011 nõukogust, vaid oleks jäänud kriitikaga juttude tasemele?
Kindlasti mitte. Tema äratulek Tallinn 2011 nõukogust oli väga õige samm, sest nõukogu kõrvaltvaatajana võin öelda, et kriitikat sinna jätkuks meil kõigil ja mitte selles pole küsimus. Asi on ikka selles, kuidas püstitatakse peale seda (Saksa ütlemisi – toim) üldse igasugune koostöö. Kui inimene ei taha olla ühes nõukogus, läheb ta sealt ära, selles pole küsimus.

Mis Katrin Saksast nüüd edasi saab, leiab ta uue ameti?
Volikogu aseesimehe koht on koalitsioonileppega kokku lepitud poliitiline ametikoht. Inimene jätkab Tallinna volikogu liikmena, kuhu ta on rahva poolt valitud. Seal olemist ei saa meie kahtluse alla panna, kuigi me ei tahagi seda teha.

Uutest kandidaatidest. Kes need võiksid olla?
Neid saab olla ainult nii palju, kui meid volikogus on – kaheksa. Täna võeti juhatuses aeg maha, homme räägime edasi, mõtleme läbi ja toome oma kandidaadid lavale.

Te ise oleksite nõus selle ametikoha võtma?
Ütlen kohe otse ära, et Andres Anvelt selle koha peale kindlasti ei kandideeri, kuna ta teeb muud tööd. Selle koha täitmine tähendab tõsist hommikust õhtuni tööl käimist ja minu teised tööd jääks siis tegemata.