Tallinn on välja kuulutanud riigihanke Balti jaama, Kopli ja Suurtüki tänava ning Rannamäe tee vahelise ala detailplaneeringu koostaja leidmiseks, kirjutab linnavõimu häälekandjana tuntud ajaleht Pealinn.

OÜ Arhitektuuriagentuuri idee järgi tuleb Balti jaama kõrval asuvate maaliinide bussipeatuste ja autoparkla asemele maa-alune ühistranspordi terminal. Sellest korrus allapoole aga suur autoparkla nii terminali kui vanalinna külastajate tarbeks.

Ettevõtte arhitekti Inga Raukase kinnitusel ei sobinud ükski lahendus, mis oleks väljakule sõidukid jätnud. „Alguses kaalusime bussiterminali ning busside ooteala jätmist maa peale, kuid tiheda liikluse tõttu tähendanuks see kogu ala katmist asfaldiga ning muutmise pelgalt liiklusmaaks,“ seletas Raukas.

Bussiterminal on kavandatud vastu Balti jaama lähirongide paviljoni hoonet, et tulevikus saaks rongide ning busside terminalid ühendada.

Tallinna linnaplaneerimisameti Haabersti ja Põhja-Tallinna osakonna juhataja Lia Gailani sõnul on ülesanne saada väljakule jalakäijate jaoks ruumi. „Praegu on plats maaliinide busse paksult täis, kuid need maa alla kolides jääks ala vabaks,“ ütles Gailan. „Asemele peaks tulema linnaväljak koos puhkevõimaluste ja rohelusega. On välja käidud mõte, et ka turismibusside peatus võiks maa all olla, et need ei ummistaks vanalinna.“

Terminali katusele on ette nähtud madala haljastusega ala, mis laiendab Tornide väljaku parki Põhja puiesteeni.

Toompuiestee liiklus hakkab kulgema Põhja puiesteele Balti Jaama lähirongide paviljoni eest. Rannamäe tee lõik Nunne tänava ja Suurtüki tänava vahel jääb liiklusele suletuks ning võib muutuda tavaliseks pargiteeks Tornide väljaku alal.

Jalakäijate tunnel kaob

Inga Raukase sõnul kaob nii vajadus Toompuiestee aluse jalakäijate tunneli järele. „Tänav muutub jalakäijatele ja jalgratturitele hõlpsasti ületatavaks, mis on oluline liiklusohutuse ning vanalinna läheduse seisukohalt,“ ütles Raukas. „Lahendus vähendab Tornide väljaku pargis liiklusmüra ja viib transiitliikluse territooriumi ühte serva.“

Terminali pealsele maastikule on kavandatud kergliiklusteed ja jalgrattaparkla. Uus jalgrattatee hakkab kulgema samuti Põhja puiesteega paralleelselt. Uued rajad toetavad Tallinna ida-lääne suunalise kergliiklustee ehitust.

Ala mootorsõidukite liiklusskeemi hakkavad lisaks muutma seda läbiv Põhjaväil ja uued trammiteed, detailplaneering peaks valmis saama tuleva aasta 30. detsembriks. Millal linn ehituse ette võtab, on hetkel veel teadmata.

Balti jaama turg alles ei jää

Bonaprix OÜ kavatseb ehitada ümber Telliskivi tänaval asuvad endised Kalinini elektroonikatehase hooned.

„Tahame alast kujundada korraliku kvartali koos eluruumide, kontorite ja kaubanduspindadega,“ ütles ettevõtte juhatuse liige Ivar Lukk. Tema sõnul saab ehitusega pihta hakata niipea, kui Eesti majanduslik olukord seda soosib.

Kopli 1 asuv Balti jaama turg ei jää omanikfirma Pasiphae OÜ juhatuse liikme Olev Vaheri sõnul praegusel kujul alles. „Need rajatised ei peakski enam hetkeseisus kaua vastu,“ selgitas Vaher. „Lisaks kaubandus-, äri- ja eluruumidele oleme alale mõelnud rajada ühiskondlikke ruume, näiteks kontserdi- ja konverentsisaale. Hea idee korral võiks jääda koht ka turule, kuid siis juba uues kuues.“

Vaheri kinnitusel saab turu ümberehitusega alustada kohe, kui linn selleks loa annab.

Lia Gailani sõnul on Balti jaama ümbrus vanalinna kaitsevöönd, kus hooned ei tohi varjata vaadet Kalamaja poolt vanalinnale. „Kui need tingimused on täidetud ja vajalikud paberid esitatud, siis linn ehitust kinni ei hoia,“ lausus Gailan.

Vaate säilitamiseks oli muinsuskaitse amet vastu ka maapealse terminalihoone rajamisele.