Mootorsõidukimaksu kehtestamise mõtet toetavad Isamaaliit ja Mõõdukad tahaks maksust laekuva raha anda kohalikele omavalitsustele investeeringuteks. Sapisemad poliitikud näevad selle taga peaminister Mart Laari arvukate maavisiitide tulemust, et Laar lubas omavalitsustele lisaraha.

Praegu maksavad iga-aastast sõidukimaksu kohaliku maksuna vaid Tallinna autoomanikud ja autoliisijaid ning kogu raha laekub Tallinna eelarvesse.

"Kindel tahe on taastada kohalikeks investeeringuteks vajalikud summad," teatas isamaaliitlasest rahanduskomisjoni esimees Kalle Jürgenson. Riiklik automaks on tema sõnul ainus reaalne katteallikas. Uut maksu võiks kokku laekuda 200 miljoni krooni ringis.

Eelarveprojekti kohaselt saavad linnad ja vallad 2000. aastal tänavusega võrreldes 170 miljoni krooni eest vähem ehitada ja remontida. 50 miljonit krooni vähem läheks raha kohalikele teedele.

Reformierakonna fraktsiooni esimehe Jürgen Ligi kinnitusel on erakond selgelt automaksu vastane. "Sõidukeid maksustatakse juba praegu. Autokasutajad tasuvad kütuse eest aktsiisi, ja seda rohkem, mida rohkem sõidetakse," tõdes ta.

Ligi sõnul tabaks automaks kõige valusamalt vaesemat inimest, kes harva oma autoga sõidab.

"Kahjuks surutakse jätkuvalt automaksu peale. Selle algatajad pole suutnud selgeks teha, mida nad taotlevad. Kas see raha läheb eelarveaugu täiteks või antakse see piirkondadele. Samas tohib see maks olla vaid sihtotstarbeline ja minna tee-ehituseks," rääkis Ligi.

Valitsusliit otsustab nädala jooksul, kas automaks tuleb või mitte. Vastasel juhul ei jõua Riigikogu võtta vastu sellekohast seadust.

"Kuna Tallinn on tänu automaksule teiste piirkondade arvelt võitnud, vajab see maksuliik korrastamist. Endale auto liisinud Põlvamaa talunik ei satu aastaid Tallinna, kuid peab pealinna eelarvesse maksma," selgitas Mõõdukate fraktsiooni aseesimees Tõnu Kõiv uue maksu vajalikkust.

Endiselt tekitab hõõru-mist tulumaksureform.

"Praegu kehtib koalitsioonileping, mille järgi pole ettevõtte tulumaksu 1. jaanuarist. Kuid lepingus on klausel, et poolt ollakse juhul, kui katteallikad on aktsepteeritavad, ja siin on mõningaid küsitavusi," ütles Kõiv.

Valitsusliidus pole üksmeelt ka aktsiiside tõstmise üle. Kui Reformierakond lähtub euronõuetele vastavast aktsiisipoliitikast, siis Isamaaliit koos Mõõdukatega eelistaksid kütuse-, tubaka- ja alkoholiaktsiiside tõusu leevendada.

"Ei saa kinnisilmi eurodirektiive heaks kiita, kui inimeste ostujõud jääb sellest maha," märkis mõõdukas Kõiv.

Automaks tõotab miljoneid

* ÜLE 500 000 SÕIDUKI MAKSUSTAMINE TOOKS RIIGILE ÜLE 200 MILJONI KROONI.

* ALATES 1996. AASTAST KEHTIB AUTOMAKS TALLINNAS:

* Maksu tuleb maksta mootori võimsuse pealt – üks võimusühik võrdub 5 krooniga.

* 70-80 kW (1500-2000 kubatuur) – aastamaks 350-400 krooni

* 55-60 kW võimsusega – aastamaks kuni 300 krooni

* 1999. aastal peaks automaksu Tallinna eelarvesse laekuma 30 miljonit krooni