Nimelt õpetavad kõik autokoolid õppesõidutundides siiani liiklusalaseid teadmisi kehtiva liikluseeskirja järgi. Ka teooriatundides keskenduvad õpetajad enamasti ikkagi sellele, kuidas asi käib praegu, mitte edaspidi.

Autokoolide liidu president ja Aide autokooli omanik Enn Saard ütles, et autokoolid asuvad uue seaduse alusel tarkust jagama novembri algusest või keskpaigast. „Tekib tõesti kurb olukord, kus paljud juhiloa taotlejad on õppinud ühe seadusega, aga eksamit peavad tegema teise seaduse alusel.”

Suur osa autokoolide õpetajaid on viimastel kuudel saanud autokoolide liidult vähemasti võimaluse osaleda viissada krooni maksval uue liiklusseaduse teemalisel koolitusel. Saardi sõnul üritavad õpetajad ka tundides õpilasi uue liiklusseaduse uuendustest teavitada, rääkides paralleelselt ka sellest, kuidas on asi praegu. Paraku ei saa aga uut liiklusseadust tulevastele juhtidele õpetada sõidutundides.

„Kahjuks tuleb tänaval ju sõita vana eeskirja alusel. Ega ma ei saa ju õpilasele öelda, et meie sõidame nüüd uue liiklusseaduse kohaselt ja las teised täidavad praegu kehtivat liikluseeskirja,” selgitas Saard.

Bussile tee andmine

Võtame kas või muudatuse, mis ütleb, et asulateel, kus suurim lubatud kiirus on üle 50 kilomeetri tunnis, ei pea juht andma teed tähistatud peatusest välja sõitvale D-kategooria ühissõidukile. Praegu tuleb aga juhil sellises olukorras asulas D-kategooria ühissõidukile teed anda.

Muutuvaid nüansse on veelgi ja Saardi sõnul üllatab riik nii praegusi kui ka tulevasi autojuhte ja õpetajaid uue liiklusseadusega kaasnevate uute määruste ja muude õigusaktidega pidevalt. Näiteks niinimetatud märgiseadus võeti vastu alles möödunud nädalal.

Kuna paljud juhiloata inimesed tunnevad, et tulevikus võib juhtimisõiguse taotlemine muutuda keerulisemaks ja aeganõudvamaks, on autokoolidel praegu väga hea aeg. Saardi andmeil on peaaegu kõik õppegrupid üle Eesti soovijatest pungil. Ent lähikuudel tähendab see, et maanteeameti liiklusregistri büroodes tekivad eksamijärjekorrad.

Mida riiklikul liiklusteooria eksamil küsima hakatakse? Maanteeameti peadirektori asetäitja kt liiklusohutuse alal Juhan Kaarpalu ütles, et uus küsimustik on alles koostamisel ja arutamisel. „Kuu aja pärast kavatseme muudatused ka kodulehele välja panna, et siis eksamiks valmistujad ja autokoolid saaks end küsimustega kurssi viia.”

Kaarpalu sõnul on üsna tõenäoline, et esimese hooga ei panda riikliku teooriaeksami küsimustikku uusi küsimusi ja pigem võetakse küsimuste seast välja seaduse muutumisega aktu­aalsuse kaotanud küsimused.

Mis aga puudutab eksamijärjekorda, siis praegu pääseb teooriaeksamile kõikjal Eestis näda­la-pooleteise jooksul. Aasta lõpus Kaarpalu hinnangul järjekorrad pikenevad.

Maanteeamet on teatanud, et kavatseb praegu autokoolides tarkust taga ajavaid juhte liiklusseaduse muudatustest senisest veelgi rohkem teavitada ja sellepärast polevat põhjust uue aasta saabumist nii väga karta.

Olulisi muudatusi uues seaduses

Kanna ohutusvesti

Last ära võta sulle

•• Uuest aastast kehtima hakkav liiklusseadus toob hulga uuendusi. Näiteks võib jalgrattur vööt­rada ületada sõites. Autodokumente ei pea kaasas kandma. Küll aga peab ka mopeedil olema liikluskindlustus.

•• Täiesti uuena on seadusse kir­jutatud, et B-, C-, D- ja T-kategooria mootorsõiduki juht peab halva nähtavusega ja pimedal ajal asu­lavälisel teel hädapeatumise kor­ral autost või traktorist sõiduteele väljudes kandma ohutusvesti.

•• Uus seadus ei luba hoida kui tahes pisikest last süles ei auto esi- ega ka tagaistmel.

•• Uus liiklusseadus ütleb, et mootorsõidukijuhi järgmise tervi­sekontrolli läbimise tähtaja saa­budes peatub mootorsõidukijuhi juhtimisõigus, kui isik ei esita hiljemalt nimetatud päeval maan­teeametile uut tervisetõendit.