Lausa uskumatu lugu juhtus tallinlase Tõnu Kastaniga, kelle maastur Land Rover Discovery 3 hakkas juuni keskel tõrkuma. „Auto jäi lihtsalt maja ees seisma, ei võtnud enam käiku sisse,” rääkis Kastan. Tema jutu järgi viis Land Roveri Eesti esindaja Inchcape Motors auto hooldusse ning tuvastati, et välja tuleb vahetada masina elektrooniline „aju”. Hinnaks öeldi 25 000 krooni pluss käibemaks. Kui tellitud varuosa kolme nädala pärast Inglismaalt Eestisse jõudis ja külge pandi, auto tööle ei hakanud. Töömehed leidsid, et viga seisneb pihustites, mis tuleb välja vahetada. Nende hind oli juba üle 70 000 krooni, lisaks tööraha. Kokku oleks remont seega läinud maksma üle 100 000 krooni.

Vii oma auto ära

Pettuseüritusest aimu saanud mees saatis seepeale teenindusse otsekohese kirja. „Siis teatati mulle, et maksa 700 krooni ühe kinnitusseibi eest ja vii oma auto ära, sest korda teha esinduses seda ikkagi ei osata.” Nii Kastan käituski ning leidis uue meistrimehe, kes varem oli Inchcape’is töötanud. „Selgus, et välja oli vaja vahetada klapivedru. See maksis 130 krooni ja kõik,” kõlab jahmatav kokkuvõte. Kokku maksis mees autoremondi eest uuele töömehele alla 10 000 krooni ja selle raha eest sai ta tehtud ka järgmise korrapärase hoolduse.

„Ma soovitan kõigil autoomanikel olla väga ettevaatlik auto hooldusse viimisel ning mitte pimesi uskuda nende esimest pakkumist,” ütles Kastan.

Kastani lugu on küll kõige räigem näide, ent sugugi mitte ainus. Eesti Päevaleht leidis isegi sama automargi ning hooldusfirmaga seoses veel paar näidet, ent kuna need kliendid ei ole oma suhet Inchcape’iga veel lõpetanud, siis ei taha nad sellest ka avalikult rääkida.

Inchcape Motorsi Eesti esinduse juht Jaanus Simson lausus, et ehkki tänapäeva autodel tehakse vead enamasti kindlaks vastava arvutiga, siis eksivad ka need ning valediagnoose tuleb ikka ette. „Kindlasti ei ole Inchcape’i ega ka teiste autoremondi ettevõtete poliitika kliendilt pettuse teel raha kättesaamine,” ütles Simson ning lisas, et praeguses majandusolukorras on eesmärk vaid kiire ja soodsa hinnaga teenuse pakkumine. Simsoni kinnitusel tahtlikult küll eksita.

Niisuguseid seiku ei juhtu sugugi ainult ühe firma klientidega, silmad tuleks lahti hoida ka mujal. Nimekirja ettevõtetest, mille kohta enim tarbijakaitseametisse pöördutakse, amet kahjuks ei avalda.

Markantse juhtumi otsa sattus näiteks BMW X5 kasutav Allan, kellel tõrkus töötamast katuseluuk. „United Motorsi esimene soovitus oli kohe osta uus luuk, mis maksab umbes 40 000 krooni,” rääkis Allan. Tema tungival soovil uuris esindus ka teisi variante ning lõpuks leitigi vajalik varuosa. „Koos tööga pidin lõpuks tasuma umbes 10 000 krooni.”

Abi palutakse tarbijakaitselt

Puudulik hinnakalkulatsioon

Tööd tehakse küsimata

•• Tarbijakaitseamet kinnitab, et ehkki ametlike kaebuste arv on võrreldes möödunud aastaga vähenenud, siis varasemast rohkem saab amet nii kirjalikke kui ka suulisi järelepärimisi.

•• „Autol oletatava rikke kõrvaldamiseks on tarbijale pakutud järjest uusi lahendusi, mille tulemustes ei olda ka ise kindlad, kuid tarbija peab kõik tööd kinni maksma,” tõi ameti tarbijapoliitika ja avalike suhete juht Hanna Turetski näite levinumatest probleemidest.

•• Teiseks kipuvad autoteenindused tema sõnul jätma vormistamata hinnakalkulatsiooni või tee­vad seda puudulikult.

•• „Samuti on probleemiks olnud teostatavate tööde eelarve ületamine tarbijalt nõusolekut küsimata. Tarbijad lihtsalt seatakse fakti ette, et maks­ta tuleb nüüd nii palju,” jät­kas Tu­ret­ski.

•• Tu­ret­ski sõnul ületab mõni­kord see summa ka kliendi makse­võime.