“Elektrienergia tarbimine on mõnevõrra suurenenud kodutarbijate arvel,” täpsustas Liive. “Kuid kodutarbijate osa on väike, vaid 20 protsenti ning elektrienergia müügist saadav tulu on kokkuvõttes suurenenud umbes 2–3 miljoni krooni võrra terve aasta peale.”

Suvel talveaja järgi elamine on mõjutanud enim neid kodutarbijaid, kelle kodus on paigaldatud kahetariifne elektrienergia arvesti. Päevase tariifi järgi maksab kella 07–19 üks kilovatt-tund (kWh) elektrienergiat 0,75 krooni ja öise tariifi järgi kella 19–07 0,45 krooni. Uuest aastast kallineb elektrienergia kasutamine kodutarbijale, hakates päeva ajal maksma 0,97 krooni kWh ja öisel ajal 0,63 krooni kWh.

“Olen seda meelt, et suveaeg on vajalik – üks probleem on isiklik, sest mulle isiklikult meeldib rohkem, et väljas oleks kauem valge,” rääkis ASi Järve Autokeskus juhataja, Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Liidu (AMTEL) juhatuse esimees Jaak Uudla. “Teine probleem on see, et elektrienergia kulu on suurem, mul on kodus kahetariifne elektriarvesti ning juba kulub rohkem päevase kõrgema tariifiga energiat.”

“Meie riigi konkurentsivõime sõltub odavast elektrienergiast ja sellest, et me kasutaksime seda vähem ja efektiivselt, praegu tarbime rohkem päevast energiat, mis on kallim,” ütles arvutitootja IBM Eesti esinduse juhataja Valdo Randpere. “Teine aspekt on see, et meie suurim kaubanduspartner on Soome, millega võrreldes oleme tund aega maas.”

Randpere märkis, et lisaks majanduslikele aspektidele tuleb arvesse võtta ka talveaja psühholoogilist mõju. “Elame pimedas, mis mõjub inimestele halvasti, sel põhjusel on ka Soomes palju enesetappe,” ütles Randpere.

Jaak Uudla lisas, et kuna suveaja puudumise korral algab liikluses tipptund juba pimedas, on märgata, et on suurenenud varajastel õhtutundidel toimuvate autoavariide arv.

“Liiklus on pimedas ohtlik – autot on raskem juhtida ning avariisid juhtub rohkem,” nentis Uudla.

Politseiameti pressiesindaja Indrek Raudjalg ütles aga, et tema ei usu, et avariisid oleks sel suvel märgatavalt rohkem juhtunud. “Praegu puudub veel selle suve liiklusõnnetuste statistika, kuid kui on avarii juhtunud, siis sellest, et inimesed on hooletud,” sõnas Raudjalg. “Kuigi autoga sõit pimedas on tõesti keerulisem.”

Mõõdukate erakonna esimees Andres Tarand, kelle initsiatiivil langetatigi sel aastal otsus loobuda suveaja kehtestamisest, rääkis, et inimesed peaksid rohkem käima päikese, mitte kella järgi, kell aga peaks käima ikka päikese järgi.

“Ma ei näe selles pidevas kellakruttimises endiselt mingit mõtet,” ütles Tarand. “Minu arvates võiksid töökollektiivid omavahel kokku leppida, mis kell neile tööl meeldib käia. Arvan, et siin kuluks looduskesksem lähenemine ära ja ma ei usu, et valitsus selle kellavärgi juurde tagasi pöörduks.”

Viktoria Korpan