Tallinnas AS-ile Ühisteenused kuuluvas Suurtüki tänava sõidukite hoiukohas seisab praegu kümmekond unustatud autoromu. Aastas jäetakse Tallinnas maha neli kuni kümme kasutuskõlbmatuks muutunud sõidukit. Autode saatus nende omanikke ei huvita, kuigi linn on sõidukiomanikel palunud viivitamatult endaga ühendust võtta.

Teade saadetakse, kui omanik pole teisaldatud sõidukile enam kui viie kuu jooksul järele tulnud. Sõidukid on seisnud juba nii kaua, et on sisuliselt muutunud keskkonnaohtlikeks jäätmeteks ja seetõttu on vaja need kiirelt utiliseerida. Seejuures võib linn nii sõidukite hoidmise kui ka utiliseerimisega seotud kulud omanikelt tagantjärele sisse nõuda.

Transpordiameti juristi Talvo Rüütelmaa sõnul teavitab linn kõiki sõidukiomanikke korduvalt nii teatiste kui ka ajakirjanduse vahendusel teisaldamisest ja auto keskkonnaohtlikuks muutumisest, nii et vanarauaks muutuvate autode linna parklas seismist ei saa kuidagi kanda vähese informeerituse arvele.. „Praktika näitab, et kui sõiduki väärtus on üle teisaldus- ja hoiukulude, siis tullakse alati sõidukile järele. Kui sõiduk on juba liikluses tõsine oht ja keskkonnaoht ning sõiduki turuväärtus on väiksem teisaldus- ja hoiukuludest, siis sõidukile järele ei tulda,” täheldas Rüütelmaa.

Ette tuleb ka välismaa numbrimärgiga autosid, mis on enamasti liikluses osalemiseks lubamatu tehnoseisundi tõttu juba asukohamaa registrist kustutatud. „Ometi on need sõidukid leidnud tee Tallinna ja siin liikluses osalenud selle hetkeni, kuni need on ohustavalt või takistavalt parkimise tõttu teisaldatud,” märkis Rüütelmaa. Osal puhkudel on transpordiamet saanud omanikelt ka infot, et nad on sõiduki müünud. Sel juhul tegeletakse edasi uue omanikuga, vastuse saamiseks kulub välismaa sõidukite puhul aga mitu kuud.

1400 krooni tonni eest

Utiliseerimise hind sõltub konkreetsest sõidukist. Kõik sellega seotud kulud, lisaks ka valvamise ja transpordiväljaminekud peaks katma vanametalli eest saadav tulu. Autoomanikult nõutakse summa välja juhul, kui vanametall ei too piisavalt palju sisse. „Anname linna poolt kõik käitlejale aktiga üle, nemad vaatavad, kuhu akud ja muud keskkonnaohtlikud jäätmed viia,” tutvustas jurist asjade käiku. Rüütelmaa sõnul ei ole kindlasti tegemist kasumliku äriga.

„Ma usun, et kõiki kulusid arvestades saavad nad ehk mõnesaja krooniga plussi,” lisas ta. Eesti suurim jäätmekäitlusettevõte Kuusakoski, mis tegeleb ka musta metalli ja romusõidukite kokkuostuga, küsib baasostuhinnana 1400 krooni tonni eest. „Omanikud peaksid mõistma, et omand ka kohustab ning sõiduki soetamisega ei kaasne ainult õigused,” manitses Rüütelmaa autoomanikke suuremale vastutustundlikkusele.

Romude nimekiri

Praegu valmistavad linnale peavalu need sõidukid

•• Audi 100 numbrimärgiga RNE262

•• Ford Transit 418MKB

•• Audi 100 68643BF

•• Ford Express 934FMC

•• Mitsubishi Colt 705AKE

•• Opel Calibra 342TDT

•• Opel 534ALG

•• BMW 843AUR

•• Ford 552APR

•• Nissan 643ANI